زنان، بالاخره دیروز معاونشان را در دولت یازدهم شناختند: شهیندخت مولاوردی. حقوقدانی که فعالان حقوق زنان سال‌هاست او را به عنوان یک فعال اجتماعی در حوزه زنان می‌شناسند. با گذشت ۶۷ روز از آغاز به کار دولت یازدهم، معاونت امور زنان، آخرین معاونت در دولت بود که بعد از نگرانی‌های کارشناسان حوزه زنان درباره دیرکرد دولت برای تعیین معاون امور زنان، بالاخره شخص موردنظر برای این معاونت که به‌تازگی از مرکز امور زنان تغییر ساختار پیدا کرده، مشخص شد.
مولاوردی دیروز به عنوان اولین روز کاری‌اش اول به جلسه هیات دولت رفت و بعد به ساختمان مرکز امور زنان و خانواده؛ مرکزی که حالا معاونت امور زنان شده و مولاوردی سال‌هاست که نسبت به تغییر نام آن از «امور مشارکت زنان» به «زنان و خانواده» انتقاد دارد.
او در گفت‌وگویی کوتاه با «بهار» می‌گوید که اولین برنامه‌اش در معاونت امور زنان، پیشبرد و تحقق برنامه‌های دولت تدبیر و امید در حوزه زنان است: «این انتظار می‌رود که برنامه‌های این دولت در حوزه زنان جامه عمل بپوشد و نتیجه ملموس آن را در این حوزه ببینیم.»
مولاوردی در جلسه دیروز هیات دولت که اولین جلسه حضور او بین اعضای کابینه هم بود، از تاکید دوباره حسن روحانی در حوزه زنان می‌گوید: «دیروز آقای رییس‌جمهوری در جلسه هیات دولت، دوباره به موضوع زن و خانواده اشاره کردند و گفتند که لازم است چالش‌هایی که در این حوزه وجود دارد رفع شود و زنان به مطالبات حقه‌شان برسند.»
او درباره تغییر معاونان معاونت امور زنان هم گفت که با توجه به تغییر ساختار تشکیلاتی مرکز امور زنان و ارتقای سطح آن به معاونت، سعی‌اش بر این است که زنان و مسئولان این معاونت هیچ‌یک ضرر نکنند: «من در عمل، برنامه‌های خودم را نشان خواهم داد.» مولاوردی در پاسخ به این سوال که با توجه به انتقاد چندساله‌اش نسبت به برنامه‌های به اجرا در آمده در مرکز امور زنان، کدامشان را ادامه می‌دهد و کدام را ملغی می‌کند، گفت: «برنامه‌ها و سیاست‌هایی که به نفع زنان جامعه است، قطعا ادامه می‌یابد ولی با توجه به رای مردم و به‌ویژه زنان جامعه به تغییر گفتمان در کشور، برنامه‌ها و طرح‌هایی را که به نفع زنان و مطابق با تغییر گفتمان به وجودآمده در کشور نیست، عوض می‌کنیم.»
مولاوردی را کارشناسان حوزه زنان به خوبی می‌شناسند؛ وکیلی که حوزه کاری‌اش حقوق خانواده است و در چندوقت اخیر به عنوان سردفتر در یکی از معدود دفاتر ثبت طلاق و ازدواج تهران که شروط ضمن عقد را برای زنان در سند ازدواج افراد ثبت می‌کند، فعالیت می‌کرد. او سال‌هاست که در حوزه زنان هم فعالیت می‌کند، هم می‌نویسد. نگاه ویژه او به حقوق زنان از عنوان پایان‌نامه‌اش هم پیدا است؛«بررسی اقدامات بین‌المللی مقابله با خشونت علیه زنان». شاید برای همین فعالیت‌ها هم هست که حسن روحانی، رییس دولت یازدهم در حکم انتصاب مولاوردی برای معاونت امور زنان، او را دارای «تجارب ارزشمند» در امور زنان و خانواده دانسته است.
مولاوردی در هشت سالی که گذشت به عنوان یکی از جدی‌ترین منتقدان سیاست‌های دولت محمود احمدی‌نژاد در حوزه زنان شناخته شده است. رفع تبعیض جنسیتی، ایجاد فرصت‌ برای بروز توانمندی‌های زنان، انتقاد کاهش ساعت کاری زنان و دورکاری زنان از جمله خواسته‌ها و انتقادهایی است که او در سال‌های گذشته مطرح کرده است. او مسئول کمیته حقوقی و بین‌الملل انجمن روزنامه‌نگاران زن ایران، دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق‌بشر زنان و مسئول کمیته حقوقی ائتلاف اسلامی زنان است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com