حسین امیر عبداللهیان کیست؟

حسین امیر عبداللهیان در کابینه پیشنهادی رئیسی به مجلس حکومت به عنوان وزیر امور خارجه معرفی شده است. حسین امیر عبداللهیان کیست؟

[ابراهیم رئیسی کابینه ۱۹ نفره اش را به فرمان خامنه ای معرفی کرد!]

حسین امیر عبداللهیان متولد سال ۱۳۴۳ در شهر دامغان در حال حاضر دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیر کل امور بین‌الملل مجلس حکومت می‌باشد.

تحصیلات حسین امیر عبداللهیان

حسین امیر عبداللهیان در سال ۱۳۷۰ مدرک کارشناسی روابط دیپلماتیک را از دانشکده وزارت امور خارجه حکومت ایران به دست آورد و در سال ۱۳۷۵ کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و دکتری روابط بین‌الملل خود را از دانشگاه تهران اخذ کرد.

سابقه حسین امیر عبداللهیان در وزارت خارجه

به رغم اینکه حسین امیر عبداللهیان از افراد قدیمی در وزارت خارجه حکومت ایران به شمار می‌رود اما روابط بسیار نزدیک و فعالی با نیروی قدس سپاه پاسداران و شخص قاسم سلیمانی داشته به نحوی که برخی از منابع رسانه‌ای وی را به عنوان نماینده نیروی قدس در وزارت خارجه حکومت ایران معرفی کرده‌اند.

در یک نمونه محمد جواد ظریف که حسین امیر عبداللهیان مدتی معاون وی بوده است در گفتگو با جان کری در مورد جنگ ائتلاف عربی با یمن از نقش ویژه حسین امیر عبداللهیان در این بین و رابطه‌اش با قاسم سلیمانی برای حل و فصل موضوع آتش‌بس پرده برداشته بود.

حسین امیر عبداللهیان همچنین در راستای پیشبرد سیاست‌ها و جنگ‌های منطقه‌ای و حکایت از نیروهای نیابتی حکومت ایران، دیدارهای مستقیمی را با حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان داشته است.

حسین امیر عبداللهیان خود اذعان کرده است تقریبا هر چند ماه یکبار ایشان (حسن نصرالله) را می‌بینم و جلساتی بین ۳ تا ۶ ساعت با ایشان دارم.

حسین امیر عبداللهیان از عناصر وابسته به جناح خامنه‌ای بوده است و در دوران وزارت خارجه ظریف و زمانی که در کسوت معاونت عربی و آفریقای وزارت خارجه حکومت ایران بود از سوی محمد جواد ظریف که اکنون قرار است جایگزین وی شود برکنار شده بود.

شرکت حسین امیر عبداللهیان در مذاکرات هسته‌ای در دوران خاتمی

حسین امیر عبداللهیان در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی عضو تیم کمیته سیاسی و امنیتی مذاکرات هسته‌ای بوده و در سال ۱۳۸۶ نیز عضو کمیته مذاکره حکومت ایران و آمریکا در بغداد و در برخی مواقع مذاکره کننده کمیته سیاسی در این مذاکرات بوده است.

حسین امیر عبداللهیان اولین مقام رسمی حکومت ایران است که پس از بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران در دور اول ریاست جمهوری حسن روحانی برای مذاکرات منطقه‌ای به لندن دعوت شده و با فیلیپ هاموند وزیر خارجه آن روزگار انگلیس دیدار و گفتگو کرد.

وی همچنین در مذاکرات گسترده‌ای با فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی وقت اتحادیه اروپا و بان کی مون دبیر کل پیشین ملل متحد داشته است.

سابقه مشاغل حسین امیر عبداللهیان در وزارت خارجه حکومت ایران

سیاهه حضور حسین امیر عبداللهیان در وزارت خارجه حکومت ایران به شرح زیر می‌باشد:

معاون اداره اول سیاسی خلیج فارس وزارت خارجه از سال ۱۳۸۰ تا سال ۱۳۸۲

معاون دستیار ویژه وزیر خارجه در امور عراق از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۵

معاون مدیر کل خلیج فارس وزارت خارجه از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۸۶

رئیس ستاد ویژه عراق در وزارت خارجه از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۸۶

سفیر حکومت ایران در بحرین از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۳۸۹

مدیر کل خلیج فارس و خاور میانه وزارت خارجه از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۰

معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه حکومت ایران از سال ۱۳۵۰ تا سال ۱۳۹۵ در دورانی که علی‌اکبر صالحی و محمد جواد ظریف وزیر خارجه بودند

مشاور وزیر امور خارجه از سال ۱۳۹۵ تا کنون

دستیار ویژه رئیس مجلس حکومت ایران و مدیر کل امور بین‌الملل مجلس از سال ۱۳۹۵ تا کنون

دبیر کل دبیرخانه دائمی کنفرانس بین‌المللی حمایت از «انتفاضه فلسطین» از سال ۱۳۹۵ تا کنون

مدیر مسئول فصلنامه گفتمان راهبردی فلسطین

حسین امیر عبداللهیان همچنین استاد مدعو دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه حکومت ایران و استاد مدعو دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران نیز می‌باشد.

اعتماد خامنه‌ای به حسین امیر عبداللهیان

بنا بر نوشته برخی از رسانه‌ها حسین امیر عبداللهیان نخستین کسی است که در دوران خامنه‌ای از ابتدا تا کنون و حتی پیش از جواد ظریف اجازه یافت تا با مقامات آمریکایی به طور مستقیم گفتگو کند.

موضوع این گفتگو به زمانی بر می‌گردد که حسین امیر عبداللهیان در سمت سرپرست تیم حکومت ایران در بغداد با سفیر آمریکا در سال ۱۳۸۶ مذاکرات علنی را انجام دادند.

مواضع پیشین حسین امیر عبداللهیان در رابطه با برجام

حسین امیر عبداللهیان پیش از این و در سال ۱۳۹۶ در رابطه با موضوع برجام اعلام کرده بود «غربی‌ها باید با شوکی مواجه شوند که بدانند به هر قیمتی در تونل یک طرفه برجام کنونی باقی نخواهیم ماند. اکنون اروپا مامن تروریسم و مجاهدین خلق، باید پیامی معقول، حکیمانه اما شوک‌آور دریافت کند».

حال با این سوابق و در حالی که حسین امیر عبداللهیان پیش از آنکه تعلق خاطر به یکی از جناح‌های داخلی حکومت داشته باشد بیشتر تعلق خاطرش به شخص خود خامنه‌ای است.

معرفی وی به عنوان کاندید وزارت خارجه حکومت ایران توسط رئیسی که خود منصوب خامنه‌ای است نشان از آن دارد که خامنه‌ای قصد دارد تمامی شکاف‌های خود را در سیاست خارجی و پیشبرد اهدافش با توجه به تضادهای پیچیده‌ای که با غرب دارد توسط حسین امیر عبداللهیان پیش ببرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)