کلمه ـ به دنبال درگذشت رشید اسماعیلی خانواده مهدی کروبی، سید محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین و شورای هماهنگی راه سبز امید، عبدالله نوری و .. با صدور پیام های جداگانه ای، درگذشت رشید اسماعیلی، عضو شورای سیاست گذاری سازمان ادوار تحکیم وحدت را تسلیت گفتند.

رشید اسماعیلی زندانی سیاسی و عضو شورای سیاست گذاری سازمان ادوار تحکیم وحدت در بعدازظهر دوشنبه ۲۸ مردادماه درگذشت.

وی متولد سال ۱۳۶۱ و دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بشر بود. لیکن در سال ۸۵ با حکمی در کمیته انظباطی دانشگاه علامه از تحصیل محروم شده بود.

رشید اسماعیلی در سوم دی ماه ۸۸ نیز پس از احضار به اداره اطلاعات اصفهان دستگیر و هفتاد روز را در بازداشت به سر برده بود و پس از آزادی با قرار وثیقه در دادگاهی به یک سال و شش ماه حبس تعلیقی به مدت سه سال محکوم شد.
وی پس از آن در روز هیجدهم شهریور ۹۱ در اصفهان دوباره دستگیر و سرانجام در ۲ آذرماه آزاد شده بود.

این فعال سیاسی از اعضای ستاد شهروند آزاد، حامیان مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بود.

پیام شورای هماهنگی راه سبز امید

شورای هماهنگی راه سبز امید نیز با صدور پیامی، درگذشت اسماعیلی را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم
خبر درگذشت یکی از سرمایه های گرانقدر جامعه مدنی و جنبش سبز مردم ایران، عضو شورای سیاستگزاری سازمان ادوار تحکیم وحدت، مرحوم رشید اسماعیلی، دوستان و دوستداران مشی متعهد، پیگیر و در عین حال مداراجوی او را در بهت و اندوه فرو برد.

مرحوم اسماعیلی از جوانانی بود که اگرچه به ظلم از حق تحصیل باز ماند، اما با اتکا به اراده و تلاش فردی، هرگز از آموختن باز نماند. او از حق تحصیل در رشته حقوق بشر محروم شد، اما این واژه را در جامعه اش زندگی کرد. او جزیی از پیکره پرافتخار دموکراسی خواهی؛ آزادی طلبی و عدالت جویی مردم ایران بود و در این راه از پرداخت هزینه هایی چون زندان و بازداشت در امان نماند، اما همه این سختی ها هرگز او را از تداوم راه سبز و مسالمت جویانه ای که انتخاب کرده بود، باز نداشت.

شورای هماهنگی راه سبز امید، با تسلیت این مصیبت به خانواده، بستگان و دوستان آن مرحوم و نیز همفکران و هم حزبی های ایشان در سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت)، نام نیک او را به بزرگی یاد می کند.
شورای هماهنگی راه سبز امید

پیام تسلیت خانواده کروبی

انالله و اناالیه راجعون

خبر درگذشت نابهنگام مرحوم آقای رشید اسماعیلی، پژوهشگر و فعال سیاسی موجب تاسف و تاثر بسیار شد. مرحوم رشید اسماعیلی عضو برجسته شورای سیاست گذاری سازمان ادوار تحکیم وحدت و از همراهان ثابت قدم آقای کروبی در سال ۱۳۸۸ بود که بخاطر ایستادگی و مقاومت در پیگیری حقوق ملت در چند سال گذشته هزینه ی سنگینی پرداخت. این محقق جوان در عمر کوتاه اما پربارش حق طلبی، ایمان و پایداری را در قلم و عمل به اثبات رساند. این ضایعه را به خانواده محترم اسماعیلی بویژه پدر و مادر آن عزیز از دست رفته تسیلت عرض نموده و براِی آن مرحوم غفران و برای بازماندگان صبر جمیل از درگاه احدیت مسئلت می کنیم.

خانواده مهدی کروبی
۳۰ مردادماه ۱۳۹۱

پیام تسلیت خاتمی

بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای نعمت الله اسماعیلی
درگذشت جوان برومند و شایسته و بیدار دل و مومن جناب آقای رشید اسماعیلی فرزند گرانقدرتان موجب تاثر فراوان شد.
از خداوند میخواهیم با دست رحمت خود بر دل داغدار شما و مادر شکیبای این عزیز تسلی بگذارد.
تسلیت مرا بپذیرید و به مادر داغدار و برادر گرانقدرش تسلیت مرا ابلاغ کنید
از خداوند برای آن عزیز رحمت و غفران و برای بازماندگان معزز صبر و سلامتی مسالت میکنم.

