عفو بین‌الملل: ایران در صدر کشورهای دارای مجازات اعدام

عفو بین ‌الملل اعلام کرد که حکومت ایران در  سال  ۲۰۲۱ در صدر کشورهای دارای مجازات اعدام بوده است.

خبرگزاری فرانسه در روز جمعه ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ در گزارشی به نقل از عفو بین الملل اعلام کرد حکومت ایران در جایگاه نخست کشورهای دارای اعدام قرار دارد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از عفو بین الملل اعلام کرد حداقل ۵۷۹ نفر در ۱۸ کشور جهان در سال ۲۰۲۱ اعدام شده‌‌اند که این رقم به نسبت سال پیش از آن یعنی سال ۲۰۲۰ تعداد ۹۶ نفر بیشتر بوده است.

۳ کشور ۸۰ درصد اعدام‌ها را داشته‌اند

از بین این ۱۸ کشور ۳ کشور ۸۰ درصد از کل اعدام‌های گزارش شده در سال ۲۰۲۱ را به خود اختصاص داده‌اند که حکومت ایران با ۳۱۴  اعدام معادل ۲۸ درصد کل اعدام‌ها در جهان در صدر کشور‌هایی که مجازات اعدام را اجرا می‌کنند قرار دارد.

خبرگزاری فرانسه همچنین به نقل از گزارش عفو بین الملل اعلام کرد که تعداد ۳۱۴ نفر اعدام در ایران بالاترین تعداد اعدام‌شدگان گزارش شده از سال ۲۰۱۷ بوده است.

گزارش عفو بین‌ الملل متذکر می‌شود که عمده این اعدام‌ها  آن طور که ادعا شده، مربوط به مجرمان مرتبط با مواد مخدر بوده است.

اما نمی‌توان به قطع یقین بر روی این نکته تاکید کرد چرا که حکومت ایران برخی از زندانیان سیاسی مخالف خود را با عناوینی چون مواد مخدر اعدام می‌کند.

ایران بالاترین میزان آمار اعدام اعلام‌شده را ثبت رسانده است

عفو بین‌ الملل در گزارش سال ۲۰۲۱ خود ضمن ابراز نگرانی از افزایش شمار اعدام‌ها اعلام کرده است ایران در این سال بالاترین میزان آمار اعدام اعلام‌شده و مورد تایید حکومت را ثبت رسانده است.

این در حالی است که بسیاری از اعدام‌ها در ایران به صورت فراقضایی و فراقانونی و مخفیانه انجام شده و خبر این اعدام‌ها نیز اعلام نمی‌گردد.

گزارش عفو بین‌ الملل همچنین می‌افزاید برخی از پرکارترین! اعدام‌کنندگان از جمله حکومت ایران پس از رها شدن دادگاه‌هایشان از محدودیت‌های ناشی از کرونا به روال عادی کار خود باز گشته‌اند.

۵۷۹ نفر در ۱۸ کشور جهان اعدام شده‌اند

سازمان عفو بین‌ الملل اعلام داشت که در سال ۲۰۲۱ در مجموع ۵۷۹ نفر در ۱۸ کشور جهان اعدام شده‌اند.

شایان ذکر است در آمارهای عفو بین الملل آمار کشورهای چین، ویتنام و کره شمالی لحاظ نمی‌گردند.

بنا بر گزارش عفو بین‌الملل در سال ۲۰۲۱ حکومت ایران به تنهایی نیمی از کل اعدام‌های صورت گرفته در جهان را به خود اختصاص داده است. [عفو بین ‌الملل: ایران مسئول نیمی از اعدام‌های جهان]

سازمان عفو بین‌ الملل اعلام کرده است که در ایران تحت حاکیمت ولایت فقیه از مجازات اعدام به عنوان ابزاری برای سرکوب سیاسی نیز استفاده می‌شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)