در مقاله قبلی به تعریف واژه داکسینگ و خطرات ناشی از آن پرداختیم. در این بخش قصد داریم تاثیرات احتمالی داکسینگ را مطرح کنیم:

• ممکن است فرد توسط هکر شناسایی شده و اطلاعات حساس او را برای مدیرش ارسال کند. این کار می‌تواند به اخراج کارمند منجر شود.

• منتشر کردن تصاویر یا ویدیوی خصوصی افراد به صورت عمومی، معمولا به این کار پورن انتقامی هم گفته می‌شود. پورن انتقامی یکی از روشهای متداول در تجاوز به حریم خصوصی افراد بوده که زندگی قربانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

• افشا کردن هویت واقعی بلاگرها، رهبران فکری یا کاربرانی که به صورت ناشناس فعالیت می‌کنند. این کار جان قربانی را به خطر می‌اندازد.

• افشای هویت یا تمایلات جنسی قربانی و منتشر کردن اطلاعات شخصی او در رسانه‌های عمومی. با وجود اینکه چنین اطلاعاتی مخاطب خاصی ندارند اما به صورت مستقیم بر روی قربانی تاثیر می‌گذارد.

• جمع‌آوری اطلاعات در مورد حساب کاربری فردی خاص و مطرح کردن آنها در گروه‌ها یا انجمن‌های متعصب، که می‌تواند به بروز خشونت آنلاین و فیزیکی بر علیه قربانی منجر گردد.

تاثیرات داکسینگ در اجتماع:

با توجه به اینکه تفاوت‌های اجتماعی و سیاسی در فضای مجازی، روند رو به رشدی طی کرده، داکسینگ به یک موضوع بسیار حساس تبدیل شده‌است. داکسینگ آزادی بیان را از کاربران سلب کرده و تاثیرات منفی بر روی قربانی به جای می‌گذارد. کاربران از مطرح کردن نظرات خود اجتناب می‌کنند و این امر برای سلامت جامعه مجازی خطرناک است.

برخی افراد مثل بلاگرها، فعالان حقوق زنان و وکلا بیشتر از سایرین، در معرض حملات داکسینگ قرار دارند. در اغلب حملاتی که علیه زنان صورت می‌گیرد، آزار کلامی، جنسیتی و تهدید، به کرات مشاهده ‌شده‌است.

در حملات داکسینگ کاربران مشهور رسانه‌های اجتماعی، بیشتر هدف قرار داده می‌شوند. اما کاربران عادی نیز از این حملات در امان نیستند. مطرح کردن یک موضوع یا انجام دادن فعالیتی در مقابل دوربین، می‌تواند منجر به ناراحتی گروهی از کاربران شود. در صورتی که کاربران بر روی آن شخص متمرکز شوند، می‌توانند فضای مجازی را به کابوس وی تبدیل کنند.


داکسینگ، سرقت و افشای اطلاعات (بخش اول)

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)