اگر ایران به توافق با آژانس تن ندهد چه خواهد شد؟

پایان توافق یک‌ماهه آژانس با ایران در ۳ تیر و پیامدهای عدم تمدید آن

در ۳ تیر۱۴۰۰ توافق موقت یک‌ماهه آژانس بین‌اللملی انرژی اتمی با حکومت ایران به پایان رسید.‌ اگر ایران به توافق با آژانس تن ندهد چه خواهد شد؟

با پایان توافق آژانس با ایران هر چند رافائل گروسی مدیرکل آژانس اعلام کرده ربطی به برجام ندارد و توافق نظارتی ایران با این سازمان، تعهدات خاص خود را برای ایران به همراه دارد، اما بی‌ربط به مذاکرات برجام در وین هم نیست.

اقدامات تخطی‌گرایانه ایران در برنامه هسته‌ای

در جایی که گمانه‌زنی‌ها به شدت علیه برنامه هسته‌ای ایران است

در جایی که ایران به غنی‌سازی غیرمجاز و خارج از حد برجام ادامه می‌دهد

در جایی که حکومت ایران اورانیوم فلزی غنی‌سازی می‌کند

در جایی که پاسخی نسبت به کشف اورانیوم غنی‌سازی‌شده‌ی کشف‌‌شده در سایت‌های اعلام ‌نشده‌اش نداده است

در جایی که ذخائر اورانیوم ۲۰ و ۶۰ درصدی‌اش بسیار بیشتر از حد معمول رفته است [مذاکرات برجام؛ هشدار نسبت به اتمام زمان و ادامه غنی ‌سازی]

و مهمتر از همه در جایی که از سوم بهمن ۱۳۹۹ یعنی حدود ۴ ماه پیش، آژانس هیچ نظارتی بر داده‌های دوربین‌های خود در ایران ندارد تا از ابعاد و دامنه فعالیت‌های هسته‌ای ایران باخبر باشد

اگر توافق با آژانس حاصل نشود قطعا نگرانی‌های به حق افزون‌شونده بیشتر شده و تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران را افزایش خواهد داد.

این تنش‌ها قطعا تاثیر خود را در مذاکرات برجام در وین خواهد گذاشت چون حکومت ایران همواره نشان داده غیرقابل اطمینان است. [پول نفت ایران خرج تروریسم و پروژه سلاح هسته‌ای!]

اولین نشانه‌ نگرانی از عدم تمدید توافق

اولین نشانه‌های نگرانی از واشنگتن صادر شد وقتی یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد «عدم تمدید توافق موقت ایران با آژانس مذاکرات وین را پیچیده‌تر می‌کند».

وی افزود در صورت بی‌نتیجه ماندن این مذاکرات، ممکن است ایالات متحده در سیاست خود در قبال ایران تجدید نظر نماید.

اولین تهدید

این اولین تهدید از این سنخ از زمان روی‌ کار آمدن جو بایدن در آمریکاست که از تغییر سیاست در مورد برنامه‌ی هسته‌ای ایران سخن به میان می‌آید و معنای خود را دارد.

مقام ارشد وزارت خارجه به شرط ناشناس‌ماندن اعلام کرد مذاکرات وین برای احیای برجام تا همیشه نمی‌تواند ادامه داشته باشد و در صورت بی‌نتیجه‌ماندن مذاکرات ممکن است آمریکا در سیاستش در مورد ایران تجدید‌نظر کند.

درجه اهمیت توافق با آژانس و بی‌نتیجه‌بودن مذاکرات کار را بدانجا رساند که مقام ارشد وزارت خارجه اعلام کرد آمریکا اختلافات جدی با ایران درباره احیای برجام دارد و هیچ ضمانتی برای عدم خروج دوباره آمریکا از برجام وجود ندارد.

تهدید رنگ و رخ خود را در این سخنان آشکار می‌سازد و کلمات به گونه‌ای ادا می‌شوند که جدیت را در پشت خود دارند.

مخاطب این جملات اما حکومت ایران است که تحت شدیدترین فشار تحریم‌هاست و باید برای ادامه راه تصمیم بگیرد.

تصمیمی سخت برای اینکه بعد از ۳ تیر، به ضبط دوربین‌های آژانس از سایت‌‌ها و مراکز هسته‌ای خود ادامه دهد یا آنطور که قبلا تهدید کرده اطلاعات چهار ماهه‌ی پیشین دوربین‌ها را پاک کند که این خود تنش‌ها را افزون خواهد کرد.

سیاه‌چاله اطلاعاتی

حال اگر طبق وعده ایران اطلاعات دوربین‌ها پاک شود به نقل از گروسی یک سیاه‌چاله اطلاعاتی در فاصله ۳ اسفند تا ۳ تیر وجود خواهد داشت که آژانس نمی‌داند طی آن، علاوه بر آنچه حکومت ایران آشکار اعلام می‌دارد چه کارهای مخفی در راستای پروژه اتمی‌اش انجام داده است.

چیزی به نام ضمانت وجود ندارد

مقام ارشد وزارت خارجه علاوه بر اظهارات پیشین خود، پیرامون اظهارات سران ایران از بابت گرفتن ضمانت از آمریکا برای بیرون نرفتن از برجام افزود «چیزی به نام ضمانت وجود ندارد و ایران نیز این را می‌داند، بهترین ضمانت بازگشت به برجام و اجرای وفادارانه آن است».

گزارش سازمان ملل به شورای امنیت

در همین حال تا چند روز دیگر سازمان ملل، گزارش خود در مورد برنامه هسته‌ای ایران را در ۹ تیر به شورای امنیت ارائه خواهد داد.

در بخشی از این گزارش به مفاد نقض برجام از جمله ممانعت از بازرسی از برخی سایت‌ها توسط بازرسان آژانس و عدم توضیح درباره منشاء ذرات اورانیوم غنی‌‌شده در سایت‌ها اعلام‌نشده‌اش اشاره شده است.

این گزارش نیز می‌تواند بر مشکلات حکومت ایران بیفزاید در جایی که توافق با آژانس را به تاخیر بیندازد یا از رسیدن به توافق خودداری کند.

صحبت‌ها بر سر تمدید یا عدم تمدید توافق با آژانس توسط ایران و همچنین مذاکرات برجام در حالی بر گمانه‌ها می‌افزاید که مایک پمپئو؛ وزیر خارجه پیشین آمریکا اعلام کرد «تصمیم دولت جو بایدن در بازگشت به برجام بسیار احمقانه است».

دو نظرگاه و دیگاه متفاوت که باید منتظر ماند و دید وضعیت داخلی کشور ایران به خامنه‌ای اجبار خواهد کرد کدام راه را برود راه تخفیف یا تشدید تضاد با آژانس و کشورهای دور میز وین را؟

در آخرین اظهار نظرها؛ رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اعلام کرده است آمریکا قرار نیست همه تحریم‌های دوره ترامپ علیه ایران را لغو کند.

همچنین آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد عدم تمدید توافق با آژانس بسیار نگران‌کننده است و در صورت تداوم نقض تعهدات برحامی ایران، بازگشت به برجام سخت می‌شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)