همانطور که در مقالات قبلی اشاره شد، هدف از این سری مقالات، افزایش توانایی زنان در مقابله با انواع حملات، خشونت‌ها و آزار و اذیت‌های اینترنتی است. در این مقاله به بررسی نکاتی برای جلوگیری از استراق‌سمع پارتنر خواهیم پرداخت.

جلوگیری از استراق‌سمع شریک زندگی سوءاستفاده‌گر:

آمارها نشان داده که تقریبا ۱/۳ زنان آمریکایی از سوی پارتنر خود مورد خشونت قرار می‌گیرند. برای جلوگیری و ثبت رفتارهای خشونت آمیز، ابزارهای زیادی توسعه داده شده، که متاسفانه همین ابزارها توسط فرد سوءاستفاده‌گر نیز قابل استفاده هستند. کنترل‌گری، یکی از اصلی‌ترین خصوصیات پارتنر سوءاستفاده‌گر است و استفاده نادرست از این ابزارها، قدرت لازم برای کنترل بیشتر او را فراهم می‌کند.

تحقیقات نشان داده بسیاری از جنایتکاران، برای استراق‌سمع از ابزارهای مخصوص آن استفاده می‌کنند اما با کمی تغییر و دستکاری در کارکرد اصلی برنامه‌های عادی نیز، می‌توان آنها را به وسیله‌ای برای استراق‌سمع، تبدیل کرد. برای مثال Find my phone یا اپلیکیشن‌های مخصوص نظارت بر کودکان.

متاسفانه با توجه به اینکه در اغلب اوقات از این اپلیکیشن‌ها استفاده‌های درست و مناسبی می‌گردد، نمی‌توان از شرکت‌های سازنده آن شکایت کرده یا از فروشگاه‌های عرضه کننده اپلیکیشن خواست تا از انتشار آن جلوگیری کنند.

با استفاده از این اپلیکیشن‌ها می‌توان محل دقیق فرد را تحت نظر داشت، پیام‌های مخاطب را به دستگاه دیگری ارسال و مطالعه کرد، همچنین می‌توان با روشن کردن میکروفن و دوربین به طور کامل فرد را از راه دور تحت نظر داشت.

با اینکه احتمال بروز چنین حالتی بسیار نادر است، اما احتمال دارد که پارتنر سوءاستفاده‌گر از اپلیکیشن‌های مخصوص استراق‌سمع نیز استفاده کند. پیدا کردن این اپلیکیشن‌ها در فروشگاه‌های عادی امکان پذیر نیست، اما به هر حال این اپلیکیشن‌ها وجود دارند و فرد با کمی جستجو می‌تواند به یکی از آنها دست پیدا کند.

مهم‌ترین نکته در مورد اپلیکیشن‌های جاسوسی امکان حذف آیکون برنامه از بین لیست اپلیکیشن‌های تلفن می باشد، که در نتیجه آن، قربانی به هیچ عنوان متوجه وجود اپلیکیشن نخواهد شد.

شاید فکر کنید که با اسکن گوشی و استفاده از نرم‌افزارهای امنیتی می‌توان این قبیل برنامه‌ها را پیدا کرد، اما متاسفانه برخی اپلیکیشن‌ها طوری طراحی شده‌اند که حتی بهترین برنامه‌های امنیتی هم نمی‌توانند آنها را شناسایی کنند.

پس چاره چیست؟

سه روش برای مقابله با استراق‌سمع شریک زندگی سوءاستفاده‌گر:

۱. همیشه تلفن همراهتان را کنار خودتان نگه دارید:

برای اینکه فرد بتواند اپلیکیشن جاسوسی روی گوشی شما نصب کند یا از امکانات گوشی شما استفاده کند، باید ابتدا به آن دسترسی فیزیکی داشته باشد.

۲. مراقب تلفن همراهی که خودتان خریداری نکرده‌اید، باشید:

معمولا پارتنر سوءاستفاده‌گر همه‌ چیز فرد را کنترل می‌کند که شامل کنترل مالی نیز می‌باشد. در نتیجه او فردی خواهد بود که برای پارتنر خود گوشی جدید می‌خرد. او می‌تواند از این فرصت استفاده کرده برای نصب نرم‌افزارهای دو منظوره یا روت کردن آن استفاده کند و به طور کامل تلفن همراه شما را کنترل کند.

۳.حتما بر روی تلفن همراه خود رمز گذاشته و از دادن رمز به کس دیگری خود داری کنید:

قبلا بارها به این نکته اشاره شده که رمز‌ها اولین سد دفاعی ما برای حفاظت از اطلاعات هستند. اگر فکر می‌کنید همسرتان به گوشی شما سرک می‌کشد، سریعا رمز آن را تغییر دهید. رمزی طولانی و پیچیده انتخاب کنید تا حدس زدن آن سخت (از نام، تاریخ تولد، شماره شناسنامه و … استفاده نکنید) باشد.

با وجود تمامی نکات مطرح شده، نمی‌توان از این احتمال چشم پوشی کرد که پارتنر سوءاستفاده‌گر می‌تواند با اعمال زور و فشار، رمزتان را از شما گرفته و اطلاعات تلفن شما را بررسی کرده یا حتی نرم‌افزارهای کنترلی بر روی آن نصب کند. در صورت بروز چنین اتفاقی حتما از کمک مشاور استفاده کرده و به مراکز حمایتی مراجعه کنید.


بخش اول:

بخش دوم:

بخش سوم:

بخش چهارم:

بخش پنجم:

بخش ششم:

بخش هفتم:

بخش هشتم:

بخش نهم:

ارتقای توانایی امنیتی زنان در فضای مجازی (بخش نهم: امنیت در وب سایت های دوست یابی)

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)