اسماعیل خطیب کیست؟

ابراهیم رئیسی اسماعیل خطیب را به عنوان کاندیدای پیشنهادی خود برای تصدی وزارت اطلاعات به مجلس حکومت ایران پیشنهاد داده است. اسماعیل خطیب کیست؟

اسماعیل خطیب متولد سال ۱۳۴۰ می‌باشد. از محل تولد وی و دوران کودکی و نوجوانی‌اش اطلاعات دقیقی در دست نیست.

همچنین از زندگی شخصی وی هیچ اطلاعاتی در دسترس نیست جز آنکه در شهریور سال ۱۳۹۵، همسر خود را از دست داده است.

در مورد تحصیلات اسماعیل خطیب تنها می‌شود به این موارد اشاره کرد که وی درس طلبگی را در نزد آخوندهایی چون فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی و مجتبی تهرانی فرا گرفته است.

از فعالیت‌های اسماعیل خطیب در سال‌های بعد از انقلاب ۱۳۵۷ نیز اطلاعاتی منتشر نشده است.

آنچه به سوابق اسماعیل خطیب برمی‌گردد همگی سبقه اطلاعاتی و امنیتی دارد با این حال وی از عناصری است که تا کنون در پشت پرده دستگاه‌های امنیتی و قضایی حکومت ولایت فقیه نگاه داشته شده است.

سوابق اطلاعاتی اسماعیل خطیب

اسماعیل خطیب در زمان جنگ حکومت ایران با عراق و از سال ۱۳۵۹، در اطلاعات عملیات سپاه پاسداران فعال بوده و از عناصر امنیتی و اطلاعاتی سپاه پاسداران در آن دوران بوده است.

ظاهر امر گویای آن است که پس از اتمام جنگ اسماعیل خطیب به وزارت اطلاعات منتقل می‌شود و در آنجا مشغول به کار می‌شود اما از مقام و منصب وی در این دوران و در وزارت اطلاعات، اطلاعاتی در دست نیست.

اسماعیل خطیب همچنین سابقه حضور در دفتر خامنه‌ای را نیز داشته است. علاوه بر این اسماعیل خطیب مدتی در سمت مشاور عالی و رئیس حراست اداره کل آستان قدس رضوی در خراسان مشغول به کار بوده است.

وی توسط احمد مروی رئیس آستان قدس رضوی به این مناصب در آستان قدس رضوی گماشته شده است.

سوابق اسماعیل خطیب در قوه قضائیه حکومت ایران

اسماعیل خطیب از سال ۱۳۹۱ و از زمان ریاست صادق آملی لاریجانی بر قوه قضائیه تا سال ۱۳۹۸ و یک سال پس از تصدی ریاست قوه قضائیه توسط ابراهیم رئسیی، رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه حکومت ایران بوده است.

روزنامه کیهان پیش از این و در اردیبهشت سال ۱۳۹۱ درباره نگرش سران حکومت ایران در مورد اسماعیل خطیب نوشته بود «ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضائیه (در آن زمان) در مراسم تودیع ریاست مرکز حفاظت اطلاعات از اسماعیل خطیب رئیس جدید حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه به عنوان یکی از اعضای دفتر علی خامنه‌ای نام برد و افزود آقای خطیب در دفتر خامنه‌ای اشتغال داشته‌‌اند و به سهولت امکان نداشت این جابجایی صورت بگیرد ولی با پیگیری‌های صادق آملی لاریجانی این کار صورت گرفت».

کیهان همچنین افزوده بود «ابراهیم رئیسی همچنین از اسماعیل خطیب به عنوان بهترین گزینه برای حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه نام برده و گفته است اسماعیل خطیب هم در کار اطلاعاتی و هم در زمینه امنیتی بسیار مسلط و کارکرده هستند».

بنا بر اظهارات کیهان و سابقه همکاری اسماعیل خطیب با رئیسی و حضور وی در دفتر علی خامنه‌ای مشخص می‌شود وی از معتمدترین مهره‌‌های حکومتی برای ابراهیم رئیسی و پیش از آن برای خامنه‌ای است که اکنون رئیسی خیز آن را برداشته تا وی را بر وزرات اطلاعات بگمارد. [ابراهیم رئیسی کابینه ۱۹ نفره اش را به فرمان خامنه ای معرفی کرد!]

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)