گفتگوی مسیح علی‌نژاد با علی طاهری نماینده مجلس

 

انتشار کاریکاتور هادی حیدری در روزنامه شرق، که در آن صفی از افراد در حال بستن چشم یکدیگر هستند، اعتراض گسترده برخی مقامات جمهوری اسلامی و از جمله نمایندگان مجلس ایران را برانگیخته است. آنها گفته اند که این کاریکاتور تصویر رزمندگانی است که در دوران جنگ ایران و عراق پیشانی بندهایی را به پیشانی نفر جلویی خود می بستند.

جمعی از نمایندگان مجلس از جمله روحانی اصولگرای مجلس سید علی طاهری با امضای نامه ای این کاریکاتور را « موهن به رزمندگان دفاع مقدس » عنوان کرده اند.

سراغ آقای طاهری روحانی اصولگرای مجلس شورای اسلامی رفته ام و در یک گفتگوی تلفنی دلیل اعتراض او را پرسیده ام. آقای طاهری خودش می گوید که اصلا کاریکاتور را ندیده اما با این همه خواستار اشد مجازات برای کاریکاتوریست است.

متن و فایل صوتی این گفتگو در پی می آید:

آقای طاهری من مسیح علی نژاد روزنامه نگار هستم از بیرون ایران مزاحم تان می شوم می خواستم بپرسم آیا شما کاریکاتور رونامه شرق را دیدی که در اعتراض به آن با خبرگزاری فارس مصاحبه کرده اید؟

خودم این کاریکاتور را ندیدم ولی وقتی یک کاریکاتور فضای مجازی غربی و ضد انقلاب به سرعت مورد استقبال قرار می گیرد معلوم است نشان دهنده این است که هم جهت با ضد انقلاب ها طراحی شده و هماهنگ عمل شده، معلوم است که با خواست آنها هماهنگ است.

ولی به هر حال موکلین شما از شما خواهند پرسید که شما این کاریکاتور را ندیده قضاوت کردید

همیشه دیدن لازم نیست. قرینه مثل دیدن است وقتی که کاریکاتوری رضایت ضد انقلاب را فراهم می کند نشان می دهد که ضد ارزش های ماست و ضد خواست مردم انقلابی است همین کفایت می کند و دیگر نیاز به دیدن نیست.

شما می گویید این کاریکاتور رضایت سایت های ضد انقلاب را به دنبال داشت می توانم بپرسم شما کدام سایت های ضد انقلاب را مطالعه کردید؟

شما امروز یک مراجعه کنید خودتان متوجه می شوید، نیاز به سوال از من نیست ، نیازی نیست که من حتما ببینم.

شما در مصاحبه با فارس گفتید، کاریکاتوریست باید به اشد مجازات برسد، من به عنوان خبرنگار از شما سوا می کنم آیا در مورد کاریکاتوری که اصلا ندیدید درخواست مجازات کردن برای کاریکاتوریست مطابق عدالت است؟

همین یک دلیل که کاریکاتور رضایت ضد انقلاب را در پی دارد، یعنی با ارزش های نظام منافات دارد بنابراین طبیعی است که اشد مجازات خواست ما باشید من تصمیم گیر نیستم اما تقاضای ما این است که آنها برخورد کنند.

شما بارها می بینید که گفته های آقای احمدی نژاد به شدت مورد استقبال رسانه های غربی قرار می گیرد آیا این به معنی این است که آنها همسو با آقای احمدی نژاد هستند؟.

این دو تا مطلب است. یک وقت است که آنها برای انتشار سخنان احمدی نژاد آن را پخش می کنند این فرق می کند که الان این همه کاریکاتور در رسانه های ما هست چرا بقیه کاریکاتورها را رسانه های ضد انقلاب منتشر نمی کنند و فقط همین کاریکاتور را منتشر کردند؟ خب همین که این کاریکاتور خاص مورد استفاده آنها قرار گرفته معنا دارد. کدام نظام را در دنیا سراغ دارید که خط قرمز نداشته باشد؟ ما هم در کشورمان قانون داریم. هیات نظارت بر مطبوعات به این موضوع رسیدگی می کند و اگر خلاف قانون بود رسیدگی می کند اما اگر این را قبول ندارید خب بگویید قانون را قبول ندارید.

شما می گویید کشور ما قانون دارد، اما در برخی از کشورها مثل ایران فشارهای جریان های سیاسی در تصمیم نهاد های قضایی تاثیر می گذارد، کسانی مثل شما به هیات نظارت فشار سیاسی می آورند که مثلا با کاریکاتوریست برخورد شود.

این تصور شما است…

این فشارهایی که شما می آورید به تصمیم هیات نظارت اثر نمی گذارد؟

خیر هیات نظارت بر مطبوعات کاملا مستقل است، کما اینکه در چند سال گذشته از اول انقلاب تا کنون در بسیاری مواقع تصمیماتی گرفته که با جو عمومی مخالف بود.

