نیروهای حشدالشعبی عراق برای سرکوب اعتراضات خوزستان به ایران اعزام شده‌اند

در حالی که دهمین روز از قیام و اعتراضات سراسری مردم خوزستان ادامه پشت سر گذاشته شد اسکای نیوز فاش ساخت که حکومت ایران از نیروهای حشدالشعبی (نیروهای بسیج عراقی) برای سرکوب اعتراضات خوزستان استفاده می‌کند.

از روز ۲۵ تیر اعتراضات نسبت به بی‌آبی در خوزستان شروع شده و تاکنون ادامه داشته است.

در فاصله ۱۰ روز که از عتراضات مردم خوزستان می‌گذرد دستکم ۸ نفر از مردم خوزستان توسط نیروهای امنیتی ولایت فقیه به قتل رسیده و گزارش‌ها حاکی از آن است که صدها نفر نیز در این اعتراضات بازداشت شده و به نقاط نامعلومی منتقل شده‌اند.

شایان ذکر است در ۱۰ روزی که از اعتراضات سراسری مردم خوزستان می‌گذرد مردم بسیاری دیگر از شهرهای کشور و اقشار مختلف جامعه شهروندی ایران به حمایت از مردم خوزستان پرداخته‌اند.

حکومت ولایت فقیه به دلیل اینکه راهکاری برای حل تضاد بی‌آبی مردم خوزستان ندارد لاجرم مشکلات پابرجای خواهد ماند.

پابرجا ماندن مشکلات خوزستان نیز به معنای ادامه اعتراضات خوزستان است.

در این بین تنها راهکاری که حکومت ولایت فقیه برای پرداختن به موضوع اعتراضات خوزستان دارد نه حل مشکلات بلکه سرکوب و کشتار مردم این استان است.

دست‌بستگی حکومت ولایت فقیه در کشتار معترضان خوزستانی

اما به دو دلیل حکومت ولایت فقیه نمی‌تواند بیش از این دست به کشتار مردم خوزستان بزند.

اول آنکه کشتار مردم خوزستان باعث دامن زدن به اعتراضات در خوزستان و افزایش اعتراضات در شهرهای دیگر نسبت به این موضوع می‌شود چون اعتراضات خوزستان اعتراض به بدیهی‌ترین و پایه‌ترین حق حیات یعنی آب است.

به عبارت دیگر اعتراضات مردم خوزستان مشروع‌ترین حق اعتراض نسبت به اولیه‌ترین نیازهای انسانی است که حکومت ولایت فقیه از آنها دریغ کرده است.

و دوم آنکه بنا بر برخی گزارش‌های برخی از عناصر نیروی انتظامی حاضر به شلیک به مردم معترض خوزستان نشده‌اند به همین علت سپاه پاسداران نیروهای خود را در قالب لباس نیروی انتظامی و لباس شخصی برای کشتار معترضان خوزستانی اعزام کرده است. [۹روز قیام خوزستان با دستگاه سرکوب خامنه ای چه کرد؟]

این امر برای حکومت ولایت فقیه و بازوی سرکوب آن بسیار گران تمام شد و بر وحشت سران نظام می‌افزاید در جایی که نیروی نظامی که باید فرمانبردار باشد آشکارا فرمان سران ولایت فقیه را نقش می‌کند.

استفاده از نیروهای حشد‌الشعبی عراقی برای کشتار در خوزستان

از آنجا که این تهدید وجود دارد که این ممانعت از اقدام به کشتار از سوی نیروهای انتظامی در قبال کشتار شهروندان بی‌گناه خوزستانی به نیروهای دیگرش نیز سرایت کند، حکومت ولایت فقیه از این منظر در موضع پایین و ضعف قرار گرفته و به منظور ادامه سرکوب چاره‌‌ی دیگری اندیشده است.

چاره‌ای که اسکای نیوز خبر آن را فاش ساخته است؛ استفاده از نیروهای حشدالشعبی عراقی که جزء هارترین نیروهای نیابتی ولایت فقیه در عراق هستند و از هر گونه کشتار ابایی ندارند.

اسکای نیوز در روز ۳ مرداد ۱۴۰۰ خبر داد با اوج گرفتن شعله قیام‌ها در خوزستان و امتداد آن به تهران و شهرهای دیگری نظیر اصفهان و کرج، مقامات حکومت ولایت فقیه شبه نظامیان عراقی حشدالشعبی وفادار به خودش را برای سرکوب قیام خوزستان به ایران آورده است.

پیش از این نیز سابقه دارد حکومت ایران هنگامی که در مضیقه قرار گرفته از شبه نظامیان حشدالشعبی عراقی، فاطمیون افغانی و زینبیون پاکستانی در اعتراضات و قیام‌های پیشین در ایران و سایر کشورها برای سرکوب و کشتار شهروندان ایرانی و غیر ایرانی استفاده کرده است.

بنا بر گزارش اسکای نیوز برخی منابع اهوازی به اسکای نیوز عربی گفته‌اند که با توجه به ادامه یافتن اعتراضات و انتقال آن از خوزستان به مناطق دیگر، سران حکومت ایران بیش از ۱۵۰۰ نفر از شبه نظامیان حشدالشعبی وفادار به خود در عراق را برای سرکوب به ایران وارد کرده‌اند.

اعتراضات در کمین تهران بعد از روی کار آمدن رئیسی

اسکای نیوز همچنین افزوده است با توجه به نزدیک شدن تحویل قوه مجریه به ابراهیم رئیسی در ماه مرداد این قیام‌ها و اعتراضات پایتخت ایران یعنی تهران را نیز تهدید می‌کند.

شایان ذکر است به رغم دستگیری‌های گسترده و شلیک گلوله جنگی و استفاده از گاز اشک‌آور، اعتراضات در خوزستان و دیگر مناطق کشور نه تنها فروکش نکرده بلکه گستردگی اعتراضات به شهرهای دیگر حاکی از آن است که حکومت ولایت فقیه در منتهی موضع ضعف در مقابل مردم ایران قرار دارد.

چشم‌انداز گسترش اعتراضات به سراسر کشور و بیچارگی حکومت

دور از انتظار نیست که با افزایش‌یابندگی کمی بیشتر از این، اعتراضات سراسر کشور را در برگیرد که در آن صورت مقابله با این اعتراضات برای حکومت ولایت فقیه به مراتب سخت‌تر از گذشته و اکنون خواهد بود. امری که در دی سال ۱۳۹۶ و آبان ۱۳۹۸ شاهد آن بودیم.

چون پراکندگی جغرافیایی اعتراضات و انبوه جمعیت در شهرهای مختلف ایجاب می‌‌کند که حکومت ولایت فقیه نیز نیروهای سرکوب خود را در شهرهای مختلف تقسیم کند و این امر موجب می‌شود تا نیروهای سرکوب در مقابل مردم از آسیب‌پذیری بالایی برخوردار باشند و در مقابل هجوم مردم تار و مار شوند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)