نقض حقوق بشر در یک هفته

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته اول تیرماه ۱۴۰۰ را در بازه زمانی جمعه ۲۸خرداد۱۴۰۰ تا روز جمعه ۳تیر۱۴۰۰ شامل سرکوب و نقض حقوق بشر از طریق، اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، اذیت و آزار زندانیان و صدور احکام حبس از سوی ارگان‌ها و نهادهای امنیتی منتشر کرد.

-میشل باشله کمیسر عالی حقوق بشر در ملل متحد، روز ۲۲ ژوئن گزارش دبیرکل ملل متحد را به شورای حقوق بشر ارائه کرد. در این گزارش، خانم باشله اظهار داشت وضعیت حقوق بشر در ایران تکاندهنده است.

-زندانیان زندان اوین بطور گسترده ای انتخابات نمایشی ریاست جمهوری در ایران را تحریم کرده و حاضر به رای دادن نشدند. علاوه بر این زندانیان محبوس در زندان مرکزی کرج، انتخابات را تحریم کرده و حاضر به شرکت در رای گیری نشدند. یک منبع موثق گفت: «در یکی از سالنهای این زندان که حدود ۶۰۰ نفر زندانی محبوس هستند، فقط ۸ نفر در انتخابات شرکت کرده و رای دادند».

-اگنس کالامارد، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل، اعلام کرد: «اینکه ابراهیم رئیسی به جای محاکمه به خاطر جنایات علیه بشریت از جمله قتل، ناپدیدسازی قهری و شکنجه، به مقام ریاست جمهوری رسیده است نمودی فجیع از سلطه مطلق مصونیت در ایران است».

-سازمان عفو بین الملل در یک بیانیه اقدام فوری اعلام کرد مقامات ایران باید فورا حکم اعدام قریب الوقوع حسین شهبازی را که در زمان بازداشت ۱۷ ساله بوده و زیر شکنجه از او اعترافات اجباری گرفته اند، متوقف کنند.

-مدیر دیدبان حقوق‌بشر در اروپا اندرو استرولین ۲۰ ژوئن ۲۰۲۱در توییتر خود نوشت: «ناظر اعدام‌های دسته‌جمعی، به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران انتخاب شد. جنایات شنیع ابراهیم رئیسی سزاوار تحقیقات و مورد حسابرسی قرار دادن وی می‌باشد تا این‌که ارتقاء یابد».

-روز یکشنبه ۳۰ خردادماه، انجمن قلم (پن) سیدنی در استرالیا با انتشار بیانیه ای خطاب به ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس آینده جمهوری اسلامی، خواستار آزادی رضا خندان مهابادی، بکتاش آبتین و کیوان باژن، سه عضو کانون نویسندگان که هم اکنون در زندان اوین به سر می برند، شد.

-مراسم یادبود دوازدهمین سالگرد شهادت نداآقاسلطان، تحت تدابیر امنیتی و حضور گسترده مأموران اطلاعاتی که با هدف متشنج کردن فضای مراسم سوگواری در محل حاضر شده بودند، برگزار شد.

-سعید افکاری در واکنش به مستند منتشر شده توسط رسانه های حکومتی در یک پست توییتری نوشت: «ج.ا انسانهای زیادی رو به دلایل سیاسی، عقیدتی و آزادیخواهی زندانی کرده و همه توی بند عمومی هستن و تلفن دارن. شما که این همه احکام سنگین سیاسی زدید به وحید و حبیب، دیگه چرا ۲۹۲ روزه به بند عمومی منتقلشون نمی کنید؟ چه ترسی توی وجودتونه که حتی بهشون اجازه تماس نمیدید؟»

-عفو بین‌الملل اعلام کرد مقامات ایران باید بلافاصله محل نگهداری فلاح حیدری، از اعضای اقلیت تحت ستم عرب اهوازی را آشکار کرده و وی را فورا و بدون و قید و شرط آزاد نمایند زیرا او تنها به‌خاطر ارتباط خانوادگی‌اش با برادر و پسرش که در خارج از ایران فعال هستند تحت بازداشت بی‌ضابطه قرار گرفته است.

در هفته ای که گذشت دستکم دو زندانی درشهرهای قزوین وسلماس اعدام شدند.

اعدام در ایران هفته اول تیرماه:

قزوین- روزیکشنبه ۳۰خرداد۱۴۰۰ حکم اعدام یک زندانی بنام رامین سعادت بیگلو، اهل زنجان در زندان قزوین (چوبین در) به اجرا درآمد.

سلماس- روز دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰، حکم اعدام یک زندانی بنام حبیب رضایی، اهل سلماس در زندان این شهرستان به اجرا درآمد. حبیب رضایی دروازه بان تیم فوتبال سلماس بود.

 

بازداشت شهروندان در ایران هفته اول تیرماه :

نقده-روز شنبه ۲۹ خردادماه، یک شهروند به نام رحمان کریمی اهل شهرستان نقده از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.

