«حزب مارکسیست-لنینیست آلمان»  (MLPD)، سرمقالۀ «پرچم سرخ» (Rote Fahne)

منتشرشده در ۹ اکتبر ۲۰۲۳

 

سیاست‌مداران حکومتی کشورهای امپریالیستی غربی پس از حملۀ شنبه شب حماسِ فاشیست از نوار غزه، یک‌صدا به حق دفاع از خودِ اسرائیلِ صهیونیست استناد می‌کنند. قبل از هر چیز باید از حق دفاع از خود مردم فلسطین در برابر ظلم و ستم چندین دهه‌ای، در برابر اشغالگری صهیونیستی و سیاست آپارتاید دولت امپریالیستی اسرائیل صحبت کرد! نتانیاهو، نخست‌وزیر پروتو-فاشیست اسرائیل، می‌خواهد از این وضعیت برای سرکوب این انتقادها با شدت بیشتری نسبت به قبل استفاده کند.

«حزب مارکسیست-لنینیست آلمان» (MLPD) از حق موجودیت اسرائیل دفاع می‌کند و قاطعانه با یهودستیزی مخالفت می‌کند. با این حال، به همان اندازه قاطعانه، با تجاوزات امپریالیستی اسرائیل که هیچ ارتباطی با حق تعیین سرنوشت ندارد، مخالف است. همبستگی بین‌المللی ضدامپریالیستی با مبارزات رهایی‌بخش فلسطین به‌ویژه با توجه به پیچیدگی موضوع به چالش کشیده شده است.

همین چند روز پیش، بنیامین نتانیاهو با نقشه‌ای که انتظار می‌رفت پس از توافق با سعودی‌ها بر سر برقراری روابط، نشان‌دهندۀ «خاورمیانۀ صلح آمیزِ» جدید باشد، در مجمع عمومی سازمان ملل جولان می‌داد. در جنگ ۱۹۶۷، صهیونیست‌ها کرانۀ باختری، نوار غزه و بلندی‌های جولان را تصرف کردند و رژیم اشغالگر بی‌رحمی را در آنجا مستقر کردند که به صورت مستمر به دزدی زمین برای ساخت شهرک‌های خود می‌پردازد. مردم فلسطین در پشت حصارها و دیوارهای عظیم در محلات تفکیک‌شده (بانتوستان‌ها) محبوس شده و از حقوق خود محروم شده‌اند. نوار غزه، با ابعاد تنها ۱۰ در ۳۰ کیلومتر، (به گفتۀ روزنامه‌نگار اسرائیلی گیدئون لوی) تبدیل به “بزرگ‌ترین زندان روباز جهان” برای دو میلیون نفر شد- گتویی که در آن مردم باید زندگی فلاکت‌باری را توأم با فقر تحمل کنند.

اسرائیل در سال‌های اخیر به‌طور فزاینده‌ای استثمار و سرکوب خود بر توده‌های فلسطینی را تشدید کرده است. سال ۲۰۲۲ مرگ‌بارترین سال در نزدیک به دو دهۀ گذشته برای فلسطینی‌هایی بود که تحت اشغال زندگی می‌کنند. تنها در کرانۀ باختری ۱۵۰ فلسطینی از جمله ۳۳ کودک توسط نظامیان اسرائیلی کشته شدند. گلوله‌ها اغلب در حالی که از دست سربازان اسرائیلی فرار می کرده‌اند، به سینه، سر و چشم یا پشت آن‌ها اصابت کرده است. نیروهای اسرائیلی ۳۲ فلسطینی دیگر را نیز در غزه به ضرب گلوله کشته‌اند. در مجموع در سال ۲۰۲۲، حداقل ۱۹۰ فلسطینی توسط اسرائیلی‌ها (از جمله طی کشتار توسط شهرک‌نشینان) کشته شده‌اند. در سال ۲۰۲۳ این روند از بسیاری جهات تشدید شده است. همچنین اخیراً گزارش‌هایی مبنی بر اعتراض کارگران فلسطینی منتشر شده است که به دلیل حصار مرزی از کار در اسرائیل منع شده‌اند.

«حزب مارکسیست-لنینیست آلمان» موضع خود را به وضوح در کتاب اشتفان انگل، «بامداد انقلاب سوسیالیستی بین‌المللی» نشان داده است: “رژیم اسرائیل با نقض قوانین بین‌المللی، بخش اعظم فلسطین را اشغال کرده و مردم آن را آزار می‌دهد، سلب مالکیت می‌کند، آواره کرده و به قتل می‌رساند. … کارگران فلسطینی در اسرائیل تحت استثمار ویژه‌ای قرار دارند. … صهیونیست‌های مرتجع، سیاست دولت اسرائیل را با این ایدئولوژی نژادپرستانه توجیه می‌کنند که یهودیان “قوم برگزیدۀ خدا” هستند. این یک وظیفۀ انترناسیونالیستی و ضدامپریالیستی جنبش انقلابی طبقۀ کارگر است که با تجاوزات دولت اسرائیل و ترور صهیونیستی مقابله کند.” (ص ۲۳۴f.)

