حکومت ایران از زندانیان دوتابعیتی به عنوان اهرم فشار برای مذاکرات استفاده می‌کند

در حالی که عباس عراقچی آزادی ۱۰ زندانی ۲ تابعیتی را مشروط به اقدامات آمریکا و انگلیس کرده بود سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد «هیچ توافقی در مورد مبادله زندانیان وجود ندارد».

عباس عراقچی نماینده حکومت ایران در مذاکرات وین، روز شنبه ۲۶ تیر در یک رشته توئیت در حساب توئیتری‌اش اعلام کرد که حکومت ایران آماده آزادی فوری ۱۰ زندانی دوتابعیتی است مشروط به آنکه آمریکا و انگلیس به تعهدات خود عمل کنند.

در رشته‌توئیت عباس عراقچی مشخص نشده بود که حکومت ایران در قبال آزادی احتمالی این زندانیان دو تابعیتی چه درخواستی از آمریکا و انگلیس دارد.

اما عباس عراقچی در حساب توئیتری‌اش آمریکا و انگلیس را متهم کرد که با اهداف سیاسی مانع تبادل زندانیان و دسترسی به توافقی برای احیای برجام می‌شوند.

علاوه بر این عراقچی تاخیر در شروع دور هفتم مذاکرات وین را به انتقال قدرت و روی کار آمدن دولت رئیسی مرتبط دانست و اعلام کرد آمریکا و انگلیس باید این امر را درک کرده و دیگر بحث تبادل انسان‌دوستانه زندانیان را که آماده اجرایی‌شدن است را به برجام ربط ندهند.

عراقچی همچنین افزود به گروگان گرفتن زندانیان با اهداف سیاسی هیچ دستاوردی نخواهد داشت.

فرق مجرم با گروگان

این اظهارات عراقچی در شرایطی صورت می‌گیرد که زندانیان دو تابعیتی که در حکومت ولایت فقیه زندانی هستند به بهانه‌های واهی و به دلیل باج‌خواهی این حکومت در ایران زندانی یا گروگان هستند.

برخی از این زندانیان یا گروگان‌ها به دعوت ارگا‌ن‌های رسمی ولایت فقیه به ایران سفر کرده‌اند اما پس از پایان سفر، از بازگشت آنها به کشور محل سکونت‌شان ممانعت به عمل آمده است.

اما زندانیانی که در خاک آمریکا و انگلیس زندانی هستند زندانیانی هستند که به جرم‌هایی مانند تروریسم، جاسوسی و یا دورزدن تحریم‌های بین‌المللی علیه حکومت ایران متهم شده‌اند.

موضعگیری ند پرایس و رد اظهارات عراقچی

اما گویا قرار است این بار نقشه حکومت ولایت فقیه در مورد این تبادل نقش بر آب شود چرا که بعد از اظهارات عراقچی، بلافاصله، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به میدان آمد و اظهارات عراقچی را صراحتا رد کرد.

پرایس در شامگاه روز شنبه ۲۶ تیر با اشاره به اظهارات عباس عراقچی درباره نقش آمریکا در تاخیر برای تبادل زندانیان و مذاکرات برجامی به شدت از این اظهارات عراقچی انتقاد کرد.

پرایس اعلام کرد اظهارات عراقچی تلاشی زننده جهت رفع تقصیر و نپذیرفتن مسئولیت فعلی برای بازگشت بالقوه به اجرای تعهدات حکومت ایران در چارچوب برجام می‌باشد. [آخرین وضعیت مذاکرات وین برای احیای برجام]

پرایس ضمن رد سخنان عراقچی پیرامون به گروگان گرفتن توافق تبادل زندانیان افزود این دولت ایران است که چهار آمریکایی بی‌گناه را سال‌هاست که زندانی کرده است.

پرایس همچنین اعلام کرد در مورد زندانیان هیچ توافقی وجود ندارد و اگر حکومت ایران به دنبال نشان‌دادن حرکتی انسان‌دوستانه است تنها کافی است که این زندانیان را آزاد کند.

زندانیان دوتابعیتی گروگان در ایران

شایان ذکر است سیامک نمازی، مراد طاهباز؛ فعال محیط زیست، عماد شرقی؛ بازرگان دو تابعیتی، باقر و سیامک نمازی، زندانیان دوتابعیتی ایرانی آمریکایی و نازنین زاغری، مهران رئوفی و انوشه آشوری، زندانیان دوتابعیت ایرانی انگلیسی، از جمله کسانی هستند که به دست حکومت ولایت فقیه زندانی شده یا به گروگان گرفته شده‌اند.

رد دعاوی عراقچی توسط رابرت مالی

پیش از این و در ۱۶ تیر نماینده ویژه آمریکا در امور ایران؛ رابرت مالی در یک نشست آنلاین تلویحا اعلام کرده بود که مذاکراتی بین آمریکا و حکومت ایران برای آزادی گروگان‌های دو تابعیتی در جریان است.

اما پس از اظهارات عراقچی رابرت مالی نیز در روز ۲۷ تیر به این اظهارات واکنش نشان داد و اعلام کرد این اظهارات تلاشی ظالمانه برای منحرف‌ساختن بن‌بست فعلی در بازگشت بالقوه متقابل به متابعت از برجام می‌باشد.

مالی افزود در رابطه با آمریکایی‌های گروگان، که به زور در ایران نگاه داشته شده‌‌اند ما این کار حکومت ایران را تنها یک تلاش بی‌رحمانه برای امیدوارسازی خانواده‌هایشان می‌بینیم.

مالی افزود تا کنون هیچ توافقی درباره موضوع بازداشتی‌ها انجام نشده و حکومت ایران اگر واقعا علاقمند به انجام توافق است باید بلافاصله این بازداشتی‌ها را آزاد کند.

هدف دولت روحانی از مانور عراقچی

با این توضیحات آشکار می‌شود که حکومت ایران و علی‌الخصوص دولت روحانی که روزهای پایانی دولتش را می‌شمارد در پی آن است بعد از بی‌فرجام‌ماندن برجام در دولتش و موکول‌شدن ادامه مذاکرات به دولت رئیسی از محل تبادل زندانیان ۲ هدف را با یک تیر بزند. [مذاکرات برجام به دولت رئیسی موکول شد]

اول اینکه در صورت آزادسازی احتمالی و تبادل زندانیان این امر را به عنوان یک برگ برنده در مقابل جناح حریف به کار بگیرد.

و دوم آنکه زندانیان تروریست حکومت ولایت فقیه را که در کشورهای آمریکا و انگلیس و دیگر کشورها گرفتار شده‌اند را با زندانیان بی‌گناه دو تابعیتی که صرفا به خاطر نیات شوم سیاسی این حکومت و بدون ارتکاب جرمی به گروگان گرفته شده‌اند مبادله کرده و آنها را از کیفر اعمالشان برهاند.

مسبوق به سابقه است که پیش از این حکومت ولایت فقیه در پی سیاست مماشات کشورهای غربی بسیاری از تروریست‌‌ها یا دیپلمات ترورست‌هایش را بعد از آنکه مرتکب جرم در کشوررهای غربی شده بودند با معامله، زد و بند و تهدید از بند نجات داده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)