مریوان-آرام فتحی، شاعر و فعال مدنی اهل مریوان که روز پنج‌شنبه۲۷خردادماه از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، به بند قرنطینه زندان این شهرستان منتقل شد.

اهواز-لیلو سواری ۲۴ ساله، از اهالی شهر بستان غرب اهواز توسط نیروهای امنیتی در هفته گذشته بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

سنندج-روز پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ ، ثریا حقدوست، فعال مدنی و از اعضای تشکل مردم نهاد «خانه انسان» مریوان توسط نیروهای اداره اطلاعات این شهر بازداشت شد. به گفته یک منبع مطلع، ثریا حقدوست در خیابان توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت شده و پس از بازداشت به کانون اصلاح و تربیت سنندج منتقل شده است.

یاسوج-رحمان رویدل شهروند اهل یاسوج، هفته گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. آقای رویدل هم اکنون در زندان یاسوج به سر می برد. از اتهامات و دلایل بازداشت وی اطلاعی در دسترس نیست.

بانه-سه سرباز وظیفه که در حال گذراندن خدمت اجباری سربازی در پایگاه «هه‌نگه‌ژال» بانه بودند، به دستور یکی از مسئولین این پایگاه به نام «کاشانی»که اهل اردبیل می‌باشد، بصورت غیر قانونی بازداشت شده‌اند. کاشانی، پیش از انتخابات به این افراد گفته است که شرکت در انتخابات اجباری و بایستی حتما به ابراهیم رئیسی رای بدهید.

ارومیه-مظفر حکیمی، شهروند بازداشتی اهل ارومیه، روز یکشنبه ۳۰ خردادماه، با اتمام مراحل بازجویی از بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به زندان این شهر منتقل شد.

بلوچستان–روز دوشنبه ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۰، یک شهروند بلوچ بنام عبدالباسط اربابی در منزل مسکونی خود توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد. عبدالباسط اربابی فرهنگی آموزش و پرورش روستای گوردر شهرستان سرباز می‌باشد.

اشنویه-روز دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ نیروهای اداره اطلاعات اشنویه (شنو)، لقمان عزیزی زندانی سابق سیاسی را بازداشت کردند.

اهواز-سه شنبه ۱ تیرماه ۱۴۰۰، غریب حویزاوی، توسط نیروهای امنیتی شهرستان اهواز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

ابهر-امیرحسین عابدی شهروند ساکن ابهر، شامگاه پنجشنبه ۲۷ خردادماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

ارومیه-جعفر حسن پور شهروند بازداشتی اهل اشنویه، به یکی از بازداشتگاههای امنیتی در ارومیه منتقل شد. وی در تاریخ ۱۹ خردادماه، پس از احضار به اداره اطلاعات سپاه اشنویه بازداشت شده بود.

اشنویه- روزچهارشنبه ۲ تیرماه، یک شهروند کُرد به نام محسن عزیزی اهل اشنویه از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

اوین-پیام شکیبا زندانی سیاسی سابق، در دهمین روز بازداشت، در بازداشتگاه وزارت اطلاعات بند ۲۰۹ زندان اوین، تحت بازجویی به سر می برد. او در ۲۴ خردادماه توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد. پیام شکیبا طی تماس تلفنی کوتاهی با نزدیکان خود از تداوم بازداشت و بازجویی خود خبر داده است.

مریوان-با گذشت یک هفته از بازداشت آرام فتحی، شاعر و فعال مدنی اهل مریوان، نیروهای امنیتی از ارائه پاسخی روشن درباره سرنوشت وی امتناع می‌کنند. پس از بازداشت آرام فتحی به خانواده وی اعلام شد که او به قرنطینه زندان مریوان منتقل شده است و مادرش داروهای وی را به زندان تحویل داده بود.

احضار شهروندان در ایران هفته اول تیرماه:

ثلاث باباجانی-روز پنجشنبه ۲۷خرداد یک جوان ۲۰ ساله بنام اسامه اسماعیل زاده ساکن ثلاث باباجانی به اداره اطلاعات احضار شد. گزارشات حاکی است ماموران اطلاعات وی را مورد خشونت فیزیکی و کلامی قرار دادند.

اذیت و آزار و شکنجه زندانیان در ایران هفته اول تیرماه:

زندان تهران بزرگگارد ویژه زندان تهران بزرگ به دستور رئیس این زندان به سالن یک تیپ پنج هجوم برده و اقدام به بازرسی های نامتعارف و ضبط دارو و الزامات مجاز زندانیان کرد. دکتر ناصر فهیمی در اینباره گفت: « ساعت ۱۱ صبح به دستور اصغر فتحی رئیس زندان تهران بزرگ، ضابطین با هجوم به سالن ۱-۱ تیپ ۵ زندان تهران بزرگ اقدام به بازرسی های نامتعارف و ضبط دارو و الزامات مجاز زندانیان کردند».

رجایی شهر کرج- آرشام (محمود) رضایی، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، با دستور امین وزیری، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی به مدت دو ماه از حق تماس تلفنی با خارج از زندان محروم شد.

