ندای سبز آزادی:سارا داوری:گویا رهبر جمهوری اسلامی و نمایندگانش با یکدیگر تقسیم کار کرده اند.رهبری در سخنانش درباره رای به کابینه اظهار نظر صریحی نمی کند اما نماینده رهبری در کیهان تیتری از سخنان او استخراج می کند که در متن سخنانش نیست.گویا رهبری به شریعتمداری اختیار کامل داده که به جای او سخن بگوید و از سخنانش هر تیتری را که مطلوبش بود انتخاب کند.

” وظیفه نمایندگان مجلس انتخاب وزرای صالح است.”این تیتر را حسین شریعتمداری،نماینده رهبری در کیهان از این سخنان رهبری انتخاب کرده است”ان‌شاءالله به زودی و با انجام وظیفه مجلس شورای اسلامی در انتخاب وزرای صالح، دولت جدید نیز تشکیل می‌شود و با همراهی مردم کارهای بزرگ، مهم  و دشواری را که حاوی منافع بزرگی است به بهترین وجه انجام خواهند داد.”

تیتر انتخاب شده با محتوای سخنان رهبری فاصله زیادی دارد و در متن سخنان او هم تصریح نشده اما گویا شریعتمداری حرفی که رهبری نمی توانسته بگوید را در تیترش گفته است.

این روزها فشارها به نمایندگان مجلس برای رای ندادن به وزرای حامی میرحسین موسوی در مجلس افزایش یافته است.گویا چهره های افراطی حامی رهبری قصد دارند که به صورت نمادین هم که شده مانع وزارت یکی از حامیان موسوی در انتخابات سال ۸۸ شوند.علی ربیعی،بیژن زنگنه گویا از بقیه بیشتر در معرض حمله هستند.روزهای گذشته رسانه های اصولگرایان خبرهایی را هم درباره میلی منفرد،وزیر پیشنهادی علوم منتشر کرده اند.

مخالفتها با بیژن زنگنه اما تنها جنبه سیاسی ندارد و عده ای منافع اقتصادی کلان خود را در معرض خطر می بینند.حمید رضا کاتوزیان، رئیس سابق کمیسیون انرژی مجلس گفته است” برخی اشخاص در وزارت نفت منافعی دارند که مطمئن هستند با وزیر شدن زنگنه این منافع را از دست خواهند داد. از سوی دیگر زنگنه نیز اعلام کرده است که اجازه نمی‌دهد افراد غیر ذی صلاح با وزارت نفت بازی کنند. بنابراین عده‌ای هستند که حضور زنگنه در وزارت نفت را مخل آینده اقتصادی خود می‌دانند.”

کیهان خط اول حمله

روزنامه کیهان در برنامه از پیش تعیین شده ای هر روز چندین مطلب علیه وزرای پیشنهادی منتشر می کند.این روزنامه در شماره روز یکشنبه خود یادداشتی از محمد سلیمانی،وزیر ارتباطات دولت احمدی نژاد که اینک نماینده مجلس است منتشر کرده است.این نماینده مجلس در یادداشت خود نوشته که عده قابل توجهی از وزرای پیشنهادی در حوادث سال  ۱۳۸۸ فعال بوده‌اند.

جالب ترین بخشش یادداشت این وزیر دولت احمدی نژاد هم این است که “برنامه ارائه شده بعضی از وزرای پیشنهادی عمدتاً کلی‌گوئی و با محتوای کلمات قلمبه و سلمبه عمومی و غیرقابل ارزیابی است.”این وزیر دولت احمدی نژاد گویا فراموش کرده وزیر دولتی بوده که رئیسش به جای برنامه های اجرایی برای مدیریت کشور از برنامه ریزی برای مدیریت جهان سخن می گفته است.

