تقاطع: مدیرعامل سابق شرکت نفت و گاز پارس، نسبت به وقوع یک «فاجعه بزرگ» در صورت راه‌اندازی «شتاب‌زده» و «نمایشی» فازهای پارس جنوبی در روزهای پایانی دولت دهم هشدار داد و گفت که کوچک‌ترین حادثه در این زمینه به «خسارت‌های جبران‌ناپذیر انسانی و اقتصادی» خواهد انجامید.

موسی سوری، روز دوشنبه (۳۱ تیر-۲۲ جولای) در گفتگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به تاخیر ۲۲ ماهه در توسعه‌ی فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی گفت: «تاخیر‌ها قابل جبران است اما وقوع یک حادثه در پالایشگاه‌های گاز ترش پارس جنوبی به هیچ‌وجه قابل جبران و توجیه نیست.»

وی راه‌اندازی شتاب‌زده این دو فاز گازی در فاصله کمتر از دو هفته به پایان عمر دولت دهم را به صلاح صنعت نفت و اقتصاد ایران ندانست و هشدار داد که در صورت بروز «کوچک‌ترین خطا در اجرای دقیق الزامات ایمنی و استاندارد‌ها»، عملا مهندسان شاغل در پارس جنوبی و کلیه تاسیسات ایجاد شده در معرض «فاجعه بزرگی» قرار خواهند گرفت.

وی از مدیران دولتی خواست تا از هرگونه افتتاح «نمایشی» و «تبلیغاتی» در طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی خودداری کنند و همچنین «الزامات زیست محیطی» این پروژه را نیز مد نظر قرار دهند.

به گفته آقای سوری، چون «هم‌اکنون سکو‌ها و چاه‌های دریایی فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی آماده نیستند»، راه‌اندازی پالایشگاه «ظرفیت تولید گاز ایران در بخش بالادستی را افزایش نخواهد داد».

مدیرعامل سابق شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به انفجار دو سال پیش در پالایشگاه نفت آبادان گفت: «قطعا شرایط پالایشگاه نفت آبادان در زمانی که در حین افتتاح دچار حادثه شد از نظر ایمنی و کیفیت کالا و تجهیزات از وضع فعلی پالایشگاه‌های فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی بالا‌تر بود.»

روز سوم خردادماه ۱۳۹۰ (۲۴ می‌۲۰۱۱) هنگام برگزاری مراسم افتتاح طرح بنزین‌سازی در پالایشگاه آبادان توسط محمود احمدی‌نژاد، انفجاری در این پالایشگاه روی داد که به کشته و زخمی شدن دست کم ۲۵ نفر از کارکنان آن منجر شد. در همان زمان، حمیدرضا کاتوزیان، رییس وقت کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با «فنی» دانستن مشکل انفجارهای پالایشگاه آبادان از هشدار کار‌شناسان نسبت به افتتاح زودهنگان این پالایشگاه خبر داده بود.

اظهارات موسی سوری، واکنشی است به سخنان محمدرضا زهیری، مدیرعامل کنونی شرکت نفت و گاز پارس که روز یکشنبه (۳۰ تیر-۲۱جولای) از راه‌اندازی قریب‌الوقوع مرحله نخست شیرین‌سازی طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی خبر داده و گفته بود که این طرح به زودی «توسط مقام‌های عالی کشور» در عسلویه مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

این درحالی است که خبرگزاری مهر، روز یازدهم تیرماه، هم‌زمان با آغاز هفتمین سال شروع عملیات طرح توسعه‌ی فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی نوشته بود که دست‌کم تا پایان امسال نیز امکان تولید زودهنگام گاز در این پروژه مشترک گازی وجود ندارد.

همین خبرگزاری روز ۲ خردادماه (۲۳ می) نیز در گزارشی نوشته بود با پایان قرارداد طرح توسعه ۳۵ ماهه هشت فاز پارس جنوبی که در خرداد ۱۳۸۹ امضا شد، پیشرفت اجرایی هیچ یک از این فاز‌ها حتی به ۶۵ درصد هم نرسیده است.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com