بیانیه کمیتۀ مرکزی «حزب مارکسیست-لنینیست آلمان» (MLPD)، ۲ نوامبر ۲۰۲۳

 

  • به تجاوزات امپریالیستی اسرائیل اعتراض کنیم!
  • همبستگی با مبارزات آزادیبخش فلسطین!
  • برای یک انتفاضۀ انقلابی جدید!
  • نه به نیروهای فاشیستی مانند «جهاد اسلامی» یا «حماس»!
  • برای اتحاد بین‌المللی طبقۀ کارگر و سوسیالیسم واقعی!

 

۱- با شروع تهاجم زمینی اسرائیل، جنگ غزه به مرحلۀ جدیدی می‌رسد. مدت سه هفته است که غزه با بیش از ۲.۲ میلیون نفر جمعیت تقریباً به طور کامل حتی از نظر منابع آب، انرژی و دارو مسدود شده‌است. این نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه و جنایتی جنگی است! ۸۵۰۰ نفر که دو سوم آن‌ها کودک و زن بودند در اثر بارش بمب‌ها و گلوله‌های اسرائیل جان باخته‌اند. ۱.۵ میلیون نفر مجبور به فرار شده‌اند. حتی بیمارستان‌ها و کمپ‌های آوارگان نیز هدف بمباران اسرائیل قرار می‌گیرند. تجاوز امپریالیستی اسرائیل به‌طور فزاینده‌ای به نسل‌کشی علیه غیرنظامیان بی‌گناه تبدیل می‌شود. ساختارهای نظامی «حماسِ» فاشیست، که مسئول اصلی قتل عام غیرانسانی ۱۴۰۰ اسرائیلی در ۷ اکتبر است، هنوز تا حد زیادی دست‌نخورده به نظر می‌رسد. آتش‌بس فوری در غزه دستور کار امروز است!

۲- در حالی که در مجمع عمومی سازمان ملل ۱۲۰ کشور خواستار «آتش‌بس بشردوستانه» شدند، دولت آلمان و وزیر امور خارجۀ آلمان «آنالنا بربوک» به‌شدت آن را رد کردند. آن‌ها تقریباً هر نوع انتقادی از دولت مرتجع نتانیاهو در اسرائیل را – خواه از جانب «گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد باشد یا «گرتا تونبرگ» کنشگر محیط زیست- تحت نام یهودستیزی سیاه‌نمایی می‌کنند. با این حال، دستکاری افکار عمومی کمتر از جنگ اوکراین مؤثر بوده‌است. اکثریت آلمانی‌ها حملۀ زمینی را قبول نمی‌کنند. در مقابل، همۀ احزاب بورژوایی، از جمله «اتحادیۀ دموکرات‌مسیحی آلمان» (CDU) و «آلترناتیو برای آلمان» (AfD) پروفاشیست، “همبستگی بی‌قید و شرط” خود را با اسرائیل امپریالیستی تصریح می‌کنند. بالاترین اولویت «سیاست خارجی ارزش‌محور» دولت ائتلافی، انسان‌دوستی که بسیار از آن حرف می‌زند نیست، بلکه گسترش نقش امپریالیست‌های غربی در خاورمیانه است. دولت آلمان دائماً به تعهدات ویژۀ آلمان در قبال هولوکاست اشاره می‌کند. البته که چنین تعهداتی وجود دارد، و «حزب مارکسیست-لنینیست آلمان» (MLPD) از حق موجودیت اسرائیل دفاع کرده و تمام اشکال یهودستیزی را رد می‌کند. با این حال، مهم‌ترین درس هولوکاست، مبارزه با هر نوع فاشیسم، ارتجاع و نسل‌کشی است، صرف نظر از اینکه علیه یهودیان، فلسطینی‌ها یا کوردها صورت بگیرد. در مقابل، «پیستوریوس» وزیر جنگ خواستار این است که آلمان “آمادۀ جنگ” شود، یعنی تدارکات برای جنگ امپریالیستی و نظامی‌سازی گسترش یابد. یک “نه”ی صریح به حمایت دولت آلمان از تجاوزات امپریالیستی اسرائیل! زمان استعفای «بربوک» وزیر امور خارجه سررسیده‌است!