فراکسیون پدر عروس رهبری آماده مخالفت با کابینه

فراکسیون اصولگرایان که غلامعلی حداد عادل،پدر عروس رهبری ریاست آن را بر عهده دارد گویا نطق های خود برای مخالفت با وزرا را هم آماده کرده است.ریاست کمیته ۶ نفره هماهنگی نطق اعضای فراکسیون اصولگرایان هم با علیرضا زاکانی،کاندیدای رد صلاحیت شده در انتخابات ریاست جمهوری است.زاکانی که از چهره های افراطی بسیج دانشجویی بوده پس از سالها و با وجود رانت های فراوان موفق به تکمیل تحصیلات خود نشده و در بسیاری از جلسات مجلس برای ادامه تحصیل خود حاضر نمی شود.این اقدام زاکانی حتی صدای نمایندگان دیگر مجلس را نیز درآورده است.او پس از رد صلاحیت در انتخابات حامی سعید جلیلی شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی گفته است: کمیته‌ای ۶ نفره به سرپرستی علیرضا زاکانی مامور شد تا هماهنگی‌های لازم در خصوص نطق اعضای فراکسیون را در موافقت یا مخالفت با وزرای پیشنهادی دولت در جریان بررسی صلاحیت و رای به اعتماد آنها انجام دهد.
موافقت اصولگرایان

نمایندگان اصولگرای سنتی مجلس اما حامی کابینه حسن روحانی هستند.بسیاری از چهره های اصولگرای بیرون مجلس نیز حمایت خود از روحانی را اعلام کرده اند.حبیب ا… عسگراولادی دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری ، گفته: معتقدم اعتدال در چینش کابینه رعایت شده است.

جاهای خالی در کابینه

زیاده خواهی نمایندگان افراطی حامی رهبری در حالی است که حسن روحانی برای رای اعتماد مجلس از برخی اقدامات مورد نظر برای چینش کابینه صرفنظر کرده است.همچنان اما مطالبات زیادی برای حضور زنان و قومیتها در کابینه روحانی مطرح است.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، روز ۱۸ مرداد  گفته است، با وجود این که حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، قولی درباره حضور وزیر اهل سنت در کابینه اش را نداده بود، اما در کابینه معرفی شده به مجلس  جای اهل سنت خالی است.

وی در خطبه های نماز عید فطر زهدان گفته است: «آنچه در کابینه جایش خالی بود، حضور اهل سنت بود، با وجود اینکه در میان اهل سنت افراد توانمند و واجد الشرایط زیادی وجود دارد. با وجود تلاش های بسیار ما و نمایندگان مجلس که درخواست کرده بودیم حداقل ۲ وزیر اهل سنت در کابینه معرفی شوند.»

مولوی عبدالحمید در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که در میان اهل سنت افراد توانمند و واجد الشرایط زیادی وجود دارد گفت: “علیرغم تلاش های بسیار ما و نمایندگان مجلس که در خواست کرده بودیم حداقل دو وزیر اهل سنت در کابینه معرفی شوند، اما نزدیکان آقای روحانی به او گفته اند مجلس با حضور وزیر سنی در کابینه مخالف است.”

مولوی عبدالحمید در ادامه گفته است:«البته آقای روحانی قول وزیر اهل سنت را نداده اند، اما  ما معتقدیم اگر ایشان می توانست در کابینه خود وزیر اهل سنت معرفی کند، این کار برای ایران و برادران شیعه مایه عزت، و در دنیا نشان دهنده سعه صدر رهبران و مسئولان نظام، و موفقیت بزرگی برای جمهوری اسلامی محسوب می شد.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به حضور خود در مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران، سخنان حسن روحانی را در این مراسم بسیار امیدوارکننده خوانده و گفته است:« آنگونه که خود وی گفته است کابینه معرفی شده به مجلس بر مبنای تخصص و دانش و تجربه افراد انتخاب شده است.»

مولوی عبدالحمید همچنین گفته است که اگر چه همه  مردم ایران نسبت به حسن روحانی شناخت کامل قبلی نداشتند، «اما به اندیشه ها و دیدگاههای ایشان رای دادند و انتظار دارند که وی به آنچه وعده داده بود، مقتدرانه عمل کند.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com