بازداشت مولوی نقشبندی، گروگان‌گرفتن پدر به جای پسر!

شش ماه از بازداشت مولوی نقشبندی می‌گذرد. در این شش ماه خانواده وی در بی‌اطلاعی کامل نگاه داشته شده‌ بودند. به نظر می‌رسد حاکمیت ملایان قصد گرفتن انتقام پسر از پدر را دارند.

مولوی فتحی محمد نقشبندی، امام جمعه اهل سنت راسک و روحانی منتقد حاکمیت ملایان، از ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ در بازداشت به سر می‌برد. چندی پیش رسانه‌ها از احتمال مرگ او در اثر شکنجه نیروهای امنیتی خبر دادند. با افزایش نگرانی‌ها و واکنش افکار عمومی بلوچستان، تصاویری از ملاقات برخی با او در زندان «وکیل‌آباد» مشهد منتشر شد.

مولوی فتحی محمد نقشبندی، در ۲۹ مرداد ۱۴۰۲، پس از تماسی برای بازگشایی سهمیه سوخت خانواده‌های شهر، با تعدادی از نزدیکانش راهی این شهر شد.

نیروهای امنیتی در مسیر، خودروی این روحانی منتقد حکومت سد ایجاد کردند. نیروهای اطلاعاتی که از پیش کمین کرده بودند، به محض رسیدن مولوی نقشبندی، او بازداشت کرده ‌و با خود بردند.

در پی بازداشت وی، خبرگزاری‌های ملایان، از جمله «فارس» اتهامات وی را «مواضع تند»، «تحریک‌کننده» و «هم‌سو با مخالفان امنیت و آرامش کشور» دانستند.

ارگان‌های حکومتی اظهارات مولوی نقشبندی را«هم‌راستا با جریانات معارض و معاند» معرفی کردند.

پیشتر در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ وی احضار و از وی بازجویی چند ساعته توسط اداره اطلاعات، اطلاعات سپاه و دفتر خامنه‌ای انجام شده بود.

بازداشت مولوی نقشبندی

وی سرانجام در ۲۹ مرداد ماه بازداشت شد. وی در سخنرانی‌ خود در روز جمعه ۲۷ مرداد و دو روز پیش از بازداشت علیه حاکمیت ملایان سخنرانی کرده بود.

وی در این سخنرانی خطاب به حاکمیت ملایان گفته بود «از مردن هم نمی‌هراسد و به افشاگری علیه دستگاه سرکوب حکومت و حمایت از مردم معترض ادامه خواهد داد.»

وی در این سخنرانی، هم‌چنین به فشار نیروهای امنیتی بر فرزندش، «حافظ عبدالغفار نقشبندی» نیز اشاره کرده بود.

مولوی نقشبندی گفته بود «شما همه چیز را غیر قابل تحمل کردید برای ما. حافظ عبدالغفار نقشبندی را کاری کردید که از کشور برود.»

وی افزوده بود «ولی اگر چنان‌چه فشار بیشتر بیاورید، مجبور می‌شوم همه را افشا کنم و اگر کشته شوم همه موضوعات افشا خواهد شد.» [بازداشت توهین آمیز مولوی فتحی محمد نقشبندی]

شش ماه پس از بازداشت وی، خانواده او هیچ تماسی با وی چه به صورت تلفنی و چه حضوری نداشته‌اند.

تنها منبع اطلاع آن‌ها از زنده بودن او، تصاویری است که از دیدار دو تن از ریش‌سفیدان با او در زندان «وکیل‌آباد» مشهد منتشر شد.

عبدالغفار نقشبندی، فرزند این مولوی نقشبندی در این مورد می‌گوید «مولوی نقشبندی در این مدت از حق داشتن وکیل تعیینی محروم بوده است.»

وی افزوده «خانواده حتی از برگزاری یا عدم برگزاری دادگاه برای این روحانی منتقد حکومت نیز بی‌اطلاع بوده‌اند.»

وی اضافه کرده «در این شش ماه در بلاتکلیفی و در یکی از سلول‌های انفرادی زندان بوده و هرگز حتی به بند عمومی منتقل نشده است.»

انتقام پسر از پدر!

عبدالغفار نقشبندی از مخالفان سیاسی حکومت ایران است. او در پاسخ به پرسشی درباره احتمال ارتباط بازداشت پدرش با فعالیت‌های خود، می‌گوید: «این رژیم، یک رژیم گروگان‌گیر به تمام معنا است. پدر اگر جرمی کرد، نباید تاوانش را پسر پس بدهد. اگر برادری خطا و اشتباه کرد، برادر دیگر نباید تاوانش را پس بدهد. تاوانش را نباید دیگران پس بدهند. اما این‌ها که نام اسلام و قرآن را یدک می‌کشند، نه از اسلام نشانی دارند و نه از قرآن بویی برده‌اند.»

وی افزود «می‌خواهند ما را وادار کنند دست از مبارزه برداریم. اما ما در ابتدای بازداشت پدرمان گفتیم دست از مبارزه با این رژیم سفاک، خون‌ریز و قاتل نمی‌کشیم، حتی اگر جسد پدرم را از زندان بیرون بیاورند. چون پدرم یکی از هزاران قربانی است که رژیم آخوندی آن‌ها را بی‌گناه پای دار برده یا در کف خیابان‌ها شهید کرده است. بنابراین، نه ما کوتاه می‌آییم و نه این رژیم تابه‌حال از ظلم و ستم‌هایش کوتاه آمده است.»

بازداشت مولوی نقشبندی در ادامه سرکوب گسترده فعالان سیاسی و مدنی، به‌ویژه در استان سیستان و بلوچستان، صورت گرفته است. از سوی دیگر به نظر می‌رسد حاکمیت در پس گروگان‌گرفتن وی، خط فشار بر پسر برای کوتاه‌آمدن در مبارزه با ملایان را دارد. سیاستی که امری کاملا سابقه‌دار است. حاکمیت ملایان همواره از اهرم خانواده‌های مخالفان سیاسی خود، برای فشار علیه آنها استفاده کرده‌‌اند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)