وبینارهای تخصصی در حوزه روش تحقیق و تفکرنقادانه

(با پژوهشگران و استادان در دانشگاه‌های اروپایی، امریکایی، کانادایی، ایرانی سلواکیایی)

 

۱.    مقدمه

افغانستان یکی از کشورهای توسعه نیافته است و تلاش دارد که توسعه پیدا کند. مطالعات توسعه، آموزش و پرورش را یکی از راه‌های توسعه برای کشورهای توسعه نیافته پیشنهاد می‌کند. این کشورها با تقویت تحصیلات عالی خود دست به تولید نیروی بشری آموزش دیده می زند. این نیروی بشری و انسانی دست به خلاقیت و ابتکار زده و زمینه توسعه یافتگی را فراهم می‌کند.

افغانستان بعد از سال ۲۰۰۱م در زمینه آموزش و تحصیلات عالی توجه کرده و قدم‌های را برداشته است. اجازه فعالیت به دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی  خصوصی در کنار دانشگاه‌های  دولتی شاهد بر این مدعاست. در حال حاضر افغانستان بیشتر از صد دانشگاه و موسسه تحصیلات عالی خصوصی در حال فعالیت در کابل و سایر ولایت در کنار موسسات و پوهنتون های دولتی می‌باشند. اما آن‌چه نگران کننده است، کیفیت تحصیلات عالی خصوصی و دولتی در افغانستان است.

کیفیت تحصیلات عالی بستگی به منابع بشری با کیفیت، پروگرام‌های درسی با کیفیت و امکانات تخنیکی مورد نیاز است. اگر این سه فکتور در نظرگرفته شوند، شاهد تحصیلات عالی باکیفیت در کشور خواهیم بود.در  بین منابع سه گانه، منابع بشری با کیفیت نقش مهم در کیفیت تحصیلات عالی یک کشور بازی می کند. اساس منابع بشری با کیفیت را مدیریت و کادرهای اکادمیک با کیفیت تشکیل می‌دهند. داشتن مدیریت باکیفیت مستلزم سیستم معیاری مدیریت است. همچنین کادرهای اکادمیک باکیفیت نیازمند درجه تحصیلات بلند و  آموزش مداوم و مجهز با دانش روز است. اگر تحصیلات عالی یک کشور به این امر توجه نکند، نه تنها آموزش و پرورش و تحصیلات عالی راه و زمینه برای توسعه فراهم نمی کند، بلکه مساله و چالش جدی دیگر را برای جامعه خلق می کند.

حال سوال این است که چگونه می‌توان آموزش مداوم و مجهز با دانش روز کادر اکادمیک موسسات تحصیلات عالی  و دانشگاه‌ها را تامین کرد؟ به منظور رسیدن به این هدف، باید سیستم ایجاد شود که امکانات لازم را داشته باشد و این سیستم کادر اکادمیک را مکلف بسازد تا آثار علمی بیافریند. خلق آثار علمی نیازمند مطالعه و تحلیل آثار دیگران است. این امر سبب می شود که استادان دانش خود را به روز کرده و خلاقیت‌اش بیشتر شود. این استادان که محقق اند، در تدریس خود موفق اند و مضامین خویش را با کیفیت بالاتر تدریس نموده و زمینه را آموزش با کیفیت بالاتر فراهم نموده و محصلین و نیروی بشری فعال و خلاق را به جامعه عرضه می کنند.

بدون سیستم موثر تحقیقات علمی نمی توان از کیفیت در تحصیلات عالی صحبت کرد. امروز در دنیا معیاری کیفیت تحصیلات عالی و موسسات و دانشگاه‌های دنیا براساس تولید آثار علمی آن موسسه سنجش می شود. باید سیستم تحقیقاتی تمام زمینه های حقوقی، مالی، تشکیلاتی، کادری و تخنیکی را داشته باشد. این نکته باید بگویم که علم منحصر به جغرافیا و سلیقه های شخصی و … نمی توان محدود کرد. بلکه سیستم های تحقیقاتی باید مبتنی بر معیارهای بین المللی عیار باشد و از آن مطابقت کرد.

در افغانستان متاسفانه تاهنوز معیاری بین المللی تحقیق در موسسات و پوهنتون های خصوصی و دولتی با چالش های جدی مواجه است. اما باوجود آن، وزارت تحصیلات عالی در این زمینه گام های برداشته است. در وازرت تحصیلات معیینیت علمی و ریاست تحقیق، تالیف و ترجمه ایجاد شده که در این راستا قدم های بر داشته است. این ریاست «طرزالعمل تنظیم امور نشریه های علمی – تحقیقی موسسات تحصیلات عالی و ارگانهای نشراتی افغانستان » تدوین نموده است که قدم نیک در این راستاست. در ضمن وزارت تحصیلات عالی، در نظارت و ارزیابی امور اکادمیک خود بخش تحقیقاتی دانشگاه ها را نیز شامل کرده است.

