قتل بازداشت‌ شدگان در زندان‌های حکومت ایران

قتل در بازداشت معترضان؛ موضوعی که در هفته‌‌های اخیر اخبار زیادی درباره آن منتشر شده است، آیا این یک طرح و برنامه‌ریزی حکومت ایران برای سر به نیست کردن معترضان به جای احکامی مانند اعدام است؟

آمارهای برخی منابع خبری از این حکایت می‌کنند که از آغاز اعتراضات از پایان روزهای شهریور ماه سال جاری، افزون بر معترضانی که در کف خیابان توسط نیروهای حکومتی به قتل رسیدند و یا در دو موردی که اخیرا حکومت ایران دست به اعدام ۲ تن از معترضان زد، حداقل ۱۵ نفر از معترضان بازداشت‌شده در زندان‌های ‌حکومت ایران، به شیوه‌های مختلفی چون اعمال شکنجه، فشارهای جسمی و روحی و عدم دسترسی به درمان پس از تحمل جراحات وارده توسط اسلحه ماموران نیروهای نظامی و امنیتی حکومت ایران به قتل رسیده‌اند. [اسامی و مشخصات بازداشت شدگان محکوم به اعدام یا در معرض اعدام]

دست کم ۱۵ نفر از دستگیرشدگان در زندان‌های حکومت ایران به قتل رسیده‌اند

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان اعتراضات سال ۱۴۰۱ در روز چهارشنبه ۱۴ دی ماه اعلام کرد از روز اول اعتراضات اخیر و پس از به قتل رسیدن مهسا امینی، حداقل ۱۵ نفر از بازداشت‌شدگان در زندان‌های مختلف مخفی و علنی حکومت ایران بر اثر شکنجه برای اخذ اعتراف اجباری، یا ممانعت از درمان زخمی‌شدگان توسط مهمات جنگی ماموران نظامی و امنیتی حکومت ایران و فشارهای جسمی و روحی دیگر به قتل رسیده‌اند.

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان اسامی برخی از این معترضان را اعلام کرد.

برخی از اسامی افرادی که در بازداشت نیروهای نظامی و امنیتی حکومت ایران به قتل رسیده‌اند عبارتند از یوسف رئیسی، محمد لطف اللهی، امین فاتحی، شادمان احمدی، حامد سلحشور، احمد گودرزی، شهریار عادلی، هیمن آمان، امیرجواد اسعد زاده، امید حسنی، اسماعیل دزوار، ایلیاد رحمانی‌پور، محمد حاجی رسول‌پور، سامان قادرپور، مهدی زارع اشکذری و میلاد خوش‌کام.

در گزارش کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان به برخی جزئیات از جمله مختصری درباره آزار و شکنجه‌های اعمال شده بر هر یک از این دستگیرشدگان اشاره شده است.

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان در گزارش خود برآورد کرده است که از شروع اعتراضات سراسری از روزهای پایانی شهریور ماه سال جاری، دست کم ۲۰ هزار نفر در شهرهای مختلف ایران بازداشت شده‌اند.

۳۰ هزار نفر طی اعتراضات اخیر دستگیر شده‌اند

این در حالی است که سازمان مجاهدین خلق، سازمان اصلی اپوزیسیون حکومت ایران که تا کنون اطلاعات دقیق و بسیاری را در مورد اقدامات حکومت ولایت فقیه منتشر کرده، در آخرین آمار منتشر شده‌اش، تعداد بازداشت‌شدگان در قیام سراسری اخیر را ۳۰ هزار نفر اعلام کرده است.

این سازمان همچنین اسامی و مشخصات دقیق بیش از ۶۰۰ تن از جان باختگان اعتراضات اخیر در شهرهای مختلف ایران را رسانه‌یی کرده است.

افزون بر قتل‌های خودسرانه در زندان‌های حکومت ولایت فقیه که فوقا ذکر شد شمار دیگری از معترضان دستگیرشده در اعتراضات و قیام سراسری اخیر چون دنیا فرهادی، کورش پاژخ، آیدا رستمی، عاطفه نعامی، مصطفی مباشر، حسن ناصری پور، امین خانلو، رضا شرفی، محمد عبداللهی، عماد حیدری، مرتضی سلطانیان و مهدی کابلی، طی فرایندهایی مشکوک در کف خیابان یا در حین بازداشت به قتل رسیده‌اند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)