از هر دو طرف صدها نفر از جمله غیرنظامیان، کشته شده‌اند

اسرائیل از حملۀ شنبه شب حماسِ فاشیست-اسلام‌گرا غافل‌گیر شد، حداقل بیشتر رسانه‌ها آن را اینگونه توصیف می‌کنند. با توجه به ضداطلاعات بسیار پیچیدۀ نظامی، این امر عجیب به نظر می‌رسد. در نقاط متعددی، حامیان حماس از مرزهای نظامیِ گسترش‌یافته و حتی مین‌گذاری شدۀ بین نوار غزه و خاک اسرائیل عبور کردند. از آن زمان، نیروی هوایی اسرائیل به طور مداوم به اهدافی در نوار غزه حمله کرده و تعمداً غیرنظامیان را نیز هدف قرار می‌دهد. بر اساس گزارش‌های قبلی رسانه‌ها، دست کم ۶۰۰ نفر در اسرائیل کشته و بیش از ۲۰۰۰ نفر زخمی شده‌اند. افراد حماس که از مرز عبور کرده بودند، به شهرها و کیبوتس‌های اسرائیل حمله کردند و در آنجا غیرنظامیان را نیز کشتند و دست به ربودن گروگان‌ها زدند. حملات اسرائیل در غزه تاکنون حداقل ۲۵۶ کشته و ۱۸۰۰ زخمی بر جای گذاشته است. ایالات متحدۀ آمریکا به عنوان جنگ‌افروز اصلی در جهان، قبلاً به صورت علنی حمایت خود را از حملات نظامی اسرائیل اعلام کرده بود.

سخنگوی حماس در بی‌بی‌سی مباهات می‌کند که این گروه از ایران برای حمله حمایت مستقیم دریافت کرده است. غیرقابل تصور به نظر می‌رسد که این حملۀ گسترده بدون حمایت هماهنگ صورت گرفته باشد، به خصوص که حزب‌الله اکنون به اسرائیل نیز حمله می‌کند. پیش‌روی تهاجمی کشورهای نو-امپریالیستی مناطق هرچه بیشتری را دربرمی‌گیرد.

با این حال، حماس اسلامگرا-فاشیست و رژیم فاشیستی نو-امپریالیستی ایران، بخشی از مبارزۀ ملی و اجتماعی برای آزادی مردم فلسطین نیستند. آن‌ها به این مبارزه آسیب می‌رسانند و بهانه‌ای را برای اسرائیل و امپریالیست‌های غربی فراهم می‌کنند تا مبارزۀ عادلانۀ مردم فلسطین را با فاشیست‌ها جمع ببندند. «حزب مارکسیست-لنینیست آلمان» (MLPD) هرگونه “هم‌عرضی در یک جبهه” (تاکتیک فاشیستی آشتی علنی راست و چپ) با حماس و حزب‌الله را رد می‌کند، و در مورد رژیم فاشیستی ایران نیز نیازی به گفتن نمی‌بیند. هدف حماس که سعی در توجیه آن با یهودستیزی دارد، یک دولت اسلامی فاشیستی است که نمی‌تواند چشم‌اندازی برای فلسطینیان باشد. حماس با سیاست اجتماعی و عوام‌فریبی اجتماعی خود بر بخش‌هایی از توده‌ها نفوذ دارد. حزب‌الله فاشیست نیز در کنار حماس است. جهاد اسلامی فاشیستی هم به درگیری وارد شده است. اما مسئولیت اصلی تشدید تنش بر عهدۀ اسرائیل امپریالیست است که تحت حکومت راست‌گرای افراطی نتانیاهو با مشارکت فاشیست‌ها قرار دارد.

