Torkan-Fadavi-Kish

“دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی” به فاصله‌ی کمی بعد از اظهاراتش مبنی بر این‌که “قرارگاه خاتم‌الانبیا” به تعهداتش در ساخت پروژه پل خلیج فارس پایبند نیست و «زور دولت» به این قرارگاه نمی‌رسد، با “قدردانی” از تلاش سپاه به منظور “آسایش” و “رفاه مردم”، بر ضرورت استفاده از پتانسیل‌های آن تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری “ایرنا”، اکبر ترکان روز سه‌شنبه (۸ مهر-۳۰ سپتامبر) در پایان دیدار از جزایر فارور و فاروگان در نشست مشترک فرمانده نیروی دریایی سپاه و مسوولان “منطقه آزاد کیش”، با تاکید بر “دیدگاه مثبت نیروی دریایی سپاه برای آبادانی این جزایر” گفت که «این نیرو به دنبال افزایش رفاه، ارتقا معیشت، و مهیا کردن وضعیت اقتصادی خوب برای مردم در جزایر بوده» و برای این منظور، «ظرفیت خود را به کار گرفته است».

به گفته‌ی آقای ترکان، “احداث فرودگاه در فارور بزرگ” و “ایجاد یک بندرگاه در فارور کوچک” از برنامه‌های توسعه‌ای در این جزایر است که “با استفاده از توانایی‌های سپاه” انجام خواهد شد.

مشاورعالی حسن روحانی در پایان این نشست بار دیگر تاکید کرد که «باید از ظرفیت‌های سپاه در پیشبرد اهداف مشترک استفاده کرد».

اظهارات تازه‌ی اکبر ترکان در حالی است که وی روز یکشنبه ۳۰ شهریورماه در گفتگو با خبرگزاری “ایلنا” با انتقاد از عدم پایبندی “قرارگاه خاتم‌الانبیا” به عنوان بازوی اجرایی سپاه پاسداران در پروژه‌های عمرانی در تکمیل پروژه “پل خلیج فارس” در “قشم” گفته بود: «این قرارگاه بعد از آن‌که یک بار ۱۵۰ میلیارد تومان و بار دیگر ۳۰ میلیارد تومان سهم دولت از فاینانس را گرفت و خرج کرد، حالا که باید پول فاینانس بیاورد می‌گوید نمی‌توانم.»

او ارزش پروژه “پل خلیج فارس” را در حدود ۸۶۰ میلیون یورو و بهای کنونی آن را ۳۵۰۰ میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرده بود که از این مبلغ، «قرار‌گاه خاتم در دولت قبل و این دولت فقط ۱۸۰ میلیارد تومان یعنی معادل با تنها ۵ درصد از کل سرمایه‌گذاری آن را هزینه کرده است».

وی با بیان این‌که این پروژه در زمان تحویل از دولت قبل «تنها ۳ درصد پیشرفت فیزیکی نشان می‌داد»، از ناتوانی دولت کنونی برای سرعت دادن به پیشرفت آن خبر داده و افزوده بود: «فایننس را باید پیمان‌کار بیاورد و پیمان‌کار هم قرار‌گاه خاتم است که زورش زیاد است و ما هم زورمان به آن نمی‌رسد.»

گفتنی است دولت روحانی در اوایل روی کار آمدن خود تلاش‌هایی را برای کنار گذاشتن سپاه پاسداران از تعدادی از پروژه‌های عمرانی و نفت و گاز آغاز کرد اما به عقیده‌ی برخی کارشناسان به تدریج از تصمیم قبلی خود فاصله گرفت تا از ایجاد درگیری بیشتر با این ارگان قدرتمند در ساختار حکومت ایران بپرهیزد.

هم‌اکنون سپاه پاسداران از طریق قرارگاه خاتم‌الانبیا، بزرگ‌ترین پیمان‌کار پروژه‌های دولتی به شمار می‌رود به طوری‌که سردار سرتیپ عبداللهی، فرمانده این قرارگاه در تیرماه امسال، تعداد طرح‌های در دست انجام “قرارگاه خاتم” را حدود ۲۲۵ “طرح بزرگ” اعلام کرده و گفته بود این طرح‌ها شامل ۴ پالایشگاه نفت و گاز، ۵ مجتمع پتروشیمی، یک کارخانه گاز مایع، ۲۲۰۰ کیلومتر خطوط نفت و گاز، ۳۷۰۰ کیلومتر آزادراه اصلی و فرعی و ۲۷ سد و نیروگاه است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com