Mohammed Khatami, former president of Iranنقل قول نماینده مشهد در مجلس: خامنه‌ای: خاتمی، یاغى و طغیانگر است!
سخنانى تازه از رهبر جمهوری‌اسلامی توسط جواد کریمی‌قدوسی٬ از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری٬ نقل شده که حکایت از موضع گیرى شدید آیت‌الله خامنه‌ای علیه سیدمحمد خاتمی دارد.

رهبر جمهوری‌اسلامی در سخنانی که از وی نقل شده٬ از سیدمحمد خاتمی با صفت‌هایی چون “یاغی و طغیانگر نسبت به انقلاب” یاد کرده و توصیه کرده که “رسانه‌ها، اصول‌گرایان ونخبگان” علیه وی موضع‌گیری کنند و “نباید فضا برای خاتمی امن شود چون از عناصر اصلی فتنه است”.

به گزارش روز، کریمی‌قدوسی از جمله ده نماینده‌ای است که روز یک‌شنبه در تذکری به مصطفی پورمحمدی٬ وزیر دادگستری٬ خواستار اجرای حکم “ممنوع‌البیان٬ ممنوع‌التصویر و ممنوع‌الخروجی” خاتمی شده بود.

به گفته‌ی این نماینده‌ی مجلس٬ سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی در دیدار با فراکسیون شاهد مجلس بیان شده است. همان دیداری که پس از آن علی مطهری٬ بخشی از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای درباره “ملاطفت نظام” با موسوی وکروبی را منتشر کرده بود.

دفتر آیت‌الله خامنه‌ای تاکنون هیچ واکنشی نسبت به سخنان نقل شده از وی توسط مطهری و کریمی‌قدوسی نشان نداده٬ مساله‌ای که با توجه به حساسیت این دفتر درباره نقل‌قول‌هایی که از رهبر جمهوری‌اسلامی می‌شود٬ می‌تواند نشان‌دهنده‌ی صحت بیان چنین سخنانی باشد.

سخنانی که کریمی‌قدوسی نقل کرده٬ به نوعی تکرار تذکر ده نماینده مجلس به پورمحمدی است. علاوه بر کریمی‌قدوسی نمایندگان دیگری نظیر نصرالله پژمان‌فر، علی کائیدی، محمداسماعیل کوثری، رضا آشتیانی، حسینی، فاطمه آلیا، مهدی موسوی‌نژاد، روح‌الله حسینیان و مهرداد بذرپاش در تذکر خود خواستار “اهتمام جدی در اجرای حکم ممنوع التصویر، ممنوع الخروج و ممنوع البیان بودن” خاتمی شده بودند.

برخی نمایندگان تذکردهنده اما اکنون گفته‌اند که این حکم مربوط به چند سال پیش است. محمداسماعیل کوثری در این زمینه گفت که این حکم “مربوط به گذشته است و ما تنها تذکری برای اجرای این قانون دادیم”.

نکته‌ای که مورد تایید نصرالله پژمان‌فر نیز قرار گرفت: “خاتمی پیش از این هم ممنوع التصویر، ممنوع‌الخروج و ممنوع‌البیان بوده است و تذکر دیروز تنها برای عدم اجرای درست این موضوع بوده است”.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت که “شورای عالی امنیت ملی که یک روز این حکم را برای خاتمی صادر کرد، اکنون باید بررسی کند که اگر هنوز آن حکم به قوت خود باقی است، چرا رسانه ها و خود خاتمی تخلف می کنند و اگر شرایط عوض شده است، حکم دیگری صادر کند”.

جواد کریمی‌قدوسی٬ نماینده‌ای که گفته می‌شود طراح اصلی این تذکر بوده٬ در گفت‌وگویی با روزنامه شرق درباره این مساله گفته است: “پس از حوادث ۸۸ حکم ممنوع‌التصویری، ممنوع‌الخروجی و ممنوع‌البیان‌شدن خاتمی به شورای عالی امنیت‌ملی ابلاغ شد، مثل حکم حصر خانگی موسوی و کروبی که پیش‌تر به همان شورا ابلاغ شده بود”.

سخنان کریمی قدوسی از آن جهت قابل توجه است که به گفته‌ی وی این حکم از سوی نهاد یا فردی به شورای عالی امنیت ملی “ابلاغ” شده است. براساس قانون اساسی و روند جاری در جمهوری‌اسلامی٬ تنها رهبر جمهوری‌اسلامی است که قدرت ابلاغ به این شورا را دارد. ضمن آن‌که مصوبات این شورا تنها پس از تصویب آیت‌الله خامنه‌ای قابلیت اجرا دارد.

گزارش روز مى افزاید: با این حال تذکر نمایندگان مجلس درباره خاتمی٬ با واکنش‌های مختلفی مواجه شده است. علی مطهری٬ که خود در جلسه فراکسیون شاهد مجلس با آیت‌الله خامنه‌ای حاضر بوده٬ درباره تذکر این نمایندگان گفت: “بهتر بود این تذکردهندگان محترم حکم ممنوع‌الحیاتی ایشان را هم ذکر می‌کردند تا خیال خودشان را راحت کرده باشند”.

مطهری همچنین درباره احتمال وجود حکمی از سوی شورای عالی امنیت ملی درباره خاتمی نیز پرسید: “بر اساس کدام حکم قضایی آقای خاتمی ممنوع‌التصویر و ممنوع‌الخروج و ممنوع‌البیان شده است؟ ایشان در کدام دادگاه از خود دفاع کرده است که بعد محکوم به این احکام شده باشد”؟

مطهری همچنین وجود حکمی از سوی شورای عالی امنیت ملی درباره ممنوع‌التصویر بودن خاتمی را رد کرد٬ گرچه به گفته‌ی وی نامه‌ای از سوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در این‌باره وجود دارد: “شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای مبنی بر ممنوع‌التصویری آقای خاتمی نداشته است. این موضوع چند بار در هیات نظارت بر مطبوعات مورد بحث قرار گرفت و نتیجه این بود که مصوبه‌ای از طرف شورای عالی امنیت ملی در این خصوص وجود ندارد و فقط در همان ایام دبیرخانه این شورا نامه‌ای در این موضوع ارسال کرده است که مصوبه تلقی نمی‌شود”.

وی حکم ممنوع‌الخروجی خاتمی را نیز ناشی از “بی‌تدبیری” توصیف کرد و گفت که هرگز درباره ممنوع‌البیان بودن خاتمی و وجود حکمی در این‌باره٬ چیزی نشنیده است.

هم‌زمان حسین انصاری‌راد٬ نماینده مجلس ششم٬ نیز در گفت‌وگویی با ایلنا تذکر نمایندگان مجلس درباره خاتمی را از ”عجایب روزگار” توصیف کرد و گفت: “حضور خاتمی در عرصه فرهنگ و سیاست به ثبات نظام کمک می‌کند”.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com