نتانیاهو اعلام جنگ طولانی‌مدت می‌کند

نخست وزیر پروتو-فاشیست اسرائیل صبح روز شنبه بلافاصله اعلام جنگ کرد. او علاوه بر حملات نظامی، بلافاصله واردات برق، سوخت و کالا به غزه را متوقف کرد. برای ساکنان، این به معنای به فلاکت افتادن و حتی مرگ است. «یوآف گالانت»، وزیر دفاع اسرائیل، محاصرۀ کامل را با قطع ذخایر آب ادامه داد. بنابراین، این جنگ علیه حماس نیست، بلکه علیه ۲.۳ میلیون نفر از ساکنان غزه است و با ادعاهای تحقیرآمیز و فاشیستی انجام می‌شود که یکی از آن‌ها مبارزه با “حیوانات انسان‌نما” است. اسرائیل اکنون ۳۰۰۰۰۰ سرباز را فراخوانده و تهدید به حملۀ زمینی کرده است. نتانیاهو پس از جلسۀ امنیتی کابینه گفت: “ما در حال آغاز یک جنگ طولانی و دشوار هستیم.” نقشۀ این جنگ از مدت‌ها قبل کشیده شده است و پیامد مستقیم حملات حماس نیست. این کانون جنگ می‌تواند به سرعت شعله‌ور شود و بسیاری از کشورهای خاورمیانه، تا کشورهای امپریالیستی و نو-امپریالیستی مرتبط با آن‌ها از جمله کشورهایی مانند ترکیه، روسیه، چین، اتحادیۀ اروپا یا ایالات متحده را درگیر کند.

نتانیاهو وضعیت جنگی اعلام کرده است. تظاهرات ضدفاشیستی، که صدها هزار اسرائیلی برای ماه‌ها درگیر آن بودند، به طور کامل برای دولت پروتو-فاشیست اسرائیل، یک مخمصه ایجاد کرده است. با این حال، ضعف عمدۀ جنبش اعتراضی اسرائیل این است که هنوز با مبارزات رهایی‌بخش فلسطین در ارتباط نیست و همچنین به شدت تحت تأثیر اپوزیسیون پارلمانی بورژوایی قرار دارد. اکنون نتانیاهو می‌خواهد از حکومت نظامی برای سرکوب این اعتراضات نیز استفاده کند. نتانیاهو قصد دارد یک دولت اضطراری ارتجاعی “وحدت ملی” تشکیل دهد که توسط اپوزیسیون بورژوایی به او پیشنهاد شده است.

دولت آلمان به صورت کاملاً یک‌طرفه موضع خود را حمایت سازش‌ناپذیر از اسرائیل امپریالیستی اعلام کرد. ما قبلاً درخواست‌هایی را برای ممنوع‌سازی سازمان فلسطینی «صامدون» می‌شنویم که «حزب مارکسیست-لنینیست آلمان» قاطعانه علیه آن اعتراض می‌کند. پیش از این، اخباری جعلی برای توجیه چنین نقشه‌هایی دست به دست می‌شد.

حزب پروتو-فاشیستی «آلترناتیو برای آلمان» (AfD) برلین اعلان می‌کند که تنها نیروی ثابت‌قدم در برابر “یهودستیزی جناح چپ” است. اما چیزی به نام “یهودستیزی چپ” وجود ندارد! اتهام “یهودستیزی جناح چپ” نه تنها از سیاست‌های ارتجاعی دولت اسرائیل محافظت می‌کند، بلکه نوع جدیدی از ضدکمونیسم مدرن است. از زمان کارل مارکس و آگوست ببل، همۀ سوسیالیست‌ها به وضوح علیه یهودستیزی صحبت کرده‌اند. کسانی که یهودستیز هستند چپ نیستند، بلکه مرتجع هستند!

چشم‌انداز مبارزۀ آزادی‌خواهانه

برای مبارزۀ رهایی‌بخش فلسطین و برای مبارزۀ توده‌ای علیه گذار به فاشیسم در اسرائیل، وضعیت پیچیده‌ای وجود دارد. چالش بر سر گسترش مبارزۀ کارگران و توده‌ها در اسرائیل به‌طور مشترک با مبارزۀ رهایی‌بخش فلسطین است. برای این کار، باید بر بقایا و تأثیرات متقابل ناسیونالیسم خرده‌بورژوایی در میان طبقۀ کارگر و توده‌ها غلبه کرد. «حزب مارکسیست-لنینیست آلمان» (MLPD) چشم‌انداز مردم اسرائیل و فلسطین را در یک کشور دموکراتیک مشترک می‌بیند که در آن برابری، احترام متقابل و اعتماد بدون تبعیض حاکم باشد. در نهایت و در هر حال، این دولت تنها می‌تواند دولتی سوسیالیستی باشد. مرحلۀ انتقالی می‌تواند شامل راه‌حل دو کشوری باشد که تنها در مبارزه با امپریالیسم، نژادپرستی، یهودستیزی، صهیونیسم و ضدکمونیسم به دست می‌آید. مبارزۀ رهایی‌بخش فلسطین قوی‌ترین متحدان خود را در طبقۀ کارگر بین‌المللی و توده‌های همۀ کشورها و در انترناسیونالیسم پرولتری دارد. اما کسانی که دوستان اشتباهی دارند به سرعت دوستان واقعی را از دست می‌دهند. سازمان جهانی انقلابی «ایکور» یک بار دیگر برای جنبش همبستگی با مبارزات آزادی‌بخش فلسطین بر مبنایی ضدفاشیستی در سراسر جهان فراخوان اعلام می‌کند!

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)