بنگلادش؛ واکسیناسیون ۱۰ میلیون نفری در هفته

واکسیناسیون علیه کرونا امروزه در همه کشورهای جهان به عنوان عاملی موثر جهت پیشگیری و کنترل ویروس کرونا شناخته می‌شود.

ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه در روند واکسیناسیون علیه ویروس کرونا جزء عقب‌مانده‌ترین کشورهای جهان است.

این در حالی است که بسیاری از کشورهایی که از نظر اقتصادی در رتبه بسیار پایین‌تری از ایران قرار دارند از نظر میزان واکسیناسیون در رتبه‌های بسا بالاتری نسبت به حکومت فقیه قرار دارند.

بنگلادش هر هفته ۱۰ میلیون نفر را واکسینه می‌کند

روند واکسیناسیون در برخی از این کشورها نیز شگفت‌‌انگیز است به عنوان مثال در کشور فقیری مانند بنگلادش به نقل از خبرگزاری فرانسه در روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰، در هر هفته ۱۰ میلیون نفر علیه ویروس کرونا واکسینه می‌شوند.

مقایسه پارامترهای اقتصادی بین کشوری مانند ایران با ثروت‌های بی‌شمار و کشور فقیری چون بنگلادش با جمعیتی ۲ برابر ایران شاید چشم‌انداز دقیق‌تری از بی‌کفایتی سران حکومت ولایت فقیه در امر واکسیناسیون را در برابر چشمان ما بگذارد.

مقایسه جمعیتی و اقتصادی ایران و بنگلادش

جمعیت بنگلادش در مقایسه با ایران ۸۵ میلیونی ۱۷۰ میلیون نفر یعنی دو برابر جمعیت ایران است.

به عبارت دیگر کشور بنگلادش هشتمین کشور پرجمعیت جهان و از پرتراکم‌ترین کشورهای جهان می‌باشد.

کشور بنگلادش از نظر اقتصادی کشوری بسیار فقیر با درآمد ناخالص سرانه سالیانه ۴۵۵۰ دلار بوده و جزء کشورهای توسعه نیافته است.

افزایش جمعیت شدید در این کشور افزون بر دلائل دیگر باعث شده که بنگلادش از فقیرترین کشورهای جهان محسوب شود.

عمده فعالیت اقتصادی بنگلادش متکی به کشاورزی و دامداری است که فعالیت اقتصادی، شغل بیش از ۷۰ درصد جمعیت این کشور را شامل می‌شود.

با این وجود به دلیل جغرافیای طبیعی سیل‌خیز بنگلادش، عمده محصولات کشاورزی این کشور هر ساله از بین می‌رود که این امر نیز در فقر اقتصادی این کشور نقش بسزایی دارد.

منابع طبیعی بنگلادش

منابع معدنی در بنگلادش بسیار کم اما ذخائر گاز طبیعی که به تازگی کشف شده به میزان اندکی در این کشور وجود دارد.

از نظر مساحت نیز کشور بنگلادش قابل مقایسه با ایران نبوده و مساحت آن نزدیک به ۱۴۸ هزار کیلومتر مربع می‌باشد یعنی چیزی در حدود معادل ۹ درصد مساحت ایران می‌باشد. پایتخت ۱۲ میلیونی بنگلادش شهر داکا می‌باشد.

آمار مربوط به کرونا در بنگلادش و واکسیناسیون

در ۵ مرداد ۱۴۰۰، مقامات بنگلادش اعلام کردند که طی ۲۴ ساعت منتهی به این روز، ۱۵ هزار و ۱۹۲ مورد جدید ابتلاء به ویروس کرونا در این کشور شناسایی شده که این تعداد بالاترین میزان از ابتدای شیوع بیماری کرونا در این کشور بوده است.

در ۲۴ ساعت منتهی به ۵ مرداد همچنین ۲۴۷ بیمار بنگلادشی بر اثر  ابتلاء به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند که این تعداد نیز بالاترین میزان تعداد فوتی روزانه در این کشور از ابتدای شیوع ویروس کرونا بوده است.

افزایش میزان واکسیناسیون

تا تاریخ ۵ مرداد بیش از ۱۲ میلیون دوز واکسن در این کشور تزریق شده است اما با اوجگیری تعداد مبتلایان و فوتی‌ها دولت این کشور تصمیم گرفت میزان واکسیناسیون را به میزان شگفت‌انگیزی افزایش دهد؛ ۱۰ میلیون نفر در هر هفته.

با احتساب جمعیت ۱۷۰ میلیونی این کشور و تزریق ۱۲ میلیون واکسن تا تاریخ ۵ مرداد و با این فرض که این ۱۲ میلیون دوز تنها دوز اول بوده است ۱۵۸ میلیون نفر از تمامی طیف‌های سنی جمعیت کشور بنگلادش باقی می‌مانند که باید واکسینه شوند.

با احتساب هفته‌ای ۱۰ میلیون نفر چیزی حدود ۴ ماه طول خواهد کشید تا تمامی جمعیت این کشور در صورت نیاز واکسینه شوند.

