جنبشی اعتراضی مردم ایران که در واکنش به قتل مهسا(ژینا) امینی آغاز شد، وارد سومین هفته خود شده  و در بیش از ۱۰۰ شهر ایران گسترش یافته است. هشتگ #مهسا_امینی در توییتر   از مرز ۱۶۰ میلیون یعنی دو برابر جمعیت ایران گذشته است. در این میان حمایت چهره‌های سلبریتی بین المللی اعم از هنرمندان و شخصیت‌های مشهور  از ایرانیان معترض هر روز گسترده‌تر می‌شود. حجم گسترده‌ای از پیام‌های همدردی از سوی سلبریتی‌هایی که میلیون ها فالوور در شبکه‌های اجتماعی دارند تا کنون کم سابقه بوده است.  با به‌روز رسانی این گزارش، گوشه‌هایی این حمایت‌ها و همراهی‌ها را روایت خواهیم کرد.

***

امیدوارم به زودی ایران زیبا را ببینم

جنیفر آنیستون، بازیگر آمریکایی سریال فرندز، تصاویر و مطالبی را درباره کشته شدن مهسا امینی و اعتراضات ایران در استوری اینستاگرامی خود با نزدیک به ۴۱ میلیون فالوور به اشتراک گذاشت و با معترضان ایران ابراز همراهی کرد. او در استوری خود نوشت امیدوارم به‌زودی ایران زیبا را ببینم و در کشوری باشم که دیگر ما را دشمن خویش نمی داند.

هیچ زنی نباید به خاطر لباس مجازات شود

شارلیز ترون، بازیگر سرشناس سینمای هالیوود نیز در توییتی حمایت خویش را اعتراضات مردم ایران اعلام کرد. ترون گفته که در کنار زنان ایران ایستاده است و هیچ زنی نباید بخاطر لباسش زندان برود یا مجازات شود.

 

 

خدا حامی زنان است
ابراهیم تاتلیس خواننده مشهور ترکیه نیز در پیامی برای مردم ایران در صفحه اینستاگرامش با هیچ کلمه ای نمی تواند غم
خویش را بیان کند. به گفته ابراهیم از زنانی که برای حقوق خویش می جنگد حمایت می کند و خدا حامی زنان است.

مارکو ملگراتی کاریکاتوریست مشهور ایتالیایی نیز با ترسیم یک کاریکاتور و به اشتراک گذاشتن آن در صفحه اینستاگرام خویش به رفتار جمهوری اسلامی با زنان اعتراض کرده است.

 

 

فریدا گایتس ،خبرنگار سی‌سی‌ان، همخوانی دو زن ایرانی را در توییتر به اشتراک گذاشته است که درباره اعتراضات سراسری در ایران می‌خوانند. این ویدئوی کوتاه تا کنون دو و نیم میلیون بار دیده شده است.

 

 

ما پیروز می شویم
جون بایز، موسیقی‌دان برجسته آمریکایی، با بازنشر ترانه‌ای به زبان فارسی و انگلیسی از اعتراضات سراسری در ایران حمایت کرد. جون بایز در حالی که گیتار می نوازد؛ به فارسی می خواند ما پیروز می شویم.

 

 

از کودکی به من می گفتند جمهوری اسلامی حامی سرزمین من است
رشا حلوه، نویسنده و خبرنگار فلسطینی، با انتشار ویدیویی به سرکوب اعتراضات ایران اعتراض کرد و ضمن ابراز همدلی با مردم ایران گفت:«از کودکی به من گفته بودند که جمهوری اسلامی حامی مردم سرزمین من است. حکومتی که مردم خود را می‌کشد و به زنانش رنج می دهد .

 

 

به زنان شجاع، سرکش و نترس ایران ادای احترام می کنم

آنجلینا جولی، ستاره هالیوود نیز در اینستاگرامش زنان ایران را شجاع، سرکش و نترس معرفی و به آنان ادای احترام کرد. جولی که سفیر ویژه سازمان ملل در امور پناهندگان است به دولتمردان جمهوری اسلامی پیام داد زنان نیازی به کنترل اخلاقی یا آموزش برای کنترل بدن خویش ندارند، آنان برای زندگی به آزادی نیاز دارند.

 

 

هی آیت الله، بچه‌ها را به حال خود رها کنید
راجر وارتز، از برجستگان موسیقی راک بریتانیا و بنیان‌گذارات گروه پینک فلوید، در روزهای گذشته بارها  همراهی خود را با معترضان ایران به نمایش گذاشته. او در کنسرتی که چند روز پیش برگزار گرد صحنه‌هایی از  اعتراضات و تصویر و نام مهسا امینی را نیز به نمایش گذاشت و در آخرین مورد در توییتر به بازداشت شروین حاجی پور انتقاد کرد. شروین پس از انتشار ترانه «برای» خویش که چهل میلیون بار دیده شده بازداشت شد. راجر در واکنش به بازداشت او نوشت: «هی آیت الله، بچه ها را به حال خود رها کنید»

 

 

«در حال به‌روز رسانی …

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)