گزارش تکان‌دهنده از تخریب محیط‌زیست در مشهد و خوزستان! | صدای مردم

متأسفانه تخریب محیط‌زیست منجر به افزایش آلودگی هوا و آب در کلان‌شهرها و شهرهای صنعتی شده است. ساخت‌وساز صنایع بدون رعایت ضوابط زیست‌محیطی، باعث شده آلودگی افزایش و در پی آن مرگ‌ومیر و ابتلا به بیماری‌ها افزایش یابد. در این ارتباط معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با انتقاد از تخریب محیط‌زیست در مشهد گفت: در برخورد با تخلفات دستگاه‌ها درزمینه محیط‌زیست از ظرفیت قضایی استفاده می‌شود. به‌طور میانگین روزانه ۴۰۰ تانکر فاضلاب به صورت مستقیم در رودخانه کشف رود مشهد تخلیه می‌شود که این رودخانه تبدیل به فاضلاب شده است. چهار هزار هکتار از اراضی حاشیه کشف رود با فاضلاب آبیاری می‌شود، وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی باید به این موضوع ورود کنند. همچنین در خوزستان به دلیل افزایش تولید آلاینده‌ها توسط صنایع و تخریب محیط‌زیست میزان بیماری‌های قلبی و تنفسی افزایش‌یافته است.

افزایش آلودگی زیست‌محیطی در مشهد
آفتاب نیوز: علی سلاجقه روز پنج‌شنبه در نشست با فعالان حوزه صنعت و محیط‌زیست خراسان رضوی در شهرک صنعتی توس مشهد اظهار داشت: در بازدید‌ها هر چه دیدیم آلایندگی و تخریب بود و برای کلان‌شهر مشهد که پایتخت فرهنگی جهان اسلام است، زیبنده نیست. ارتفاعات جنوبی شهر مشهد ریه تنفسی شهر است و نیازمند ساماندهی است و پوشش گیاهی و جانوری این ارتفاعات باید ارتقا یابد. سلاجقه در خصوص ساماندهی کشف رود نیز گفت: شهرداری مشهد هر چه زودتر باید ساماندهی کشف رود را انجام دهد، مسائل اعتباری وجود دارد و شهرداری می‌تواند از منابع ملی استفاده کند. سلاجقه ادامه داد: مهرماه سال گذشته بازدیدی از کشف رود داشتم و وعده داده شد که تا ۲۲ بهمن ساماندهی شود، اما تا امروز هیچ اتفاقی نیفتاده است. در برخورد با تخلفات دستگاه‌ها درزمینهٔ محیط‌زیست حتماً از ظرفیت قضایی استفاده خواهد شد. وی در خصوص مسائل محیط‌زیستی شهرک صنعتی توس نیز گفت: این شهرک صنعتی حداقل‌های محیط‌زیستی را در زمان ساخت رعایت کرده و در تصفیه‌خانه شهرک روزی ۶ هزار مترمکعب آب تصفیه می‌شود و در فصولی که نیاز آبی کمتر است انتقال پیدا می‌کند و بار دیگر با فاضلاب مشهد تجمیع و دوباره وارد کشف رود می‌شود که این چرخه را نمی‌پذیریم.

فوت هزار و ۸۹۱ مشهدی به دلیل آلودگی هوا
نصرالله پژمان فر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ نیز با بیان این مطلب که آلایندگی‌ها یک میلیارد و ۲۲ میلیون دلار هزینه‌بر مشهد تحمیل کرده است اظهار داشت: این آلایندگی‌ها سبب شده هزینه‌های زیادی در حوزه ساخت تصفیه‌خانه، درمان و موارد دیگر در شهر مشهد انجام شود. بنا بر اعلام وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی سال گذشته ۲۰ هزار و ۸۳۷ نفر به دلیل ذرات معلق در هوا جان خود را در کشور از دست داده‌اند که هزار و ۸۹۱ نفر از آنان ساکن مشهد بوده‌اند. پژمان فر اظهار کرد: این کلان‌شهر با آلایندگی ۳۱.۷ میکروگرم در مترمکعب، بالاترین میزان آلایندگی در میان کلان‌شهرهای کشور را دارد؛ مشهد سال گذشته ۳۵۷ روز آلوده را به ثبت رسانده و این میزان برای شهر تهران ۳۵۵ روز بوده است. نماینده مشهد در مجلس خاطرنشان کرد: کشف رود ظرفیت فاضلاب‌های موجود را ندارد و برای خروج از شرایط فعلی نیازمند تصمیمات و اعتبار‌های ملی دارد و اگر تصمیم درستی اتخاذ نشود، شرایط خطرناک‌تر خواهد شد.

رواج بیماری‌های قلبی در خوزستان به دلیل آلودگی
عضو کمیته بیمه و درمان خوزستان گفت: فراوانیِ صنایع آلاینده مثل پتروشیمی، نفت و گاز و همچنین آلودگی‌های سال‌های اخیر، باعث رواج بیماری‌های قلبی در خوزستان شده است. با این اوصاف تأسیس کلینیک بیماری‌های تنفسی و قلب در شهرهای جنوبی استان خوزستان را پیشنهاد می‌کنیم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، شریعت (عضو کمیته بیمه و درمان خوزستان) با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد از جمعیت خوزستان، یعنی حدود سه میلیون نفر، بیمه‌شده‌ی تأمین اجتماعی هستند، گفت: خوزستان از نظر اقلیمی و شرایط آب و هوایی به‌شدت رو به نابودی می‌رود و ما در آینده با مشکلات بسیاری مواجه هستیم. فراوانیِ صنایع آلاینده مثل پتروشیمی، نفت و گاز و همچنین آلودگی‌های سال‌های اخیر، باعث رواج بیماری‌های قلبی در این استان شده است. وی گفت: در حال حاضر نیروهای متخصص در بخش‌های رادیولوژی و سونوگرافی کم است و مردم برای استفاده از این خدمات سرگردان هستند. شریعت گفت: یکی از خواسته‌های ما در این استان واگذاری بیمارستان‌های هیئت‌امنایی میلاد به تأمین اجتماعی است. همچنین ما در آبادان یک بیمارستان جدیدالتأسیس داریم و در کنار آن بیمارستان ۱۷ شهریور با بیش از یک قرن سابقه وجود دارد که از قرار معلوم تصمیم دارند از امکانات بیمارستان ۱۷ شهریور به بیمارستان جدید منتقل کنند. ما مخالف چنین کاری هستیم و پیشنهاد ما این است که به این بیمارستان جدید به عنوان مرکز تخصصی و فوق تخصصی نگاه شود تا این بیمارستان بتواند شهرهای پیرامون که چیزی حدود یک‌میلیون نفر جمعیت دارند را پوشش دهد. عضو کمیته بیمه و درمان خوزستان در مورد شهر صنعتی بندر امام گفت: این شهر صنعتی در تقسیمات کشوری بخش محسوب می‌شود که یکصدهزار نفر جمعیت، ۲۷ پتروشیمی و سه اداره کل دارد و درواقع این شهر چیزی شبیه عسلویه است که متأسفانه در اینجا ما تنها یک درمانگاه تأمین اجتماعی داریم که به عنوان مرکز جراحی‌های محدود افتتاح‌شده است. درخواست ما این است که این مرکز تجهیز شود. شریعت در پایان به لزوم راه‌اندازی بخش قلب بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) اهواز اشاره کرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)