سید محمد خاتمی

پیام تسلیت عبدالله نوری

انالله و اناالیه راجعون

درگذشت جانگداز پژوهشگر و فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو شورای سیاست‌گذاری سازمان ادوار تحکیم وحدت، مرحوم‬ آقای رشید اسماعیلی را به خانواده ی داغدار و دوستان ماتم زده آن مرحوم، جنش فرهیخته، صبور و سرافراز دانشجویی ایران و مردم شریف و فهیم استان اصفهان تسلیت عرض می نمایم.
خبر از دست دادن رشید عزیز، دردناک، جانسوز و باورنکردنی بود و دوستان را در بهت فرو برد، ولی در برابر تقدیر و مشیت پروردگار چاره‌ای جز تسلیم و رضا نیست.
جنبش دانشجویی ایران و جریان اصلاحات یکی از عناصر فعال، دلسوز، پرتلاش و بااخلاق خود را که حضور بابرکتش برای حق طلبان و آزادیخواهان مایه ی امید بود از دست داد. مرحوم رشید اسماعیلی با بیان شیوا و قلم توانای خود، تفکر حق طلبانه و آزادیخواهانه ی ملت ایران را غنا می بخشید.
اینجانب با ابراز تأسف و تأثر عمیق خود نسبت به این حادثه غم انگیز و با امید به رحمت و فضل الهی، آرزو می کنم خداوند متعال روح پاکش را شاد و قرین رحمت واسعه ی خود گرداند و بازماندگان و دوستان آن عزیز، خصوصا مادر و پدر ارجمند و داغدار و اخوان گرامی آن عزیز سفر کرده را صبر و شکیبایی و طول عمر عنایت فرماید.
عبدالله نوری
بیست و نهم مردادماه ۱۳۹۲

پیام تسلیت سازمان دانش آموختگان ایران

روابط عمومی سازمان دانش آموختگان ایران(ادوار تحکیم وحدت) با صدور پیامی درگذشت رشید اسماعیلی را تسلیت گفت.

متن این پیام که در پایگاه رسمی این سازمان منتشر شده به شرح زیر می‌باشد:

درگذشت رشید اسماعیلی عضو شورای سیاست گذاری سازمان دانش آموختگان ایران(ادوار تحکیم وحدت) جامعه‌ی مدنی و فعالین دانشجویی را در غم و اندوه فرو برد.

رشید اسماعیلی فعال برجسته‌ی جنبش دانشجویی و سازمان ادوار تحکیم وحدت بود که هزینه‌‌های سنگینی برای اعاده مطالبات آزادی‌خواهانه و دموکراسی خواهانه متحمل شد. چند نوبت بازداشت و محرومیت از حق ادامه‌ی تحصیل که از حقوق مسلم یک دانشجو هست گوشه‌ای از هزینه‌هایی بود که وی پرداخته بود.

وی بعد از حوادث انتخابات سال ۸۸ پایاپای سازمان ادوارتحکیم وحدت در کنار مطالبات دموکراسی خواهانه مردم و رهبران جنبش سبز ایستاد و همچنین در پیگیری حقوق دانشجویان محروم از تحصیل مانند خودش از هیچ چیزی دریغ نکرد.

سازمان ادوار تحکیم وحدت این ضایعه را به خانواده محترم اسماعیلی٬ جنبش دانشجویی و فعالین دمکراسی خواه ایران تسیلت عرض نموده و براِی آن مرحوم غفران و برای بازماندگان صبر جمیل از درگاه خداوند مسئلت می‌کنیم.

روابط عمومی سازمان ادوار تحکیم وحدت ۳۰ مرداد ۱۳۹۲

پیام سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی

سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی نیز در پی درگذشت اسماعیلی پیامی به شرح ذیل صادر کرد:

بزرگ بود
و از اهالی امروز
و با تمام افق های باز نسبت داشت …

به نام حضرت دوست

بازگشت همه به سوی اوست

خبر کوتاه بود و بهت آور؛ حزن انگیز و اندوه بار؛ “رشید اسماعیلی” فعال سیاسی، نویسنده و تحلیلگر سیاسی درگذشت.

درست در سالگرد کودتای شوم ۲۸ مرداد، این بار زمانه علیه پرچم های برافراشته امید، کودتا کرد؛ و “رشید اسماعیلی” ناباورانه از میان ما رفت. آزادمردی شهره به انصاف، عدالت و اخلاق . آزاده ای که “عقلانیت انتقادی” را مسلک سیاست ورزی نموده بود و ابایی از ابراز و اظهار منصفانه انتقادات خویش نداشت؛ هر چند هزینه های گزافی در این راه نیز پرداخت. با این وجود، انصاف و اخلاق ترجیع بند تحلیل هایش بود. باری، حقیقت آن است که اندیشه “رشید” آن گونه که از نامش برمی آید طی این سالها و با همه فراز و فرودی که پشت سر گذاشته بود، رشیدتر شده و در حال جوانه زدن بود که دست تقدیر، پرواز او را رقم زد. گو اینکه حضور گرانبهایش برای نسل جدید جویایِ اندیشه و تحلیل، دولت مستعجل بود.

رشید عزیز را در یک کلام می توان عصاره اندیشه، اخلاق و عمل دانست آزادمردی که فروتناننه و صادقانه از آرزوهای خویش برای آینده ایران سخن می گفت … روحش شاد و راهش جاودان.
سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی ضمن عرض تسلیت این ضایعه تابسوز و جانکاه به خانواده محترم ایشان و تمامی دوستداران او، قدردان مشاوره ها و همکاری های این همراه و یاور سازمان بوده و اعضای حزب تمام تلاش خود را برای زنده نگه داشتن نام و اندیشه این فرزند رشید ملت به کار خواهند بست.

ولی نشد که روبروی وضوح کبوتران بنشیند و رفت تا لب هیچ
و فکر نکرد که ما میان پریشانی تلفظ درها
برای خوردن یک سیب چقدر تنها مانده ایم

سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com