۳- «حزب مارکسیست-لنینیست آلمان» (MLPD) به این واقعیت اعتراض می‌کند که دولت فدرال آلمان در تقارن با سیاست خارجی امپریالیستی خود، همبستگی با مبارزات رهایی‌بخش فلسطین را جرم‌انگاری و سرکوب می‌کند. اقدامات همبستگی با مبارزات رهایی‌بخش فلسطین در بسیاری از نقاط ممنوع شده‌است. در ۲ نوامبر، سازمان «صامدون» که به اسرای فلسطینی کمک می‌کند، توسط وزارت کشور فدرال ممنوعه اعلام شد. در مقابل، در مورد حماسِ فاشیست صرفاً ممنوعیت فعالیت اعمال شده‌است. ممنوعیت «صامدون» با انگیزۀ ضدکمونیستی انجام شده و مشارکتی در مبارزه با فاشیسم به شمار نمی‌آید. این امر همچنین نشانگر این واقعیت است که کمپین بدنام‌سازی مرتجعین افراطی از «آلترناتیو برای آلمان» (AfD) تا «اشپرینگر» و کمپین روزنامۀ «وِلت» بر کاراکتر مارکسیست-لنینیستی و همکاری سابق بین «حزب مارکسیست-لنینیست آلمان» (MLPD) و «صامدون» یا دوستان «جبهۀ خلق برای آزادی فلسطین» (PFLP) متمرکز است. در هاله، برلین و ماگدبورگ، تظاهرات‌ها آشکارا به دلیل مشارکت‌های «حزب مارکسیست-لنینیست آلمان» (MLPD) توسط پلیس برهم‌زده‌شده‌است. پلیس ماگدبورگ حتی جرأت می‌کند بروشور حاوی بیانیۀ «حزب مارکسیست-لنینیست آلمان» را در ۱۰ ا‌کتبر ۲۰۲۳ با عنوان “آیا خاورمیانه شعله‌ور شده‌است؟ به تجاوزات امپریالیستی اسرائیل اعتراض کنید! همبستگی با مبارزات رهایی‌بخش فلسطین! حتی یک اینچ هم به حماس فاشیست ندهید!” را تحت نام “تحریک مردم” بدنام‌سازی کرده و آن را ممنوع کند. همبستگی بین‌المللی درست برخلافِ تحریک فاشیستی مردم است!

این خط مشی، بیانگر تشدید پیش‌روی راست‌گرایانۀ دولت فدرال و احزاب بورژوایی است. «حزب مارکسیست-لنینیست آلمان» (MLPD) از حفظ و گسترش حقوق و آزادی‌های دموکراتیک بر مبنای ضدفاشیستی دفاع می‌کند. به ضدکمونیسم، فاشیسم، نژادپرستی، اسلام‌هراسی و یهودستیزی فرصت ندهید!

۴- مدتی طولانی است که این جنگ دیگر “فقط” جنگ غزه نیست. اسرائیل نه تنها غزه، بلکه اهدافی در سوریه و لبنان را نیز بمباران می‌کند. ایالات متحده هواپیما و ناوهای موشکی هدایت‌شونده را به منطقه اعزام می‌کند. ایالات متحده پیش از این اولین حملۀ هوایی خود در سوریه را به انجام رسانده‌است. ایران نو-امپریالیستی از طریق شبه‌نظامیان فاشیست «حزب الله»، اسرائیل را از لبنان گلوله‌باران می‌کند. اولین حملات پهپادی توسط نیروهای طرفدار ایران علیه اسرائیل از یمن انجام شده‌است. آغاز جنگ خاورمیانه در حال شعله‌ور شدن است که به طور خطرناکی به خطر حاد جنگ جهانی سوم کمک می‌کند. جنگ امپریالیستی در خاورمیانه را متوقف کنید!

۵- در جنگ کنونی، تضادهای بیناامپریالیستی منطقه‌ای و جهانی مناقشۀ خود را بر گردۀ توده‌ها و طبیعت برمی‌انگیزد.

