6d02a3f8b43facc0f53d7f279b3e4a30-277x286بیانیه‌ی جمعی از محرومین از تحصیل بهائی

جناب آقای روحانی رئیس جمهور محترم دولت تدبیر و امید،
در بحبوبه‌ی تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری سال گذشته، جناب‌عالی در اظهارنظرهای مختلف بر رعایت حقوق شهروندی ایرانیان سخن گفتید و خصوصا بر بازگشت دانشجویان اخراجی و محرومین از تحصیل به دانشگاه تاکید کردید. پس از پیروزی شما در انتخابات ریاست جمهوری نیز، وزارت علوم در بازه‌های مختلف زمانی اعلام کرد که دانشجویان محروم از تحصیل به دانشگاه بازخواهند گشت.
با وجود این اظهارنظرهای امیدوار کننده و تلاش‌ بی وقفه محرومین از تحصیل بهائی در پیگیری وضعیت خود در وزارت علوم تحت‌سرپرستی جناب‌عالی، نه تنها هیچ دانشجوی بهائی به دانشگاه باز نگشت؛ بلکه روند نقص پرونده‌ی داوطلبان بهائی کنکور سراسری در امسال نیز همانند دولت‌های پیشین، توسط دولت شما اجرا شد. اعلام نشدن نتایج اولیه و نهایی تعداد زیادی از داوطلبان بهائی کنکور سراسری سال ۱۳۹۳ در یک ماه گذشته، نشان از عدم تمایل شما به ورود جوانان بهائی به دانشگاه دارد.
در اغلب موارد بسیاری از مسئولین بلندپایه‌ی وزارت علوم و سازمان سنجش دلیل اصلی ادامه‌ی پروژه‌ی محرومیت از تحصیل بهائیان توسط دولت شما و دولت‌های پیشین را مصوبات مخفی شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام می‌کنند. این درحالی است که شما به عنوان ریاست این شورا توانایی تغییر این مصوبات را دارید. همچنین بسیاری از مسئولین وزارت علوم و سازمان سنجش که در دولت‌های گذشته نقش پررنگی در محرومیت از تحصیل بهائیان و اخراج دانشجویان بهائی از دانشگاه‌ها را داشته‌اند، تحت مدیریت شما همچنان در پست‌های حساس آن وزارتخانه مشغول به فعالیت هستند. باعث تعجب است رئیس جمهوری که به صورت‌های مختلف از پایان‌دادن تبعیض در سطوح آموزشی کشور سخن می‌گوید از حضور این افراد در وزارت علوم آگاهی نداشته باشد و یا از قدرت اجرایی خود در شورای انقلاب فرهنگی بی اطلاع باشد.
ما جمعی از محرومین از تحصیل بهائی با تاکید بر ادامه‌ی روند تبعیض آمیز در ساختار آموزشی کشور خواستار اصلاح ساختار آموزشی کشور به طرق زیر هستیم:
۱- اعلام شفاف و صریح نتایج اولی و نهایی تمامی داوطبین بهایی کنکور سراسری سال ۹۳ در سریع‌ترین زمان ممکن
۲- بازگشت دانشجویان محروم از تحصیل بعد از انقلاب فرهنگی به دانشگاه اعم از ستاره‌دار، بهایی، اخراجی، تفکیک جنسیتی و غیره با سیاست “تبعیض مثبت”.
۳- حذف هسته گزینش دانشجویی وزارت علوم در سازمان سنجش، به عنوان عامل اصلی اعمال محرومیت از تحصیل در دانشگاه‌های کشور.
۴- لغو و اصلاح تمامی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر بخش‌نامه‌های مربوطه که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم موجب ایجاد هرگونه تبعیض در ورود به دانشگاه می‌شود. این تبعیض‌ها شامل تبعیض‌های جنسیتی، قومیتی، مذهبی، ملیتی، اقتصادی و حتی سیاسی است.
“جهان از حرف خسته شده و تشنه عمل است”

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com