بنابراین، مرکز مطالعات عالی حقوق بشر و توسعه دموکراتیک باهمکاری دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی خصوصی می‌خواهد دراین راستا قدم بردارند. اولین ضرورت، آموزش و چون و چرا کردن در مورد روش تحقیق و موضوعات مرتبط به آن و تفکر نقادانه اند. اگر بخواهیم، تحقیقات با معیارهای بین‌المللی انجام دهیم، لازم است که اصول حاکم بر آن و فراز و نشیب‌های آن را بدانیم. ما، از پژوهشگران، اندیشمندان و استادان کشورهای مختلف دعوت کردیم تا وبینارهای منظم در این راستا داشته باشیم. برای ارائه‌کننده یکی الی چهار وبینار را پیشنهادکردم که استاتید گرامی پذیرفتند. من ضمن تشکر از تمام پژوهشگران و اندیشمندان دعوت را پذیرفتند، از دکتر محمود مسائلی و احمد محمدپور نیز سپاسگزارم که نظارت علمی بر وبینارها را پذیرفتند. وبینارها هر هفته به صورت آنلاین ارائه می‌گردد. بعد از آن، ویدیوها آن در شبکه‌های اجتماعی مرکز و دانشگاه‌های همکار گذاشته می شود. 

چهارمین وبینار

دانلود اسناد مرتبط 

معرفی

دکتر محمود مسائلی بنیانگذار و دبیرکل اندیشکده بین المللی نظریه های بدیل و معضلات جهانی، بنیانگذار و مدیر مرکز مطالعات عالی حقوق بشر و توسعه دموکراتیک،  و استاد مطالعات حقوق بشر در ایران آکادمی (در هلند) می باشد.

محمود مسائلی

زمینه های تحقیق و تدریس وی شامل اصول اخلاق جهانی، موضوعات عدالت جهانی؛ توسعه بین الملل؛ حقوق بشر؛ فلسفه سیاسی مدرن؛ و هرمنوتیک خویشتن شناسی است. وی همچنین علاقه خاصی به معنویت و اخلاق جهانی دارد. آخرین کتاب او کانادا و چالش های توسعه بین المللی و جهانی شدن نامزد دریافت جایزه بهترین کتاب درسی در موضوع علوم اجتماعی و مطالعات انسانی در سال ۲۰۱۹ شد. وی پانزده کتاب از جمله توسعه نابرابر و اخلاق وظیفه؛ اندیشه و تعالی انسانی؛ نظریه هایی برای معنویت گرایی و اصول اخلاق جهانی؛ بازگشت اخلاق و معنویت به موضوعات توسعه جهانی؛ ایمان به دموکراسی ؛ پاسخ عرفان به تروریسم مذهبی: تصوف و فراتر از آن؛ هند به عنوان مدلی برای کشورهای در حال توسعه؛ چشم اندازهای آمریکای لاتین در مورد توسعه جهانی؛ چشم اندازهای آفریقایی در باره توسعه جهانی؛ دلایل اصلی تروریسم از منظر مطالعات مذهبی؛ و چند کتاب دیگر منتشر کرده است. از جمله آخرین کتابهای وی به زبان فارسی شامل درآمدی بر آزادی و حقوق بشر در نظریه سیاسی بین المللی، حقوق بشر و مفهوم خیر عمومی در اندیشه های سیاسی مدرن ؛ رویکردهای بنیادشکن به حقوق بشر ؛ و اصل  انسانیت: آرزویی بی انتها برای رهایی می باشد. کتابهای در دست اقدام وی به زبان فارسی شامل حقوق بشر و نظریه عدالت جهانی؛ چشم اندازهای معنویت گرایانه در گفتمان حقوق بشر؛ و حقوق بشر و نظریه های حمایت اجتماعی می باشد.

وی تعداد هفده کنفرانس بین المللی را در کانادا، امریکا، برزیل، کلمبیا، هلند، یونان، هند، و نیجریه را طراحی و مدیریت کرده است. علاوه براین، وی طراح و برگزار کننده بیش از شصت سمینار بین المللی، کارگاه های آموزشی، و سخنرانی هایی در حوزه های مختلف بوده است. علاوه بر همه اینها، در روزهای سه شنبه سخنانی یک ساعته در تلویزیون میهن (در کالیفرنیا) و نیز روز های دو شنبه  پرسش های حقوق بشری را در رادیو فارسی زبان آتاوا پاسخ داده و تحلیل می کند. مجموعه مقالات علمی با عنوان “اندیشه های حقوق بشری، بطور هفتگی به زبان فارسی از سوی او در سایت آگورا ایران آکادمیا و رسانه میهن برای علاقه مندان انتشار می یابد.

دکتر مسائلی همه تجربه علمی خود را در قالب یک سلسله درسهایی   شامل “آموزش ، توانمند سازی و توسعه درون زا” و یا “تئوری های منازعات مسلحانه” و نیز “فلسفه اخلاقی کانت” برای همه علاقه مندان فارسی زبان در افغانستان ، ایران، و تاجیکستان تهیه کرده است.

دانلود اسناد مرتبط 

ببینید و بشنوید:

از همین مجموعه:

وبینارهای تخصصی در حوزه روش تحقیق و تفکرنقادانه – جلسه سوم با ساسان حبیب‌وند

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)