آنچه قرار است به عنوان جنگی علیه «حماس» از سوی اسرائیل ظاهر شود، در واقع (به قول خود نتانیاهو) هدف “خاورمیانۀ جدید” را دنبال می‌کند. یکی از اهداف این است که “کشورهای خلیج به اردوگاه آمریکایی-اسرائیلی بپیوندند” (روزنامۀ «فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ»، ۳۱ اکتبر ۲۰۲۳). اکثر کشورهای نو-امپریالیستی منطقه مانند عربستان سعودی، قطر، امارات متحدۀ عربی، ترکیه و حتی بیش از آن ایران، در سال‌های اخیر روابط هرچه نزدیک‌تری با چین سوسیال-امپریالیست و تا حدی با روسیۀ نو-امپریالیستی توسعه داده‌بودند و تأثیر چیرگی ایالات متحده به میزان قابل توجهی کاهش یافته‌بود.

در مقابل، ایالات متحده، تحت ریاست جمهوری ترامپ فاشیست و بر اساس توافق‌نامۀ موسوم به آبراهام در پاییز ۲۰۲۰، تلاش کرده‌بود و تا حدی موفق شده‌بود که کشورهای عربی نو-امپریالیستی مانند امارات متحدۀ عربی، بحرین یا عربستان سعودی را عقب بکشد و دوباره به سمت خود نزدیک کند. این توافق به معنای “روابط ارتجاعی بین اسرائیل و کشورهای همسایه بدون تقاضای تشکیل کشور فلسطین و خروج از اراضی اشغالی” است. (به نقل از اِلنِت-دویچلاند) نیروهای متمایل به امپریالیسم غربی رهبری بورژوایی «سازمان آزادی‌بخش فلسطین» (PLO) و مقامات فاسد تشکیلات خودگردان کرانۀ باختری تحت رهبری «محمود عباس» نیز قرار بود شامل آن شوند. این توافق به وضوح علیه مبارزۀ مشروع آزادی‌بخش فلسطین هدایت می‌شد.

ایران فاشیست نو-امپریالیستی، که متحد چین است، به منظور خرابکاری در این امر، تعمداً از سازمان‌های تروریستی وابسته مانند «حماس»، «جهاد اسلامی» یا حتی «حزب الله» استفاده می‌کند. «حماس» می‌خواست با حملات خود نقشه‌های قرارداد آبراهام را خنثی کرده و همکاری علنی بین کشورهای مختلف عربی با اسرائیل و آمریکا را غیرممکن کند.

همانطور که می‌دانیم جنگ ادامۀ سیاست از راه‌های دیگر است. نبرد برای بازسازماندهی امپریالیستی خاورمیانه به طور فزاینده‌ای از طریق نظامی صورت می‌گیرد. بنابراین مبارزه علیه آغاز جنگ خاورمیانه خواست همۀ مردم صلح‌دوست در جهان است و باید قاطعانه علیه همۀ امپریالیست‌ها معطوف شود.

۶- حماس فاشیست با نقاب اسلامگرایی به همان اندازۀ رهبری بورژوایی «سازمان آزادی‌بخش فلسطین» (PLO) و دولت اسرائیل در حالت تدافعی قرار دارد. در میان فلسطینی‌ها، انتقاد و نارضایتی از «حماس» افزایش یافته‌است. در یک نظرسنجی که اخیراً انجام شده، ۶۷ درصد از فلسطینی‌های مورد بررسی در کرانۀ باختری و غزه اظهار داشته‌اند که به حماس اعتماد ندارند و یا اینکه اعتماد به آن برای‌شان دشوار است. (به نقل از «فارین اِفِیرز، ۲۵ اکتبر ۲۰۲۳) «حماس» از جنگ استفاده می‌کند تا ظاهراً خود را در جایگاه رهبری مردم فلسطین قرار دهد و هرگونه انتقادی را در غزه سرکوب کند. در اسرائیل، یک جنبش مردمی عمدتاً ضدفاشیستی و دموکراتیک ماه‌ها علیه گرایش فاشیستی دولت نتانیاهو مبارزه کرده‌است. هم‌اکنون در اسرائیل حکومت نظامی برقرار است. اما حتی این هم نمی‌تواند اعتراضات را متوقف کند، و اکثر مصاحبه‌شوندگان مخالف تهاجم زمینی فعلی هستند (۴۹٪ علیه آن، ۲۹٪ موافق؛ به نقل از «اِن تی وی» NTV، ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳)

