اعدام‌های بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ایران افزایش داشته است

با وجود آنکه در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری، حکومت ولایت فقیه برای چند روز موقتا اعدام‌ها در ایران را متوقف کرده بود اما بعد از نمایش انتخابات به اعدام‌ها فراقضایی روی آورده است.

اعدام یکی از ابزارهای ارعاب در حکومت ولایت فقیه به شمار می‌رود، زندانیانی که در چنگ حکومت ولایت فقیه گرفتار آمده‌اند به خاطر بهانه‌های حکومت ساخته به اعدام محکوم شده و پای طناب دار می‌روند.

به عبارت دیگر حکومت ولایت فقیه از حربه اعدام برای ایجاد رعب و وحشت در بین شهروندان استفاده می‌کند.

می‌توان گفت هر زمان که حکومت ولایت فقیه در تنگنای اعتراضات سراسری قرار می‌گیرد اولین اهرمی که به آن دست می‌یازد اعدام شهروندان تحت بهانه‌های مختلف است.

بهانه‌های حکومت‌ساخته برای افزایش اعدام‌ها

در حال حاضر حکومت ایران نسبت به جمعیت بیشترین اعدام را در سطح جهانی دارد.

این اعدام‌ها به بهانه‌هایی چون «محاربه» (جنگ با خدا)، «بغی»، «کفرگویی»، «سب النبی» و… صورت می‌گیرد که تنها در حکومت ارتجاعی و برخاسته از دوران گذشته سابقه داشته و دارد.

این در حالی است که بیشتر کشورهای جهان به استثنای کشورهای اندک مجازات اعدام را ملغی کرده‌اند.

بدتر آنکه حکومت ولایت فقیه برای خاموش کردن صدای مخالفان سیاسی و نه «مجرمان» عادی دست به اعدام آنها نیز می‌زند.

امری که به صراحت نقض قوانین بین‌المللی و کنوانسیون‌های جهانی است.

توقف اعدام‌ها پیش از انتخابات و افزایش آن بعد از انتخابات

۹ روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ایران حکومت ولایت فقیه برای آنکه برای نمایش انتخاباتش بازار گرمی کند از شدت اعدام‌ها کاست و اعدام‌ها را موقتا متوقف کرد.

اما بلافاصله بعد از برگزاری نمایش انتخابات خامنه‌ای و قضائیه‌اش به افزایش اعدام‌ها روی آوردند.

‌آمار اعدام‌ها از ابتدای سال جاری میلادی

بنا بر گزارش‌های سازمان حقوق بشری؛ در نیمه نخست سال جاری میلادی دست کم ۱۱۷ نفر در زندان‌های مختلف کشور اعدام شده است.

بنا بر این گزارش بعد از انتخابات ریاست جمهوری جامعه ایران شاهد افزایش اعدام‌ها بوده و از روز برگزاری انتخابات حکومتی تا یک ماه بعد از آن، ۳۸ اعدام در شهرهای مختلف کشور صورت گرفته است.

از ۱۱۷ نفری که در نمیه نخست سال جاری میلادی اعدام شده‌اند ۱۱۱ نفر مرد و ۶ نفر زن بوده‌اند.

اعدام‌های مخفیانه در ترس از اعتراضات مردمی

از میان تمامی این ۱۱۷ مورد اعدام تنها ۲۸ مورد آن علنی و به صورت رسمی در رسانه‌های حکومت ولایت فقیه اعلام شده‌اند.

مابقی اعدام‌ها که شامل ۸۹ اعدام می‌شود مخفیانه صورت گرفته و بازتابی در رسانه‌های حکومتی نداشته است.

این امر نیز خود حاکی از آن است که حکومت ولایت فقیه از علنی‌شدن افزایش اعدام‌ها و خبردار شدن افکار عمومی به شدت هراسان است و هر چند بر تعداد آنها افزوده است اما همواره می‌کوشد تا تعداد آنها مخفی و پنهان باقی بماند.

از میان ۱۱۷ نفری که در نیمه نخست سال جاری میلادی اعدام شده‌اند ۸ نفر تحت عنوان حکومت‌ساخته محاربه (جنگ با خدا) اعدام شده‌اند.

این عنوان برای از میان برداشتن مخالفان عمدتا سیاسی توسط حکومت ولایت فقیه به کار برده می‌شود.

بیشترین افزایش اعدام در نیمه نخست سال جاری میلادی مربوط به استا سیستان و بلوچستان با دست کم ۳۰ زندانی بوده است.

واکنش عفو بین‌الملل

افزایش اعدام‌های مشخص شده در ایران در حالی است که عفو بین‌الملل در گزارش اخیر خود اعلام کرده است که این حداقل آمار اعدام ثبت شده در ایران می‌باشد و احتمال می‌شود که تعداد اعدام‌ها در ایران بیشتر از این ارقام باشد.

گزارش عفو بین‌الملل همچنین می‌افزاید که حکومت ولایت فقیه تنها کشور است که کماکان به اعدام «کودک مجرمان» ادامه می‌دهد.

نقش رئیسی در افزایش اعدام‌ها

تقریبا تمامی این اعدام‌ها در دوران ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه قضائیه ولایت فقیه صورت گرفته که خود وی ید طولایی در اعدام زندانیان به ویژه زندانیان سیاسی در طی بیش از ۴۰ سال گذشته داشته است. [گاردین: ابراهیم رئیسی رونق دهنده شلاق و شکنجه و اعدام]

ابراهیم رئیسی یکی از اعضای موسوم به هیئت مرگ است که در تابستان سال ۱۳۶۷ بنا بر گفته‌ی رضا ملک از معاونان پیشین وزارت اطلاعات بیش از ۳۳۷۰۰ نفر را اعدام کرده‌اند.

بعد از انتصاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور حکومت ایران، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران؛ جاوید رحمان خواهان انجام تحقیقات مستقل پیرامون نقش ابراهیم رئیسی در قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ گردید.

شایان ذکر است حکومت ولایت فقیه در سال ۲۰۲۰ میلادی نیز با ۲۴۶ اعدام پس از چین در رتبه دوم جهانی اعدام اما به نسبت جمعیت در رتبه اول و قبل از چین قرار گرفت.

در مورد افزایش اعدام‌ها در روزهای اخیر می‌توان به نقش اعتراضات سراسری در خوزستان و دیگر شهرهای ایران، در ترس حکومت ولایت فقیه اشاره کرد که حکومت ولایت فقیه در وحشت از این امر متوسل به اعدام برای ایجاد رعب و وحشت می‌شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)