از یک جمعیت ثابت ١۵٠٠ نفری کودکان در معرض آسیب در چهار ماه تعداد معتادان از ٣٠ نفر به ١١۶ نفر رسیده است.

نتایج نخستین تحقیق یک انجمن غیر دولتی درباره اعتیاد کودکان در حالی نسبت به «شیوع صعودی » مصرف مخدرها و روانگردان ها در گروه سنی کمتر از ١٧ سال هشدار می دهد که تنها اقدام دولت برای مقابله با این معضل، راه اندازی یک مرکز درمان اعتیاد کودکان به تازگی و آن هم به صورت آزمایشی، در یکی از مناطق آسیب خیز شهر زاهدان بوده است.

http://images2.persianblog.ir/122613_q5VGGdvO.jpg

بنا بر نتایج تحقیقی که جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی(ع) از شهریور ماه امسال در ١٠ استان کشور و در مناطق آسیب خیز برای شناسایی کودکان معتاد در این مناطق انجام داده است، در دی ماه سال جاری ١١۶ کودک از جمع ١۵٠٠ نفری کودکان مراجعه کننده به این انجمن دچار اعتیاد به مخدرها و روانگردان ها بوده اند در حالی که مشاهدات اعضای انجمن تایید می کند که تعداد این کودکان در شهریور ماه امسال، ٣٠ نفر بوده است. نتایج این تحقیق، طی یک سمینار دو روزه ارایه شد در حالی که مسوولان انجمن تاکید داشتند ۵۴ درصد کودکان مورد پرسش در این تحقیق، به اجبار خانواده و دوستان و روسای باندهای کار و مواد مخدر به عرصه اعتیاد پرتاب شده اند و در بسیاری موارد، خودشان هم از اعتیاد خود آگاهی ندارند. بنا بر مشاهدات اعضای این انجمن غیر دولتی، کودکان مورد پرسش در این تحقیق، اکنون به دلیل سوءتغذیه ناشی از مصرف مواد مخدر یا روانگردان، تخریب زودهنگام سیستم اعصاب و برهم خوردن تعادل روانی ناشی از آسیب های گره خورده به اعتیاد،به افراد از کار افتاده ای تبدیل شده اند که بازتوانی آنها به دلیل سن کم و تاثیرپذیری بالااز عوارض مواد مخدر یا روانگردان، غیر ممکن یا بسیار دشوار خواهد بود.

Kinder + Drogen2

سرعت شیوع اعتیاد بین گروه سنی کمتر از ١٧ سال اکنون در حالی باعث نگرانی اعضای این انجمن غیر دولتی شده که به گفته آنان، مسوولان دولتی به محض اطلاع از نتایج این تحقیق و وضعیت اعتیاد کودکان ابراز تعجب و بی اطلاعی می کرده اند که این واکنش ها حکایت از آن دارد که بدنه دولتی تا چه حد نسبت به شیوع اعتیاد کودکان و ریشه های آن بی خبر بوده اند.

در این سمینار دو روزه، مسوولان شعبات انجمن در مناطق آسیب خیز تهران، مصادیقی از کودکان معتاد مراجعه کننده به شعبات انجمن ارایه دادند و به گفته آنان، ارجاع کودکان معتاد به مراکز درمانی در تهران و سایر استان ها برای درمان اعتیاد صرفا در مواردی امکان پذیر بود که کودک دچار اوردوز ناشی از مصرف مخدرها و روانگردان ها شده باشد و در غیر این صورت، مراکز درمانی از پذیرش کودک معتاد خودداری می کرده اند ضمن آنکه در هیچ یک از استان های محل انجام تحقیق هم، هیچ مرکز درمانی یا متخصص برخوردار از دانش چگونگی درمان اعتیاد کودکان وجود ندارد.

وضعیتی که امروز مورد هشدار مسوولان این انجمن غیر دولتی قرار گرفته مربوط به دیروز و هفته گذشته و یک ماه قبل نیست. مسوولان انجمن هم در اظهارات خود تاکید کردند که اعتیاد کودکان، حدود سه سال است به یکی از موضوعات نگران کننده برای اعضای این انجمن غیر دولتی تبدیل شده است. در ماه های پایانی دولت دهم هم مدیرکل وقت اداره سلامت روان وزارت بهداشت در گفت وگو با «اعتماد» هشدار داد که مافیای مواد مخدر چندی است که فعالیت خود را بر زنان و کودکان متمرکز کرده که به نظر می رسد اعتیاد آنها به دلیل فرهنگ غالب بر جامعه و شرایط فیزیکی این دو گروه، پنهان تر اما ماندگار تر و پرسودتر خواهد بود.

در حالی که تایید مسوولان ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره رشد دو برابری تعداد زنان معتاد فقط به فاصله چهار سال موید بخشی از این هشدار بوده، شارمین میمندی نژاد، موسس جمعیت امداد دانشجویی امام علی (ع) هم روز گذشته و در دومین روز از سمینار این انجمن غیر دولتی ضمن نگرانی درباره رشد اعتیاد کودکان خطاب به متولیان دولتی مقابله با اعتیاد گفت: «اگر دولت بتواند فقط برای یک روز مانع از فعالیت سیستم مواد فروشی شود و اگر فقط برای یک روز بتواند نشئگی اعتیاد کشور را به خماری برساند روی سر ما جا دارد. در غیر این صورت اجازه دهد که ما به عنوان یک انجمن غیر دولتی کار خودمان را انجام بدهیم.

امروز، مافیای مواد مخدر که بسیار سریع تر و هوشمندتر از قدم های کند مسوولان دولتی عمل می کند، قیمت روانگردان ها را که محبوب ترین ماده مصرفی معتادان خرد و جوان است، چنان کاهش داده که به گفته میمندی نژاد، یک صوت (واحد مصطلح وزن متامفتامین) شیشه، امروز به قیمت کمتر از سه هزار تومان قابل تهیه است و معتاد کارتن خواب برای تهیه هزینه این مقدار ماده روانگردان، کافی است چند قوطی آلومینیومی آبمیوه های صنعتی از بین زباله ها جمع کند و در ازای کیلویی دو هزار تومان هزینه تامین مواد خود را به دست آورد.

Kinder + Arbeit

با وجود هشدار رییس جمهوری نسبت به فراگیر شدن معضل اعتیاد در کشور و دستور موکد وی برای مقابله با اعتیاد و حمایت های اجتماعی از معتادان و تلاش برای پررنگ تر کردن فعالیت های پیشگیرانه، غفلت دولت نسبت به رشد زیر زمینی اعتیاد کودکان در همان مناطقی که معتادان بزرگسال نشئگی خود را به بهای از دست رفتن حرمت و سلامت و شرف انسانی تامین می کردند، همچنان باید مورد سوال باشد آن هم در حالی که تجربه دهه ٨٠ فراموش ناشدنی است که چگونه تساهل مسوولان دولتی نسبت به الگوهای جدید مصرف و بی توجهی به گزارشات غیر رسمی دریافت شده از پاتوق های معتادان، شیوع غیر قابل کنترل مصرف روانگردان ها را تنها به فاصله پنج سال غفلت رقم زد. سایت خبری تابناک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com