مشهد-هاشم امینی زندانی سیاسی که توسط نیروهای امنیتی در منزل بازداشت شده بود به زندان مشهد انتقال یافت.

مشهد-فاطمه سپهری با انتشار یک فایل تصویری از ضرب و شتم زندانیان سیاسی محمدحسین سپهری و دکتر کمال جعفری برغم یک ماه اعتصاب غذا و استمرار قطع تلفن آنها در زندان وکیل آباد مشهد خبر داد.

 

سنندج-آرمان فرهمند که کمتر از یک ماه است وارد ۱۷ سالگی خود شده ، از روز شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ در زندان سنندج با دوختن لب‌های خود دست به اعتصاب غذا زده و وضعیت جسمانیش وخیم گزارش شده است. آرمان فرهمند روز جمعه ۴ تیر با قول مساعد مسئولان زندان سنندج به اعتصاب غذایش پایان داد.

کرج- زندانی سیاسی پویا قبادی به زندان رجایی شهر منتقل و پس از عدم پذیرش وی توسط رئیس این زندان، مجددا به زندان تهران بزرگ بازگردانده شد.زندانی سیاسی پویا قبادی با وجود گذشت بیش از دو سال از زمان بازداشت، همچنان بلاتکلیف در زندان تهران بزرگ محبوس است.

 

صدور احکام در ایران هفته اول تیرماه:

تهران– یک مرد میانسال که به اتهام شرب خمر بازداشت شده بود در دادگاه کیفری یک استان تهران پای میز محاکمه رفت. نماینده دادستان درخواست اعدام را مطرح کرده است. این شهروند پیش از این نیز ۳ مرتبه به اتهام شرب خمر بازداشت و بابت آن مجموعا ۲۴۰ ضربه شلاق را متحمل شده است.

مهاباد-ارسطو ملارحیمی، شهروند اهل شهرستان مهاباد، توسط دادگاه تجدیدنظر به تحمل ۷ ماه حبس تعزیری محکوم شد. وی به اتهام تبلیغ علیه نظام محکوم شده است. این حکم به صورت شفاهی به وی ابلاغ شده است.

قتل شهروندان در ایران هفته اول تیرماه:

نوسودبصیر احمدزاده که روز دوشنبه ۲۴ خرداد در حین کولبری در مرز نوسود توسط نیروهای هنگ هرزی به همراه برادرش مورد اصابت گلوله قرار گرفته و هر دو مجروح شده بودند، بر اثر شدت جراحات در بیمارستانی در کرمانشاه جان سپرد.

سوران-روز چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰، یک شهروند بلوچ بنام مسعود کهنکی گنگی، در بازداشتگاه پاسگاه شهرستان سوران توسط یک مأمور انتظامی مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته و به قتل رسید.

 

بانه-روز شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ مأمورین مسلح در مرز ننور شهرستان بانه به سمت دسته ای از کولبران شلیک کرده و یک کولبر جوان بنام یاسر خسروی را به شدت مجروح کردند. وی پس از انتقال به بیمارستان صلاح الدین ایوبی مورد عمل جراحی قرار گرفت. اما یکی از کلیه هایش را از دست داد و شش هایش نیز آسیب دیده است.

بانه-یکشنبه ۳۰خرداد۱۴۰۰، یک کولبر کرد بنام سعدون احمدی ۲۷ ساله اهل بانه در پی شلیک ماموران مسلح حکومتی در مرز هنگه‌ژال این شهرستان جان خود را از دست داد.

سورآباد- نیروهای هنگ مرزی در اتفاعات گردنه ته‌ته واقع در مرز سورآباد یک کولبر بنام فهیم رستم زاده را به قتل رساندند.

مریوان-یک چوپان جوان بنام محمد حسینی در حین چرای دام‌هایش با شلیک ماموران نیروی انتظامی در مریوان به قتل رسید. وی ۲۸ ساله فرزند کمال و اهل مریوان بود و در نزدیکی مرزهای این شهرستان گله اش را به چرا برده بود.

اوین- بر اساس گزارش منابع موثق طی هفته های اخیر سه زندانی در زندان اوین، بدلیل عدم رسیدگی های ضروری پزشکی جان خود را از دست داده اند. یکی از این زندانیان حسین اعتماد نام داشت. هفته گذشته در نیمه های شب، زندانیان، حسین را که بدحال بود از بند ۴ به بهداری منتقل کردند. دربهداری فقط یک عدد قرص به او داده شد و این زندانی صبح روز بعد جان سپرد.

کرونا در زندانهای ایران هفته اول تیرماه:

اوین- بیماری کرونا در زندان اوین گسترش یافته است. هم اکنون در بند ۴ زندان اوین شماری از زندانیان به بیماری کرونا مبتلا شده اند. به گفته یک منبع مطلع، در بند ۴ این زندان، شمار زندانیان مبتلا به کرونا زیاد است. دستکم ۱۰ بیمار کرونایی در حال حاضر در بهداری سالنهای ۴ و ۲ بستری هستند.

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)