درخواست سناتورهای جمهوریخواه از بلینکن و پاسخ رد بلینکن

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا درخواست و نامه ۴۴ سناتور جمهوریخواه مبنی بر توقف مذاکرات برجام، به دلیل حمایت حکومت ایران از حماس در درگیری‌های غزه را رد کرد. پیامدهای این‌گونه اقدامات چیست؟

در روز چهارشنبه ۲۲ اردیبشهت، نامه ۴۴ سناتور جمهوریخواه به جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده منتشر شد که از وی خواستند به دلیل حمایت حکومت ایران از حماس که منجر به درگیری در نوار غزه بین اسرائیل و فلسطینی‌ها شده است،  مذاکرات برجام را متوقف کند.

شکی در این نیست که امورات اجرایی کشور و سیاست خارجه در دستان رئیس‌جمهور و وزارت خارجه است.

شاید در روند اجرای سیاستی، کنگره یا سنا با رای اکثریت بتوانند در مقابل رئیس‌جمهور و وزیر خارجه بایستند اما در این نامه چنین اجماعی وجود ندارد.

یک سوال

یک سوال در اینجا پیش می‌آید؛ آیا در نبود اجماع در فراخوان به امری که پیچیدگی‌‌های فراوانی دارد، نباید نامه ۴۴ سناتور جمهوریخواه در نظر گرفته می‌شد؟

در این مورد پاسخ خیر بود. در روز پنج‌شنبه ۲۳ اردیبشهت، وزیر خارجه آمریکا؛ آنتونی بلینکن به نیابت از رئیس‌جمهور بایدن به نامه ۴۴ سناتور جمهوریخواه واکنش نشان داد.

بلینکن اعلام کرد «مذاکرات برجام ادامه می‌یابد». البته بلینکن دلیلی برای این پاسخ خود آورد که آن را توجیه کند.

بلینکن اعلام کرد «وقتی پای اقدامات مخرب ایران در منطقه مطرح می‌شود تاکیدی است بر این نکته که نباید اجازه داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد».

البته بلینکن افزود «من حرفی در مورد دخالت‌داشتن یا نداشتن ایران ندارم که بگویم».

بلینکن جوابی در پاسخ نگرانی‌های ۴۴ سناتور جمهوریخواه داده است که درست است اما کامل نیست و ضرر کامل‌نبودن آن بر منفعت درست‌بودنش می‌چربد؛ چنانکه اوباما و کری پیش از بایدن و بلینکن این راه را رفتند.

دستاورد اصلی برجام ۲۰۱۵ برای ولایت‌فقیه

وقتی در سال ۲۰۱۵ جان کری دوست صمیمی ظریف و وزیر خارجه اوبامای دمکرات، برجام را به امضاء رساند، تنها پول‌های بادآورده را به سوی ملایان ایران روانه نساخت.

کارت سبز ادامه برنامه موشکی، تروریسم، دخالت در کشورهای خاورمیانه، حمایت نظامی، مالی، لجستیکی و… از گروه‌های شبه‌نظامی مطیع ایران را نیز برای ملایان تهران صادر کرد.

در سال ۲۰۱۵ سوریه در جنگ مداخله‌گری حکومت ایران می‌سوخت، عراق درگیر داعش بود و حشدالشعبی دست‌ساز ایران که آشکارا مردم معترض عراق را ترور می‌کند. [اعتراضات مردم عراق علیه ایران]

در ۲۰۱۵ یمن صحنه دردناک جنگ داخلی حوثی‌ها و انصارالله یمنی؛ باز هم دست‌ساز ملایان ایران با دولت رسمی و منتخب این کشور بود.

همچنین حوثی‌ها و انصارالله هر از گاهی به نیابت از ایران عربستان، دشمن یا بهتر است بگویم رقیب ایران در خاور میانه را آماج موشک‌ها و پهباد‌های ایرانی قرار می‌داد.