اغلب در رسانه‌های بورژوایی مسئله به گونه‌ای مطرح می‌شود که گویی تنها دو گزینه وجود دارد: یا طرفداری از اسرائیل، و یا جانبداری از حماس فاشیست. این‌ها آلترناتیوهای قلابی ارتجاعی هستند. انتقاد موجه از اسرائیل امپریالیستی یهودستیزی نیست و انتقاد موجه از حماس نیز اسلام‌هراسی نیست. یک آلترناتیو ایجابی وجود دارد: همبستگی با مبارزات آزادی‌خواهانۀ مترقی فلسطین، و همچنین با نیروهای دموکراتیک و ضدامپریالیستی در اسرائیل، و بالاتر از همه، اتحاد بین‌المللی طبقۀ کارگر و چشم‌انداز انقلاب سوسیالیستی بین‌المللی.

۷- میلیون‌ها نفر در سراسر جهان در اعتراض به جنگ غزه اما خارج از همبستگی با جنبش رهایی‌بخش فلسطین تظاهرات می‌کنند. در اصل، این یک جنبش توده‌ای مترقی در جهت ضدامپریالیستی است. در آلمان، ده‌ها هزار نفر تاکنون در تظاهرات روبه‌رشد شرکت کرده‌اند. در عین حال هوشیاری لازم است، زیرا نیروهای ارتجاعی و فاشیستی نیز می‌خواهند از این موقعیت بهره‌برداری کنند. به عنوان مثال، اردوغان، رئیس جمهور فاشیست ترکیه، در یک راهپیمایی دولتی در ۲۸ اکتبر در مقام قهرمان حق آزادی روی صحنه حاضر شد، در حالی که به‌طرز وحشیانه‌ای مردم خود و به ویژه کوردها را سرکوب می‌کند و به دنبال گسترش دادن حوزۀ نفوذ و قدرت ترکیه در خاورمیانه است. «حزب مارکسیست-لنینیست آلمان» (MLPD) این مسئله و همچنین اقدامات دولت آلمان در حمایت از تهاجم اسرائیل یا اقدامات در حمایت از حماس را رد می‌کند.

۸- «حزب مارکسیست-لنینیست آلمان» (MLPD) از ابتدا کشتار فاشیستی توسط «حماس» و «جهاد اسلامی» در ۷ اکتبر را محکوم کرده‌است. قتل غیرنظامیان هیچ ربطی به مبارزۀ رهایی‌بخش ندارد. سازمان‌های فلسطینی از جمله سازمان‌های سکولار، مترقی و انقلابی مانند «جبهۀ خلق برای آزادی فلسطین» (PFLP) و «جبهۀ دموکراتیک برای آزادی فلسطین» (DFLP) در عملیات نظامی ۷ اکتبر شرکت کردند. ادوات نظامی و نیروهای اشغالگر اسرائیل نیز مورد حمله قرار گرفتند. پیش از ۷ اکتبر اعتراضات کارگران علیه ممنوعیت کار که توسط دولت اسرائیل وضع شده‌بود وجود داشت. تشدید سیاست‌های صهیونیستی در غزه و کرانۀ باختری، خشم توده‌های فلسطینی را بیش از پیش برانگیخته‌بود. یک بحران اجتماعی عمومی در سرزمین‌های اشغالی در فلسطین ایجاد شده‌بود. ۵۸ درصد از فلسطینی‌ها در نظرسنجی‌های اخیر اعلام کرده‌اند که مبارزۀ مسلحانه برای آزادی ملی و اجتماعی باید انجام شود. (به نقل از «مِنا-واچ»، ۲۵ مارس ۲۰۲۳) حماس می‌دانست که چگونه این امر را در جهت خود هدایت کند. برای انجام این کار، به شکلی ریاکارانه انتقادات موجه توده‌ها از رهبری «سازمان آزادی‌بخش فلسطین» (PLO) را جذب کرد. (به نقل از «مِنا-واچ»، ۲۵ مارس ۲۰۲۳) به‌ویژه در چنین شرایطی، همکاری با نیروهای فاشیستی اساساً در مخالفت با منافع طبقۀ کارگر و انترناسیونالیسم پرولتری قرار دارد. این واقعیت که حماس دست‌کم در مقاومت خود ستیزه‌جو است، اغلب برای توجیه همکاری با آن سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این در حالی‌ست که “ستیزه‌جویی” به خودی خود یک هدف نیست. ما در ایران پس از سقوط «شاه» در اواخر دهۀ ۱۹۷۰ دیدیم که وقتی با اسلام‌گرایان فاشیست در مبارزه برای آزادی ملی متحد شوید، چه اتفاقی می‌افتد. ده‌ها هزار انقلابی متعاقباً کشته یا به زندان انداخته‌شدند و دیکتاتوری فاشیستی هنوز هم در آنجا حاکم است. در آن زمان نیز مانند اکنون، نیروهای رویزیونیست نقش زشتی در این امر ایفا کردند، و در آلمان نیز به طور فزاینده‌ای پذیرای سیاست‌های “هم‌عرضی در یک جبهه” می‌شوند. وحدت مردم فلسطین نیازمند مبنایی ضدامپریالیستی است که تنها در مبارزه با ایدئولوژی فاشیستی “جامعۀ ملی” می‌تواند غلبه بیابد. همکاری با فاشیست‌ها آلترناتیوی برای توده‌ها در فلسطین نیست. آنچه ضرورت دارد یک انتفاضۀ جدید انقلابی و یک قیام مردمی است! مردم فلسطین برای نبرد مسلحانه علیه اشغال‌گری و برای رهاسازی خودشان، از هر حقی که در جهان وجود دارد برخوردارند. این همان دیدگاهی‌ست که عموماً در رابطه با اوکراین بیان می‌شود و طبق قوانین بین‌المللی جنگ مشروعیت دارد.