این ارقام برای کشور فقیری مانند بنگلادش که با بحران آوارگان میانماری نیز مواجه است یک شگفتی به شمار می‌رود.

بنگلادش ۱.۲ میلیون پناهنده میانماری را نیز واکسینه می‌کند

بنگلادش پیش از این اعلام کرده بود برای واکسیناسیون پناهندگان میانمار کمپینی را راه‌اندازی کرده است.

مسعود بن مومن وزیر امور خارجه بنگلادش با اعلام این خبر افزود افراد بالای ۵۵ سال در وهله اول در اردوگاه پناهندگان میانمار در کاکس بازار واکسینه می‌شوند.

وزیر خارجه بنگلادش افزوده بود به پناهندگان میانماری واکسن مشابه مردم بنگلادش داده می‌شود و هیچ گونه تبعیضی بین مردم این کشور و پناهندگان وجود نخواهد داشت.

شایان ذکر است بنگلادش بیشترین تاثیر را از بابت مهاجرت مردم میانمار (برمه) به دلیل کودتای نظامیان در این کشور داشته و میزبان بیش از ۱.۲ میلیون نفر از پناهندگان میانمار است که این کشور فقیر حاضر شده تمامی این پناهندگان را رایگان و مساوی با مردم کشور خودش علیه ویروس کرونا واکسینه کند.

واکسن‌های استفاده شده در بنگلادش

عمده واکسیناسیون مردم کشور بنگلادش با واکسن آسترازنکا بوده است. وزیر بهداشت بنگلادش پیش از این اعلام کرده بود ۶۸ میلیون دوز واکسن کرونا از طریق برنامه کوواکس دریافت خواهد کرد.

بنگلادش همچنین سفارش تولید ۳۰ میلیون دوز واکسن آسترزانکا را به انستیتوی سرم هند که بزرگترین سازنده واکسن در جهان است  را در نیمه زمستان سال ۱۳۹۹ داده بود.

بنگلادش همچنین به دلیل فقر اقتصادی و جمیعت کثیر و متراکمی که دارد مقادیری واکسن اهدایی از کشورهایی چون آمریکا و ژاپن دریافت کرده است.

مقایسه ایران و بنگلادش

با این توصیفات به ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه برمی‌گردیم کشوری ۸۵ میلیون نفر جمعیت با تراکمی به مراتب کمتر از بنگلادش و سرشار از ثروت‌های طبیعی و ملی.

بنا بر اعلام رسانه‌های حکومت ولایت فقیه از جمله وبسایت «شعار سال» و وبسایت «رتبه آنلاین» ایران ۵۶ برابر کل قاره اروپا نفت و گاز کشف شده و همچنین ۳۸ برابر قاره اروپا ذخایر معدنی داشته و به تنهایی از نظر منابع و ثروت‌های طبیعی از کل قاره اروپا ثروتمندتر است.

اما با این حجم از ثروت‌های طبیعی که متعلق به مردم ایران است وقتی پای آمار مربوط به واکسیناسیون کرونا می‌رسیم تاسف احساسی است که به آدمی دست می‌دهد.

خبرگزاری ایمنا در روز ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ به نقل از وزارت درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که تا کنون تنها ۱۱ میلیون نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲.۸ میلیون نفر واکسن دوز دوم را دریافت کرده‌اند.

این آمار در حالی است که عمده واکسنی که وزارت بهداشت حکومت ولایت فقیه مدعی تزریق آن می‌شود یا از واکسن‌های تایید‌نشده شرکای سیاسی‌اش نظیر چین، روسیه، کوبا و… است یا ترکیباتی که تحت عنوان واکسن داخلی به برخی اقشار مردم کشور تزریق می‌شود.

شایان ذکر است محمد حسین فلاح مهرآبادی؛ معاون تحقیقات و فناوری موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی در روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد اعلام کرد که  هنوز یک میلیون دوز واکسن کرونا هم در ایران ساخته نشده است. [اعتراف یک مقام واکسن سازی به شکست در تولید واکسن داخلی]

با مقایسه سرانگشتی که از وضعیت اقتصادی کشور فقیر بنگلادش و ایران برشمرده شد به سادگی می‌توان فهمید که عدم وجود اراده سیاسی در تهیه، خرید و ارائه واکسن و واکسیناسیون عمومی از سوی سران حکومت ایران دلیل اصلی وضعیت وخیم کنونی کشور است که پیک پنجم کرونا را با تلفاتی سهمگین از سر می‌گذراند و خبرهایی ناگواری که در این زمینه منتشر می‌شوند.

روزنامه ایران در روز ۱۲ مرداد نوشت ظرفیت بیمارستان‌ها و آرامستان‌های ایران پر شده و در استان‌ها کار به گورهای دسته‌جمعی رسیده است!

پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری نیز در همین روز اعلام کرد سد سیستم بهداشتی کشور در حال شکستن است!

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)