خشکسالی تا زمستان ادامه خواهد یافت

در حالی که خوزستان تبدار درگیر قیام و اعتراضات سراسری در اعتراض به کمبود آب و بی‌آبی است رئیس ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی حکومت ایران از ادامه خشکسالی تا ابتدای زمستان امسال خبر داد.

ابربحران بی‌‌آبی چند سالی است که ایران را تحت تاثیر قرار داده است، شاید بتوان یکی از علل خشکسالی را اقلیم خشک و بیابانی ایران دانست اما فقدان مدیریت صحیح پیرامون منابع آبی کشور که به کارگزاران ولایت فقیه برمی‌گردد پررنگ‌تر از عوامل اقلیمی در ایجاد تنش و ابربحران بی‌آبی در کشور است.

عدم مدیریت صحیح عامل اصلی خشکسالی‌های اخیر

سدسازی‌های بی‌رویه توسط سپاه پاسداران برای انتقال آب برای صنایع سنگین، برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی جهت مصارف کشاورزی و در کنار نالایقی و بی‌کفایتی مسئولان حکومتی در طول بیش از ۴ دهه در مدیریت منابع آبی کشور باعث شده که ایران در حال حاضر در وضعیت خشکسالی مفرط قرار بگیرد. [نقش سپاه پاسداران در بی آبی خوزستان (قسمت اول)]

نمود این قضایا را می‌توان در قیام‌ها و اعتراضات چند ساله اخیر از جمله اعتراضات کشاورزان اصفهان، اعتراضات خوزستان و… دید.

با این وجود تنها جوابی که از سوی سران حکومت ولایت فقیه به اولیه‌ترین نیاز شهروندان یعنی آب داده شده سرب مذاب بوده است.

بحران خشکسالی کماکان ادامه دارد، چون فقدان مدیریت در این زمینه ادامه دارد و حکومت از اختصاص منابع به این پهنه و مدیریت صحیح منابع آبی عاجز است.

بحران خشکسالی و اعتراضات سراسری در خوزستان

در حالی که این روزها چندین شهر استان خوزستان در اعتراض به بحران بی‌آبی به کف خیابان‌ها آمده و با شعارهای رادیکال، سران حکومت ولایت فقیه را نشانه رفته‌‌اند، احد وظیفه رئیس ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی حکومت ایران در روز شنبه ۲ مرداد اعلام کرد خشکسالی فعلی احتمالا تا زمستان سال جاری ادامه خواهد داشت.

خشکسالی تا زمستان ادامه خواهد داشت

وظیفه با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد خشکسالی طی تابستان در کشور تداوم پیدا کند افزود حتی به نظر می‌رسد تا ابتدای زمستان نیز ادامه داشته باشد.

وظیفه افزود این احتمال که بارش باران امسال کمتر از حد نرمال باشد بالاست و ۶۰ تا ۷۰ درصد احتمال وجود دارد که بارش‌ها در پاییز نیز کمتر از نرمال باشد.

وظیفه همچنین با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد بارش‌ها در پاییز سال جاری نیز دیرتر شروع شود افزود تمام مدل‌های هواشناسی، اقلیم‌شناسی و پیش‌بینی‌های فصلی حاکی از آن است که بارش‌ها طی ماه‌های آبان و آذر نیز ضعیف‌تر از حد نرمال خواهد بود.

اظهارات وظیفه بدان معناست که با کم‌شدن آب سدهای کشور در هفته‌ها و ماه‌های آتی بحران خشکسالی وضعیت وخیم‌تری نیز پیدا خواهد کرد.

اختلاس ۱۵۳۱ میلیارد تومانی از اعتبارات آب خوزستان

ورای اظهارات وظیفه، خشکسالی و اعتراضات در خوزستان در حالی توام با هم ادامه دارند که دیوان محاسبات مجلس حکومت ولایت فقیه در روز ۳۰ تیر اعلام کرد در مصرف اعتبارات آب خوزستان ۱۵۳۱ میلیارد تومان تخلف (بخوانید اختلاس) صورت گرفته است.

سعید بیت‌عفری معاون دیوان محاسبات اعلام کرد حد فاصل سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹، در هزینه کرد اعتبارات شرکت‌های آب و فاضلاب استان خوزستان ۱۵۳۱ میلیارد تومان تخلف صورت گرفته است.

با اظهارات بیت‌عفری شاید بتوان به یکی از دلایل اعتراضات در خوزستان در اعتراض به بی‌آبی پی برد. [نقش سپاه پاسداران در بی آبی خوزستان ( قسمت دوم) + فیلم]

شرکت مدیریت منابع آب حکومت ولایت فقیه در روز ۱ مرداد اعلام کرد میزان ذخیره آب پشت سدهای کشور به ۴۹ درصد رسیده و طی ۱۰ ماه گذشته میزان خروجی آب از سدها، بیش از ۲ میلیارد متر مکعب بیشتر از ورودی آب به سدها بوده است.

کمبود آب و خشکسالی در پایتخت

با وجود اینکه در حال حاضر بی‌آبی و خشکسالی منجر به اعتراضات در خوزستان شده اما این تنها خوزستان نیست که از مشکل خشکسالی و کمبود آب رنج می‌برد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در روز ۳۱ تیر با اعلام اینکه وضعیت ذخائر سدهای پنج‌گانه تهران سال گذشته بیش از یک میلیارد و ۱۴۰ متر مکعب بوده افزود این میزان در سال جاری به حدود ۷۹۰ میلیون متر مکعب رسیده که کاهشی معادل ۲۱ درصد داشته است.

بنا بر اعلام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور استان تهران بعد از استان سیستان و بلوچستان دومین استان فقیر از نظر منابع آبی است و دلیل این امر نیز جمیعت بالای استان است!

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)