تنش میان فلسطینی‌ها و اسرائیل هم‌زمان با دهمین سالروز مرگ عرفات بیش از پیش بالا گرفته و مروان برغوتی یکی از رهبران فتح فراخوان به مبارزه مسلحانه داده است. او گفته باید به همکاری امنیتی با اسرائیل به سرعت پایان داد.

به گزارش دویچه وله، به دنبال کشته شدن یک جوان فلسطینی بر اثر شلیک گلوله ارتش اسرائیل در نزدیکی هبرون، مروان برغوتی، از چهر‌های مشهور رهبری سازمان فتح از فلسطینیان خواسته است دست به مبارزه گسترده مسلحانه بزنند.

برغوتی در نامه‌ای که روز سه‌شنبه ۲۰ آبان (۱۱ نوامبر) در رسانه‌های فلسطینی انتشار وسیع پیدا کرد، فراخوان داده است: «انتخاب راه مبارزه گسترده و مسلحانه یعنی زنده نگه‌داشتن عقاید و راه عرفات که ده‌ها هزار نفر برای آن به عنوان شهید قربانی شدند.»
این فلسطینی جوان ۲۲ ساله بود که روز سه‌شنبه همراه با ۱۵۰ نفر دیگر به سوی سربازان اسرائیلی و خودروهای آن‌ها، سنگ و کوکتل مولوتوف پرتاب می‌کردند. این درگیری‌ها در جنوب شهر الخلیل رخ داد. به گفته منابع فلسطینی چندین گلوله به سینه این جوان اصابت کرده است.

«انتفاضه سوم»

مروان برغوتی یکی از پایه‌گذاران انتفاضه دوم است که از سال ۲۰۰۰ میلادی آغاز شد. یک دادگاه اسرائیل در سال ۲۰۰۲ او را به اتهام فرستادن ده‌ها جوان فلسطینی برای انجام عملیات انتحاری به اسرائیل به چهار بار حبس ابد محکوم کرد. سازمان فتح هم‌چنان خواهان آزادی برغوتی است. گفته می‌شود که او احتمالا جانشین محمود عباس خواهد بود.

مروان برغوتی در نامه خود هم‌چنین نوشته است که «رهبری ما باید رفتار صبورانه را کنار بگذارد و سریعا به همکاری امنیتی که به نفع اشغالگران تمام می‌شود، پایان دهد.» اشاره او به همکاری نیروهای امنیتی فلسطینی در کرانه غربی رود اردن با اسرائیل برای مهار عملیات تروریستی یا اقدامات انتحاری است.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در مراسم بزرگداشت دهمین سالروز مرگ یاسر عرفات در رام‌الله، اسرائیل را به «جنگ دینی» علیه اعراب متهم کرد. اشاره او به حق عبادت در مسجد الاقصی است که اخیرا موجب شدت گرفتن تنش‌ها شده است.
در این مکان تنها فلسطینیان حق عبادت دارند اما یهودیان تندرو می‌خواهند به آنان نیز چنین حقی داده شود و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز جلوی آن‌ها را نمی‌گیرد.
محمود عباس در این مراسم اعلام کرد که فلسطینی‌ها از مساجد و کلیساهای مسیحی در بیت‌المقدس در برابر یهودیان تندرو و اشغالگران دفاع خواهند کرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com