دنبال شکست تجاری هنر معاصر ایران و فروش نرفتن آثار ایرانی در سیزدهمین حراجی کریستی در دوبی ، یک کارشناس هنری ، شرایط نابهنجار اقتصادی را عامل این شکست دانست .
به گزارش ماه مهر، یکی از هنرمندان شرکت کرده در حراج اخیر کریستی در دوبی که کارهایش به فروش نرسیده است  ، گفت : متاسفانه اکنون همه نشانه های اقتصادی حاکی از آن است که کشور از نظر اقتصادی با مشکلات زیادی روبرو است که عامل این مشکلات نحوه اعمال مدیریت های  خاص و اجرای بعضی از قوانین با تعبیرهای شخصی توصیف می شود . در چنین شرایطی یکی از نخستین بخش هایی که آسیب می بیند ، بخش هنر است .
این هنرمند توضیح داد : بخش خصوصی به شکل معمول در شرایط نا بهنجار و بحران اقتصادی برای حفظ بقای خود ، همیشه تلاش می کند تا هزینه هایش را کاهش دهد و به این ترتیب از سرمایه گذاری در زمینه هنر دست می کشد. به این ترتیب احتمال خرید آثار هنری در این شرایط از سوی بخش خصوصی منتفی می شود و همین مساله عامل شکست تجاری هنر ایران در حراج کریستی است.
او توضیح داد : متاسفانه در دوره های پیشین برپایی حراج کریستی ما شاهد آن بودیم که بخش خصوصی کشور هیچ علاقه ای به خرید آثار هنرمندان دیگر کشورها از خود نشان نداد و تنها به خرید آثار هنرمندان ایرانی بسنده کرد ، بنابراین خریداران دیگر کشورها نیز از خرید آثار ایرانی تا حد زیادی امتناع کردند و به این ترتیب خرید و فروش آثار ایرانی به چند مجموعه دار داخلی محدود شد .
این هنرمند افزود: مجموعه این عوامل موجب شد تا از یک سو با برپایی مستمر حراج ها ، ظرفیت خرید و فروش بخش خصوصی در داخل کشور اشباع شود و از سوی دیگر ، با بروز شرایط سخت اقتصادی آنها از سرمایه گذاری بیشتر در امر داد و ستد آثار هنری دست کشند و به این ترتیب هنر ایران در آخرین دوره حراجی کریستی با شکست کامل اقتصادی روبرو شد.
او تاکید کرد : با استمرار این روند ، متاسفانه شاهد آن خواهیم بود که هنر ایران قدرت تاثیرگذاری خود را در خاورمیانه به عنوان هنر پیشرو منطقه از دست بدهد و هنر کشورهای عرب و ترکیه جایگزین آن شود که این امر در واقع زنگ خطری برای مسئولان است که هم اکنون از تاثیر شگرف هنر ایران به عنوان هنر پیشرو منطقه در همه زمینه ها بهره مند هستند . برای نمونه می توان به اقبال خط نقاشی به عنوان راهی عرفانی – اسلامی در هنر مدرن یاد کرد که به این ترتیب عنوان پرچمداری آن از کف خواهد رفت.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com