تقاطع: وبسایت خبری اعتدال، نزدیک به حزب اعتدال و توسعه که اعضای آن، حلقه‌ی اصلی یاران حسن روحانی، رییس آینده‌ی جمهوری اسلامی را تشکیل می‌دهند، در خبری با اعلام قطعی شدن هشت عضو کابینه‌ی روحانی، اسامی این هشت تن را منتشر کرد.

در این خبر که روز سه‌شنبه (۱ مرداد-۲۳ جولای) بر روی این وبسایت قرار گرفت، از اسحاق جهانگیری، وزیر صنایع دولت خاتمی، به عنوان معاون اول در دولت روحانی نام برده شده است. آقای جهانگیری از اعضای ارشد حزب کارگزارن سازندگی است و رابطه‌ی بسیار نزدیکی با علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی دارد.

وبسایت اعتدال، علاوه بر جهانگیری، نام هفت وزیر نهایی شده کابینه‌ی روحانی برای معرفی به مجلس را نیز بدین ترتیب منتشر کرده است:

وزیر امور خارجه: محمدجواد ظریف، وزیر نفت: بیژن نامدار زنگنه، وزیر نیرو: حمید چیت‌چیان، وزیر آموزش و پرورش: محمدعلی نجفی، وزیر صنعت معدن و تجارت: رضا ویسه، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی: سید حسن هاشمی و وزیر راه و شهرسازی: عباس احمد آخوندی.

zarif-Javad

در میان این افراد، محمدجواد ظریف، به مدت ۵ سال در فاصله‌ی سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۶، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک بود و گفته می‌شود که روابط نزدیکی با برخی گروه‌های طرفدار برقرای رابطه‌ میان آمریکا و جمهوری اسلامی در ایالات متحده دارد.

zanganeh-bijan

بیژن نام‌دار زنگنه، فرد پیشنهادی برای وزارت نفت نیز سابقه‌ی طولانی وزارت در دولت‌های میرحسین موسوی، هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی را در کارنامه‌ی خود دارد. او در دولت خاتمی، به مدت هشت سال وزیر نفت بود و در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ نیز از اعضای ارشد ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی به شمار می‌آمد.

Chitchian-Hamid

حمید چیت‌چیان، کاندیدای نهایی وزارت نیرو نیز در حال حاضر، مشاور عالی وزیر و رییس شورای مشاوران وزارت نیرو در دولت احمدی‌نژاد است. او که سابقه‌ی عضویت در مجلس سوم شورای اسلامی و معاونت وزارت نیرو در دولت هاشمی را نیز در کارنامه‌ی خود دارد، در سال‌های نخست دهه‌ی ۶۰ فرمانده اطلاعات سپاه تبریز بود و پس از تاسیس وزارت اطلاعات، در این وزارت‌خانه فعالیت خود را ادامه داد.

najafi

بر اساس این لیست، محمدعلی نجفی، عضو کنونی شورای شهر تهران، در حالی قرار است به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شود، که وی در دولت هاشمی رفسنجانی نیز همین سمت را بر عهده داشت. این عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی، در دولت‌های پیش از هاشمی نیز به مدت چهار سال وزیر علوم و آموزش عالی بود. او در دولت اول خاتمی، ریاست سازمان برنامه و بودجه را بر عهده داشت.

veeseh-reza

رضا ویسه، با سابقه‌ی معاونت وزیر صنایع و مدیر عاملی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در دولت خاتمی در حالی قرار است به عنوان وزیر صنعت معدن و تجارت، به مجلس شورای اسلامی معرفی شود که گفته می‌شود از جمله مدیران جمهوری اسلامی است که مدرک دکترای مدیریت خود را از دانشگاه هاوایی خریده است. او اخیرا در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا، انتقادهای تندی را نسبت به وضعیت کنونی صنعت کشور مطرح کرده بود.

Dr-Hashemi-Hasan

سیدحسن (قاضی‌زاده) هاشمی، وزیر پیشنهادی بهداشت درمان و آموزش پزشکی، از جمله متخصصان شناخته‌ شده چشم‌پزشکی در ایران است که در سال‌های اخیر به عنوان رییس دانشکده‌ی پزشکی و مدیر گروه چشم‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران فعالیت کرده است. او که در فاصله‌ی سال‌های ۷۶ تا ۸۰، مشاور وزیر بهداشت بود، چهره‌ای علمی به شمار می‌آید و اخیرا نیز از سوی وزارت بهداشت به عنوان “پژوهشگر برتر بالینی” کشور انتخاب شد.

Akhoondi-Abbas

عباس احمد آخوندی، فرد معرفی شده برای وزارت راه و شهرسازی از جمله افراد نزدیک به حسن روحانی است که در دولت دوم هاشمی، وزارت مسکن و شهرسازی را بر عهده داشت. وی که متولد شهر نجف در عراق است، مدرک کارشناسی ارشد راه و ساختمان خود را از دانشکده‌ی فنی دانشگاه تهران اخذ کرده و از جمله موسسان سازمان نظامی مهندسی کشور است. او نیز از مشاوران میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸ بود.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com