یک میلیون و ۲۳۰ هزار  اقدام به خودکشی در ایران!

معاون سازمان بهزیستی ایران می‌گوید آمار اقدام به خودکشی در ایران برابر با یک میلیون و ۲۳۰ هزار نفر در سال است.

حبیب‌‌الله مسعودی معاون سازمان بهزیستی حکومت ایران در روز ۳۰ تیر ۱۴۰۰ اعلام کرد سالانه در ایران یک میلیون ۲۳۰ هزار نفر اقدام به خودکشی می‌کنند.

مسعودی در گفتگویی که با خبر آنلاین انجام داده اعلام کرده که میزان مرگ و میر ناشی از خودکشی در کشور در سال ۱۳۹۹، برابر با ۴۱ هزار نفر بوده است که معمولا تعداد خودکشی‌های منجر به فوت را ضرب در عدد ۳۰ می‌کنند و آمار اقدام به خودکشی در کشور به دست می‌آید.

با استناد به ارقامی که مسعودی ارائه داده و حاصل ضرب ۴۱ هزار تعداد فوتی ناشی از خودکشی در ۳۰، رقم شگفت‌انگیز ۱ میلیون و ۲۳۰ هزار اقدام به خودکشی در ایران در سال ۱۳۹۹ وجود داشته است.

از هر ۶۹ نفر یک نفر دست به خودکشی زده

به عبارت دیگر در سال ۱۳۹۹ در ایران تحت حاکمیت ملایان از هر ۶۹ نفر در کشور یک نفر دست به خودکشی زده است.

همچنین با احتساب آمار جمعیت ۸۵ میلیونی کشور و اقدام به خودکشی ۱میلیون و ۲۳۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۹، میزان اقدام به خودکشی در بین هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۴۴۷ نفر بوده است.

شایان ذکر است پیش از این و در شهریور سال ۱۳۹۶ مسعودی در همین منصب، میزان خودکشی در ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر را ۵.۵ نفر اعلام کرده و افزوده بود که حکومت ایران از نظر اقدام به خودکشی رتبه ۱۰۸ را در میان کشورهای جهان داراست.

برخی از موارد اقدام به خودکشی اصلا ثبت نمی‌شوند

با این حال مسعودی در مصاحبه خود اظهار داشته است که برخی موارد اقدام به خودکشی ممکن است به درمانگاه‌های کشور مراجعه کنند که این موارد اصلا ثبت نمی‌شود!

با این حال مسعودی ادعا می‌کند که در آمار سازمان بهزیستی حکومت ولایت فقیه و پایشی که انجام داده تفاوتی در میزان اقدام به خودکشی در حد فاصل سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ وجود نداشته است!

مسعودی وقتی در مقابل این سوال قرار می‌گیرد که آمار دقیق مرگ و میر ناشی از خودکشی را اعلام کند اعلام این آمار را به پزشکی قانونی ارجاع می‌دهد و شانه از زیر بار اعلام آن خالی می‌کند.

اما از لابلای اظهارات مسعودی در حین گفتگو می‌توان ناگفته‌هایی را استخراج کرد که ظاهرا وی تمایل به ابراز نظر صریح در مورد آنها ندارد به عنوان نمونه در موارد اقدام به خودکشی و سایر آسیب‌های اجتماعی مسعودی اعلام می‌دارد که تماس‌ها در سطح کشور با اورژانس اجتماعی ۸ برابر شده است!

رتبه‌‌های بالا در اقدام به خودکشی

مسعودی استان ایلام و بعد ار آن استان‌های تهران فارس و خراسان رضوی را از نظر میزان آمار اقدام به خودکشی دارای بالاترین رتبه‌های کشور می‌داند.

مسعودی همچنین میزان افراد مبتلاء به اختلال روانی نیاز به مداخله را ۲۳ درصد افراد بالای ۱۵ سال کشور اعلام می‌کند.

به رغم اظهارات مسعودی در کسوت معاون سازمان بهزیستی کشور، اما وزارت بهداشت حکومت ایران که متولی رسمی اعلام آمار میزان خودکشی یا اقدام به خودکشی است از سال ۱۳۹۷ از اعلام این آمار سر باز زده است.

پایین‌آمدن سن خودکشی در ایران

در سال‌های اخیر سن اقدام به خودکشی در ایران به نحو قابل توجهی پایین آمده و در یک سال اخیر موارد متعددی از خودکشی نوجوانان و حتی کودکان در مقاطع ابتدایی خبرساز شده است. [افزایش خودکشی‌ در ایران با سقوط میلیونها نفر در زیر خط فقر]

بنا بر اظهار نظر کارشناسان و واکاوی علل مرگ این نوجوانان و کودکان اصلی‌ترین عامل موثر در خودکشی آنان فقر بوده است.

وجود ۷ میلیون بیکار البته اگر بتوان آن را دقیق دانست که مسعودی به آن اذعان می‌کند شامل گستره جمعیت خانوادگی حدود ۲۱ تا ۲۸ میلیون در کشور می‌شود که این گستره جمعیتی را از نظر فقر در معرض آسیب‌های جدی اجتماعی از جمله خودکشی قرار می‌دهد.

با این وجود و افزایش فقر روزافزون انگشت اتهام بالارفتن میزان خودکشی در ایران باید به سمت چه کسی گرفته شود؟

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)