انتخابات ریاست جمهوری در ایران چند روز دیگر برگزار می شود، اما پس از رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی اختلاف نظرها برسر شرکت یا عدم شرکت در انتخابات از یک سو و هم مسئله حمایت از دو نامزد باقی مانده متمایل به اصلاح طلبان در میان احزاب و گروهها و شخصیتهای سیاسی همچنان مورد بحث است.

برخی از احزاب اصلاح طلب وفادار به آرمانهای جنبش سبز و تعدادی از گروههای اپوزیسیون با انتشار بیانیه های جداگانه ای مواضع خویش را نسبت به انتخابات روشن کرده اند. به باور آنان حضور در انتخاباتی که نتییجه آن ازقبل تعیین شده نمی تواند کمکی به بهبود شرایط موجود در کشور بکند.

شورای هماهنگی راه سبز امید که مواضع و دیدگاههای جنبش سبز را منتشر می کند با انتشار بیانیه ای می نویسد در شرایطی که حبس دو نامزد معترض انتخابات گذشته و بازداشت بسیاری از فعالان ستادهای انتخاباتی آنان، به‌صورت غیرقانونی ادامه دارد؛ نشریات زیر سانسورند و روزنامه‌نگاران تحت تهدید مستمر؛ و نیز منتقدان سیاسی و تغییرخواهان در معرض احضار و ارعاب پیوسته، ادعای برگزاری انتخابات آزاد را هیچ شهروند آگاه، ناظر منصف و داور مستقلی نخواهد پذیرفت. چنان‌که ادعای برگزاری انتخابات آزاد و رقابتی، وقتی حتی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در آن ردصلاحیت شده، به گونه ای غیر قابل باور می شود که مورد اعتراض سیاستمداران با تجربه و مورد اعتماد حاکمیت نیز قرار میگیرد.

جبهه ملی ایران نیز اعلام کرده با توجه به شرایط حاکم بر انتخابات، از هیچ نامزدی پشتیبانی نمیکند. این جبهه در عین حال از فعالیتها وتلاشهای برخی از نامزدها برای اصلاح امور و تغییر اوضاع و شرایط کشور و جامعه تقدیر کرده است.

سازمان مجاهدین انقلاب که همواره از گروههای فعال اصلاح طلب در انتخاباتهای ادوار مختلف بود در بیانیه خود نوشته به رغم آن که همچنان معتقد است تنها راه انتقال قدرت و اصلاح امور نهایتاً از انتخابات و صندوق‌های رأی می‌گذرد، مشارکت درانتخابات ریاست جمهوری ۹۲ را که از هم اکنون ماهیت و فرجام آمرانه و استبداد مأبانه آن هویداست، ناصواب دانسته و اعلام می‌کند نه تنها از هیچ نامزدی حمایت نمی‌کند بلکه مشروعیتی برای این انتخابات قائل نیست. این سازمان از سایر احزاب و چهره های اصلاح طلب نیز خواسته است از معرفی نامزد برای انتخابات خودداری کنند. به باور آنها رد صلاحیت آقای هاشمی یک دلیل بیشتر نداشت و آن پیروزی قطعی وی در انتخابات بود. بنابراین تصور این که با حمایت از یکی از نامزدهای متفاوت موجود حداقل شانسی برای پیروزی در انتخابات وجود داشته باشد، منتفی است.

درهمین راستا درنشستی که اخیرا در برلین توسط تعدادی از فعالان اپوزیسیون از طیفهای مختلف برگزار شد، فرآیند انتخابات کنونی مورد ارزیابی قرار گرفته است. با این حال اختلاف نظر درخصوص شرکت یا عدم شرکت دراین جمع نیز وجود داشته است. از میان سخنرانان این نشست رضا علیجانی فعال نیروهای ملی ، مذهبی  اساسا رئیس جمهور واقعی را شخص رهبر جمهوری اسلامی خوانده است. حمزه غالبی رئیس ستاد جوانان میرحسین موسوی نسبت به شرکت یا عدم شرکت در این انتخابات ابراز تردید کرده است، و ملیحه  محمدی با این استدلال که کلیه انتخابات ها در جمهوری اسلامی مهندسی شده بود معتقد است باید به شکل گیری دوم خردادی دیگر امیدوار بود.

 برخی از شرکت کنندگان دیگر نیز انتخابات کنونی را فرصتی برای ایجاد یک جنبش مدنی دانسته اند. 

مدافعان شرکت درانتخابات

اما برخی اصلاح طلبان به صورت فردی و گروهی همچنان از شرکت در انتخابات ذفاع می کنند. روزنامه بهار نوشت ،شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در نشست فوق‌العاد‌‌ه، تصمیم گرفته از محمد رضا عارف حمایت کند.

 به نوشته این روزنامه گویا عارف توانسته است نظر اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را جلب کند‌؛ زیرا پس از پایان جلسه تصمیم اکثر اعضای حاضر د‌‌ر جلسه  حمایت این شورا از تنها نامزد‌‌ اصلاح‌طلب حاضر د‌‌ر انتخابات، محمد‌‌رضا عارف بود اما اعضای این شورا همچنان بر ائتلاف میان حسن روحانی و محمد عارف تاکید دارند. از این رو اخبار تایید نشده ای از قطعی شدن کناره گیری عارف به نفع روحانی منتشر اما این اخبار هنوز تایید نشده است.‌ به نوشته جرس، منابع خبری، شامگاه جمعه هفدهم خرداد ماه پس از اتمام سومین دور از مناظره های تلویزیونی گزارش دادند که ائتلاف روحانی و عارف قطعی شده است.

همچنین محمد خاتمی طی سخنانی تصمیم ائتلاف در نامزد ریاست‌جمهوری، روحانی و عارف را نشان از عقلانیت و ترجیح مسایل کلی بر مسایل فردی دانسته است. از سوی دیگر، با آغازتبلیغات قانونی برای انتخابات شورای شهر، اصلاح طلبان وهواداران دولت با ارائه فهرستی جداگانه به استقبال انتخابات رفته اند. گرچه بسیاری از نامزدان اصلاح طلب در این انتخابات رد صلاحیت شده اند اما در نهایت اصلاح طلبان نیز موفق شدند فهرستی کامل برای شهر تهران ارائه کنند. طرفداران دولت نیز با محوریت اسفندیار رحیم مشایی در تلاش هستند تا کرسی شهرداری تهران را از آن خود کنند. آنان با راه اندازی ستادی بنام زنده باد بهار در تلاش هستند بار دیگر مدیریت شهرداری بزرگ تهران را  در دست گیرند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com