در مقاله قبلی به تعریف یک شهروند دیجیتال پرداختیم و گفتیم خوب یا بد بودن این شهروندی کاملا انتخابی است و به رفتار افراد بستگی دارد. اما به این نکته نیز اشاره شد که می‌توان آن را به فرزندان یاد داد تا در آینده جامعه دیجیتالی سالم‌تری داشته باشیم.

فهم شکاف‌های دیجیتالی:

شکاف دیجیتالی یعنی برخی افراد به ابزارهای دیجیتالی مدرن (مثل اینترنت، کامپیوتر، تلفن هوشمند و …) دسترسی دارند و برخی از این ابزارها دیجیتالی محرومند.

درک این نکته از اهمیت بالایی برخوردار است. حتی در آمریکا هم اینترنت جزو ابزارهای لوکس به حساب می‌رود.

شاید فکر کنید که این امر فقط در کشورهای جهان سوی صادق باشد، اما اینطور نیست. برخورداری از اینترنت و امکانات رفاهی دیجیتالی تا حد زیادی به توانایی مالی و اقتصادی فرد یا خانواده او بستگی دارد.

تحقیقات نشان داده که ۲۵% از آمریکایی ها به هیچ عنوان دسترسی به اینترنت ندارند. از این ۲۵% تنها ۵ درصد در مناطقی زندگی می‌کنند که زیر ساخت لازم برای دسترسی به اینترنت وجود ندارد، و ۲۰% باقی مانده، توانایی پرداخت هزینه آن را ندارند.

فرزندتان باید این نکته را بداند که همه به اینترنت دسترسی ندارند، در غیر این صورت تصور او این خواهد بود که همه می‌توانند به طور مساوی از اینترنت استفاده کنند.

نکته منفی اینجا است:
نمی‌توان از همه پرسید که آیا در منزل به اینترنت دسترسی دارند یا خیر. اگز پاسخ این سوال منفی باشد، باعث ایجاد حس سرافکندگی در فرد خواهد شد. بنابراین هرگز نباید به صورت مستقیم از دیگران در مورد دسترسی آنها به اینترنت سوال کرد.

علاوه بر این، در صورتی که فردی از دسترسی به اینترنت محروم باشد، نباید مورد تمسخر قرار بگیرد.

سلامت دیجیتالی:

سلامت دیجیتالی به معنی عدم صرف زمان بیهوده و بیش‌ از حد در اینترنت و رسانه‌های اجتماعی است. به زبان ساده‌تر، یعنی دانستن اینکه چه موقع باید استفاده از تکنولوژی را متوقف کرد.

سلامت دیجیتالی به این دلیلی از اهمیت بالایی برخوردار است که صرف زمان زیاد در فضای مجازی، دارای تاثیرات منفی بر روی کودکان می‌باشد.

تحقیقات نشان داده که استفاده بیش از اندازه از این تکنولوژی‌ها بر روی توانایی های شناختی، یادگیری و قدرت حافظه به خصوص در رشد ماده خاکستری مغز، تاثیر زیادی دارد.

بهترین توصیه برای برخورداری از سلامت دیجیتالی این است که به فرزندان خود یاد دهید قرار نیست در تمام طول ساعات فراغت روزانه خود، با کامپیوتر یا گوشی سرگرم باشند.


بخش اول:

 

بخش دوم:

بخش سوم:

بخش چهارم:

شهروند دیجیتال کیست و چگونه آن را به فرزندان خود یاد دهیم؟ (بخش چهارم: تمرین سواد دیجیتالی)

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)