در سال ۲۰۱۵ حزب‌الله لبنانی که به ولایت‌مداری از خامنه‌ای افتخار می‌کند در سال‌‌های بعد از ترور رفیق حریری؛ بالکن خاورمیانه را به سمت سقوط شتاب داد و ۲ سال است که از تاسیس دولت ملی در این کشور جلوگیری می‌کند.

لبنان اکنون آستانه افلاس و ورشکستگی اقتصادی را رد کرده و از آن تنها مترسکی مانده که شاید نسیمی آن را واژگون سازد.

در سال ۲۰۱۵ بحرین از دخالت‌های حکومت ایران در امان نبود و بده و بستان‌های مخفیانه ملایان تهران با طالبان افغانی در پیش چشمان آمریکایی در جریان بود.

مماشات یا توافق؟

با تمامی این اوصاف اوباما و کری توافق برجام ۲۰۱۵ را بعلاوه کارت سبزهای بسیار سودآورتری برای ملایان ایران، به آنها تقدیم کردند.

تن خاورمیانه اکنون خسته و خون‌چکان است، مرزهای جغرافیایی دیگر فقط خطوطی بر روی نقشه هستند وقتی شبه‌‌نظامیان ولایت‌فقیه در کشور پی کشور جولان می‌دهند.

گفته می‌شود سال ۲۰۱۵ سال ۲۰۲۱ نیست، هم از طرف آمریکا و هم از طرف ولی‌فقیه ایران، این سخن گفته شده است.

این سخن درست است. وضعیت خاورمیانه اکنون بسیار بدتر از ۲۰۱۵ است، رسیدگی به آن بند اول فهرست برنامه‌هاست. [اقدامات مخرب ایران در خاورمیانه و مذاکرات برجام]

تقریبا در هیچ کشورش کورسویی از هر آنچه باید در یک کشور دمکراتیک باشد دیده نمی‌شود.

خطر عاجل پیش از هسته‌ای

در این بین خطر عاجل پیش از آنکه احیای برجام ۲۰۱۵ باشد که بهترین و مطلوبترین برای ولایت‌فقیه است، خطر دخالت‌های منطقه‌ای حکومت ایران است. [دخالت‌های منطقه‌‌ای ایران]

باید دردهای عمیق کشورهای خاورمیانه که از دخالت ایرانی زخم‌ها برداشته درمان شود و بهبود یابد و بهبودی حاصل نخواهد شد تا زمانی که واردکردن جراحات همچنان ادامه دارد.

از این منظر باید به نامه ۴۴ سناتور جمهوریخواه نگریست. مذاکرات برجام را متوقف ساخت و فشار را بر ایران افزود.

جواب بایدن و بلینکن، این نقیصه را دارد؛ مذاکرات که یکسویه نیست. دو طرف امتیازاتی می‌دهند و امتیازاتی می‌گیرند.

آمریکا باید از برخی خواسته‌های خود کوتاه بیاید، حکومت ایران نیز هم. تا بدین‌جا حکومت ایران اعلام کرده که حاضر نیست به هیچ وجه در مذاکرات، درباره چیزی غیر از برنامه هسته‌ای مذاکره کند.

این سخن یعنی سیاست‌های منطقه‌ای و دخالت‌هایش، ترورهایش، حمایت‌هایش از گروه‌های شبه نظامی ادامه یابد و باز این یعنی ادامه فاجعه.

خاورمیانه به راستی بیش از این تاب و تحمل ندارد و اگر امروز بایدن و بلینکن در مقابل سیاست‌های مخرب ایران، همانطور که پیشنهاد ۴۴ سناتور جمهوریخواه است نایستند، فردا باید بهای بسیار سنگین‌تری را بپردازند.

تاریخ کوتاه‌‌‌آمدن اروپا در مقابل زیاده‌خواهی جغرافیایی هیتلر را به یاد ما می‌آورد و شاگردی که این درس تاریخ رو خوب فرا نگرفته باشد، تاوان سختی خواهد پرداخت هر چند مرزهایش از خاورمیانه دور باشد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)