محاکمه حمید نوری به جرم شرکت در قتل عام ۶۷

حمید نوری دادیار زندان گوهردشت کرج به اتهام شرکت در قتل عام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ از روز سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ در در دادگاهی در استکهلم سوئد محاکمه می‌شود.

پس از نزدیک به گذشت ۲ سال از دستگیری حمید نوری که پس از پرواز از تهران به سوئد در فرودگاه استکهلم با حکم دادسرای این کشور بازداشت شد، دادگاه وی از روز سه‌شنبه ۱۹ مرداد آغاز می‌شود.

حمید نوری پس از انقلاب ۱۳۵۷ در سمت کارمند دادستانی متهم است که در قتل بسیاری از زندانیان سیاسی اعدام شده در دهه ۱۳۶۰ از جمله زندانیان اعدام شده در قتل عام ۶۷ نقش فعال داشته است.

این برای اولین بار است که یکی از کارگزاران و عوامل حکومت ایران که در قتل عام سال ۶۷ دست اندرکار بوده‌اند به پای میز محاکمه کشانده شده است.

پرونده او که شاکیان و شواهد بسیاری نیز دارد در واقع می‌تواند سرآغاز سلسله‌ای از اقدامات قضایی علیه آمران و عاملان قتل عام ۶۷ باشد که از آن زمان تاکنون به مدت ۳۳ سال در ایران و خارج از ایران مسکوت گذاشته شده است.

اهمیت برگزاری دادگاه حمید نوری و ارتباط آن با ابراهیم رئیسی

دادگاه حمید نوری از جنبه دیگری نیز حائز اهمیت است و آن تلاقی برگزاری این دادگاه با آغاز به کار ابراهیم رئسیی یکی از عاملان اصلی و جزء هیئت مرگ در تابستان ۶۷ بر کرسی ریاست جمهوری حکومت ایران هم زمان شده است.

بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان عفو بین‌الملل اخیرا خواهان تحقیقات بین‌المللی درباره نقش رئیسی در قتل عام ۳۰ هزار زندانی سیاسی در تابستان سال ۶۷ شده‌اند.

بسیاری از شخصیت‌ها و پارلمانترهای اروپایی نیز شرکت انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف رئیسی را محکوم کرده و علیه آن بیانیه صادر کردند.

بازداشت حمید نوری

حمید نوری در ۱۸ آبان سال ۱۳۹۸ در سفری از تهران به شهر استکهلم در سوئد بازداشت شد.

متعاقب این بازداشت مشخص شد که دادگاهی در کشور سوئد انبوهی از اسناد و مستندات و مدارک علیه حمید نوری از شاکیان زیادی دارد که علیه وی شاکی هستند

به دنبال وجود شواهد و اسناد و مدارک قوی این دادگاه چندین بار تاکنون حکم بازداشت حمید نوری را تمدید کرده است.

روند برگزاری دادگاه حمید نوری

بنا بر اعلام دادستانی سوئد دادگاه حمید نوری در بیش از ۷ ماه و ۹۳ جلسه برگزای خواهد شد که جلسه اول آن روز سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ می‌باشد.

مقرر بود جلسه اول دادگاه حمید نوری در ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار شود اما به درخواست وکیل حمید نوری و با موافقت دادستان و دادگاه سوئد زمان دادگاه به تعویق افتاد. [عالی ترین دادگاه کیفری سوئد مسئول پیگیری پرونده حمید نوری]

قرار است در قسمت اول دادگاه حمید نوری گروهی از متخصصان و محققان به بررسی اعدام زندانیان سیاسی علی‌الخصوص زندانیان سیاسی قتل عام شده در تابستان ۶۷ بپردازند.

شواهد حاکی از آن است که در قسمت‌های دیگر دادگاه نیز قرار است نزدیک به ۱۰۰ شاکی با حضور در جلسه دادگاه شکایت خود را بیان کنند.

این پایان فرایند شهادت‌ها نخواهد بود و پس از آن نیز دادگاه استکهلم از ده‌ها شاهد دیگر برای حضور در دادگاه و شهادت علیه حمید نوری دعوت کرده و جلسه استماع برای شهادت آنها برگزار خواهد کرد.

اتهامات حمید نوری

در کیفر خواست دادستانی سوئد که علیه حمید نوری صادر شده است دو اتهام «نقض حقوق بین‌الملل، جنایت آشکار» و «قتل» متوجه حمید نوری می‌باشد.

دادستانی استکهلم اعلام کرده حمید نوری با اسم مستعار حمید عباسی در آن زمان دادیار زندان گوهردشت کرج بوده و به همراه دیگر کارگزاران حکومت ایران در این زندان در اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیانی که عمدتا اعضای سازمان مجاهدین خلق بودند شرکت کرده است.

حمید نوری در زمان قتل عام ۶۷ دستیار ناصریان از اعضای هیئت ۴ نفره  مرگ بوده اکه ابراهیم رئیسی نیز در آن شرکت داشته است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)