می توانم بپرسم که چرا ایران کشوری است که بیشترین چالش را با کاریکاتوریست ها دارد و بارها در ایران یک کاریکاتور محل چالش بوده با سیاستمداران ؟

مطلب شما را قبول ندارم. بسیاری از کاریکاتوریست ها در کشور ما دارند کاریکاتور می کشند و لی نظام کاری به آنها ندارد. یک عده قلیلی هستند که ارزش ها را زیر پا می گذارند طبیعی است که قانون باید با آنها برخورد کند. الان همین دنیای به اطلاح آزادی که غرب دارد نقد هولوکاست را تحمل می کنند؟

شما از یک طرف می گویید هر کاری که غرب انجام دهد جمهوری اسلامی قبول ندارد ولی در توجیه کاری که با کاریکاتوریست ها و منتقدین می شود می گوید در غرب هم همین است.

در نظام اسلامی ما همیشه مسولان از بالاترین درجه تحمل در شنیدن نقدها برخوردار هستند.

ولی این تحمل بالا را در کجا می شود دید؟ در واقع خود شما خواستار اشد مجازات با یک کاریکاتوریستی شدید که حتی کاریکاتورش را ندیدید؟ آیا این تناقض نیست؟

عقل حکم می کند که آزادی بیان محدود به قانون باشد بلاخره حرمت ها باید حفظ شود ما در کشور مان تعریف داریم می گوییم در کشور ما آزادی بیان تعریف دارد یعنی می گوییم آزادی بیان باید در حدی باشد که حرمت قانون، حرمت اشخاص و حرمتِ ارش ها حفظ شود.

آقای طاهری شما به عنوان نماینده مجلس می شود یک مثال بزنید از دنیا که چنین برخوردهایی بکنند کاری که مثلا چندی پیش در ایران یک نماینده مجلس از یک کاریکاتوریست شکایت کرده و او را به شلاق محکوم کرد یا الان یک نماینده مجلس مثل شما خواستار برخورد با یک کاریکاتوریست شده که حتی کاریکاتوری که او کشیده است را ندید؟

این در کشور ما اقلیت افراد چنین برخوردی می کنند اکثر نسبت به این مسائل تحمل دارد و اینکه من بگویم صد در صد کسانی که از آنها کاریکاتور کشیده می شود تحمل می کنند ، اینطور ینست ممکن است کسی توهین تلقی کند و اعتراض کند که خوب شما می توانید بروید نظر ایشان را بپرسید و نقدش کنید ولی چند درصد مگر در کشور ما به این کاریکاتورها اعتراض می کنند؟ از بین صد یا پانصد نفر ممکن است یک نفر اعتراض کنند.

شما خودتان یک روحانی هشتید اگر یک کاریکاتوریستی چهره شما را به عنوان کاریکاتور بکشد تحمل می کنید یا کاریکاتور را توهین تلقی می کنید؟‌
ببینید بحث شخص خودم نیست، چون لباس روحانیت، لباسی است که منتسب به معصومین و پیامبران است هم من باید حرمت لباس را حفظ کنم هم دیگرانی که به این لباس نگاه می کنند باید حرمت این لباس را حفظ کنند بنابراین نه به عنوان اینکه به شخص طاهری در کاریکاتور اهانت شده، نه، اگر بنده ملبس نبودم کاریکاتور را امری طبیعی می دیدم، اما چون ملبس به لباس مقدس روحانیت هستم که منتسب به معصومین و پیامبر اکرم است اینجا دیگر بحث متفاوت است و از همان خط قرمزهایی است که حرمت ارزش ها را می باید حفظ شود. اگر کاریکاتوریستی آمد لباس یک روحانی را به عنوان کاریکاتور کشید در حقیقت آمده به لباس توهین کرده ولی می تواند تفکر او را نقد کند. همیشه نقد با کاریکاتور نیست چون کاریکاتور یک مقدار جنبه توهین پیدا می کند اگر مربوط به امور روحانیون باشد خوب است هنرمندان عزیز کشورمان این را رعایت کند و از شیوه های دیگر نقد استفاده کنند.

خب آقای طاهری این بحث هایی که مطرح کردم می خواستم نگاه شما به عنوان یک روحانی و به عنوان نماینده ای که در قوه قانونگذاری کشور هستید را در مورد موضوع کاریکاتور بدانم که ظاهرا شما حتی کاریکاتور کشیدن در مورد لباس را هم توهین به لباس تلقی می کنید در حالی که «نه همین لباس است نشان آدمیت» من می خوام بپرسم اگر همین نوع نگاه عوض شود به هنر کاریکاتور جامعه قشنگ تر نمی شود؟

جامعه ما بیشترین تحمل را در این مسئله دارد و من تعجب می کنم شما چرا چشم های تان را بستید و فقط دارید آن قسمتی که معترض هستند می بینید، خیلی دارید ظلم می کنید، نگاه یک طرفه و سیاه نگری دارید که واقعا متاسفم.

آقای طاهری من برای شما احترام قایل هستم ولی به هر حال چون شما گفتید که کاریکاتوریست روزنامه شرق باید به اشد مجازات برسد و با توجه به مصاحبه ای که دارم با شما انجام می دهم متوجه شدم که شما حتی کاریکاتور را ندیده اید این سوالات را مطرح کردم

عرض کردم همیشه لازم نیست انسان یک چیزی را ببیند . وقتی کاریکاتوری از طرف دشمنان این نظام مورد استقبال قرار می گیرد معلوم است کار او به شدت غلط است و به همین دلیل هم باید به شدت مجازات شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com