رئیسی می‌گوید هیچ نگرانی برای تأمین کالاهای اساسی ندارد و از مردم خواست آنها هم نگران نباشند – گفتار هفته

ابراهیم رئیسی در سخنانی رو به مردم گفت که هیچگونه نگرانی برای تأمین کالاهای اساسی نداریم. پس مردم هم نگران نباشند. این سخنان رئیسی بازتاب چه موضوع مهمی است که او مجبور شده به صحنه آمده و مردم را از نگرانی برهاند؟

شب عید است و گرفتاری‌های مردم به هم گره خورده است. حقوق کارگران و کارمندان عقب افتاده و مسئولان مربوطه فقط یک جواب دارند که؛ «بودجه نیست». عدم تناسب حقوق دریافتی کارمندان و کارگران موضوع اعتصاب و اعتراض همه اقشار در سال‌های اخیر است. سالی که رو به پایان داریم، شاهد اعتراضات مستمر همه حقوق‌بگیران بود. فرهنگیان، پرستاران، بازنشستگان، کارگران و … که در همه استان‌ها، بارها دست به اعتراض زده و اعتصاب کرده و تجمعات اعتراضی برگزار نمودند. حرف‌ها و شعارها همه روی یک موضوع متمرکز است: «حقوق‌ها کفاف زندگی‌مان را نمی‌دهد».

زخمی شدن یک کولبر در مرز سردشت

پاسخ دولت به نگرانی‌های مردم فقط سرکوب است

پاسخ دولت رئیسی مانند پیشینیانش، به همه اقشار به ستوه آمده مردم و معترضین یک چیز بوده و هست؛ سرکوب، بازداشت و زندان. در سال گذشته بسیاری از معلمان معترض بازداشت و زندانی شدند. تعداد زیادی از کارگران و کارمندان در صنف‌های مختلف توسط وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی دستگیر شده یا اخطار گرفتند. اما این بگیر و ببندها مانع از ادامه تجمعات اعتراضی نشد. هر چه به ماه‌های پایانی سال نزدیک‌تر شدیم، این تجمعات گسترده‌تر و شعارهایشان رادیکال‌تر شد.

اکنون در شرایطی قرار داریم که چند بحران کلان در صحنه داخلی و بین‌المللی پیش آمده است. بحران توقف مذاکرات اتمی و حمله روسیه به اوکراین. بحران‌هایی که مستقیما روی قیمت‌های نفت، نرخ دلار و رشد بیشتر تورم افسارگسیخته داخلی تأثیر دارند. دیکتاتوری حاکم بر ایران که تنها دغدغه‌اش حفظ بقا می‌باشد، نگران معیشت مردم نیست. تنها نگرانی آنها، انفجار اعتراضات اجتماعی و تبدیل آن به یک قیام گسترده دیگر مانند آبان ۹۸ است.

به همین دلیل است که رئیسی در چنین شرایطی به صحنه آمده و می‌گوید مردم نگران تأمین کالاهای اساسی نباشند. گویا مشکل مردم این است که کالا در کشور نیست. در صورتی که مشکل اصلی مردم کمبود حقوق‌ها و یا بیکاری گسترده است که توان خرید ندارند.

«ریشه کنی فقر مطلق» شعار بی‌محتوای رئیسی

رئیسی در روز ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۰، علاوه بر تأکید برای حرکت در مسیر طی شده مذاکرات اتمی، عنوان کرد که می‌خواهد فقر را در جامعه ریشه کن کند.

این سخنان رئیسی چنان شعاری و دور از واقعیت بود که مورد تمسخر عمده مردم و برخی از رسانه‌ای کشور قرار گرفت. زیرا طی ۸ ماه که از عمر ریاست رئیسی می‌گذرد، مردم فهمیدند که او تنها با وعده‌درمانی و انشاءالله و ماشاءالله می‌خواهد کارش را به پیش ببرد. از این دولت جز چپاول بیشتر و غارت ته‌مانده سرمایه‌های مردم انتظار دیگری ندارند. سخنان رئیسی برای نگران نشدن مردم نیز، نگرانی بزرگ و جدی دیکتاتوری ولایت فقیه از مشتعل شدن جرقه قیامی بنیان‌کن است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)