۹- چشم‌انداز مردم فلسطین و همچنین کارگران و طبقۀ کارگر اسرائیل در سوسیالیسم واقعی نهفته است. در سوسیالیسم واقعی بر اساس طرز تفکر پرولتری، بر قیود و اختلافات ملی نیز غلبه خواهد شد. روحیۀ دوستی بین خلق‌ها و همبستگی بین‌المللی بر تأثیرات ناسیونالیستی غلبه خواهد کرد. یک فلسطین سوسیالیستی که در آن اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها به صورت برابر با هم زندگی می‌کنند، هدف استراتژیک مبارزات رهایی‌بخش در آنجا است. راه‌حل دموکراتیک دو کشوری مبتنی بر طرح تقسیم سازمان ملل در سال ۱۹۴۷، با تخلیه سرزمین‌های اشغالی توسط اسرائیل و خروج شهرک‌نشینان اشغال‌گر، اگر با دیدگاه سوسیالیستی مورد مبارزه قرار بگیرد، می‌تواند مرحلۀ میانی باشد. ایجاد اتحاد طبقاتی کارگری بین کارگران اسرائیلی و فلسطینی در اینجا نقشی کلیدی دارد. ضرورت دارد که این مبارزه به بخشی از تدارک برای انقلاب سوسیالیستی بین‌المللی علیه امپریالیسم تبدیل شود که با تهدید جنگ جهانی و فاجعۀ جهانی زیست‌محیطی که آغاز شده‌است، موجودیت بشر را عمداً در معرض خطر قرار می‌دهد.

۱۰- سازماندهی کنید! سازماندهی کنید تا به صورت مشترک همبستگی با مبارزات رهایی‌بخش مردم فلسطین را گسترش دهیم. سازماندهی کنید تا اینجا در آلمان برای کار، صلح، علیه توسعۀ راست‌گرایانه و تخریب محیط زیست، و برای سوسیالیسم واقعی مبارزه کنیم. سازمان‌های غیرحزبی خودگردان توده‌ها، اتحاد انترناسیونالیستی، «حزب مارکسیست-لنینیست آلمان» (MLPD) و اتحادیۀ جوانان «رِبِل» (Rebell) را تقویت کنید.

زنده باد اتحاد بین‌المللی استثمارشدگان و ستمدیدگان با جبهۀ متحد بین‌المللی علیه فاشیسم، جنگ و تخریب محیط زیست («جبهۀ متحد») و سازمان جهانی انقلابی «ایکور» (ICOR)!

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)