همانطور که در مقالات قبلی اشاره شد، هدف از این سری مقالات، افزایش توانایی زنان در مقابله با انواع حملات، خشونت‌ها و آزار و اذیت‌های اینترنتی است. در این مقاله به بررسی مشکلات ناشی از سکستینگ یا سکس چت خواهیم پرداخت.

اغلب بزرگسالان با اصول برقراری رابطه جنسی امن، به خوبی آشنا هستند، اما اطلاع چندانی در مورد سکستینگ امن ندارند. با توجه به اینکه میزان استفاده از سکس چت روند رو به رشدی دارد، باید به این موضوع توجه بیشتری کرد. مطالعات نشان داده نیمی از مردم در روابط خود از سکس چت بهره می‌گیرند.

باید توجه داشته باشید که متداول بودن این پدیده، دلیل بر بی خطر بودن آن نیست. پورن انتقامی و انتشار تصاویر برهنه افراد در فضای مجازی، از جمله اتفاقاتی است که به کرات در فضای مجازی رخ می‌دهد. اگر یکی از این عکس‌ها به دست فرد نادرستی بیفتد، تاثیرات بسیار نامطلوبی بر روی زندگی شخصی و شغلی شما خواهد داشت.

ساده‌ترین راه برای جلوگیری از بروز این قبیل اتفاقات این است که هرگز سراغ سکس چت نروید، اما بیان این راه حل، تفاوتی با پاک کردن صورت مسئله ندارد. در جامعه امروزی سکس چت به بخشی از روابط پارتنری تبدیل شده و می‌تواند خاطره خوشایندی برای افراد رقم بزند. بنابراین به جای توصیه به عدم انجام آن، توصیه‌هایی برای برقراری رابطه‌ای امن‌تر را برایتان مطرح می‌کنیم.

۶ روش سکستینگ امن:

۱. حذف چهره یا مشخصات قابل شناسایی دیگر

در صورتی که تصاویر برهنه‌ای از شما منتشر شد، باید بتوانید آن را انکار کنید. به عبارت دیگر، عکس‌های شما باید طوری باشد که نتوان از روی آنها شما را شناسایی کرد. بنابراین نباید چهره یا هر قسمت دیگری از بدن که دارای علائم غیر متداول مثل خال، خالکوبی و … می‌باشد، نباید در عکس دیده شود.

۲. از قابلیت حذف خودکار استفاده کنید:

اپلیکیشن Disckreet با هدف برقراری سکس چت امن توسعه داده‌ شده‌است. در این اپلیکیشن برای دیدن عکس‌ها، هر دو طرف باید رمز مشخصی را وارد کنند. بهترین قابلیت این اپلیکیشن، این است که شما می‌توانید تصاویر ارسالی را از گوشی طرف مقابل نیز حذف کنید. با این حال هیچ چیز نمی‌تواند از اسکرین شات گرفتن طرف مقابل جلوگیری کند.

یکی از اپلیکیشن‌هایی که تا حدودی با این مشکل مقابله کرده، اسنپ چت می‌باشد که چند ثانیه پس از دیده شدن عکس، آن را پاک می‌کند. با اینکه امکان اسکرین شات گرفتن در این اپلیکیشن‌ هم وجود دارد اما در صورتی که فردی از عکس شما اسکرین شات بگیرد، به شما هشدار داده خواهد شد. با وجود این قابلیت، باز هم مشکل ما حل نخواهد شد و با کمی جستجو در گوگل، فرد می‌تواند این هشدار دهی را هم دور بزند.

اپلیکیشن دیگری به نام Confide وجود دارد که امکان اسکرین شات گرفتن به کاربران را نمی‌دهد. اما باز هم اگر فرد مقابل قصد ذخیره کردن عکس یا ویدیوهای برهنه شما را داشته باشد، حتما راهی برای آن پیدا خواهد کرد.

۳. بر روی گوشی و عکس‌های خود رمز بگذارید:

برای اینکه از دیده شدن تصادفی برخی عکس ها، چه در گوشی خودتان چه در گوشی پارتنرتان، باید بر روی گوشی و عکس‌های خود رمز بگذارید. برای این کار از اپلیکیشن‌هایی استفاده کنید که امکان نگه‌داری جداگانه و محافظت از طریق رمز را داشته باشد. برای نمونه اپلیکیشن Gallery Lock امکان مخفی کردن آیکون اپلیکیشن را دارد تا کسی به وجود پوشه‌ای مخفی  شک نکند. علاوه بر این، در صورتی که فردی بخواهد با امتحان کردن رمزهای مختلف به گوشی شما نفوذ کند، از او عکس خواهد گرفت.

اما باید به این نکته هم توجه کنید که اغلب این اپلیکیشن‌ها قابلیت رمزنگاری ندارند و امکان سرقت اطلاعات وجود دارد.

۴. ذخیره امن عکس‌ها:

اگر عکسی گرفتید و دوست داشتید آن را ذخیره کنید، بهتر است را روی کامپیوتر ذخیره کنید نه بر روی گوشی، چون که امکان دزدیده شدن آن وجود دارد.

به خاطر داشته باشید که امکان هک شدن کامپیوترها هم وجود دارد بنابراین بهتر است که حتما پس از انتقال آنها را در داخل یک پوشه رمزنگاری شده، نگهداری کنید. یکی از اپلیکیشن‌های مناسب برای این کار VeraCrypt می‌باشد که بر روی سیستم عامل‌های ویندوز و مک قابل نصب است.

زمانی که عکسی را از حافظه کامپیوتر حذف می‌‎کنید، باید به این نکته توجه داشته باشید که حتما این کار را به صورت اصولی انجام دهید. زمانی که چیزی را از حافظه حذف می‌کنید، در واقع فقط آن آدرس حافظه خالی می‌شود و تا زمانی که اطلاعات جدیدی بر روی آن آدرس نوشته نشود، اطلاعات شما قابل بازیابی است و هکرها می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند.

برای اینکه از بروز چنین اتفاقی جلوگیری کنید، باید از نرم‌افزار مخصوص استفاده کنید. یکی از برنامه‌های پاک‌سازی اطلاعات محبوب و رایگان در سیستم عامل ویندوز نرم‌افزار Eraser بوده و در سیستم عامل مک می‌توانید از Permanent Eraser استفاده کنید.

۵. عدم همگام‌سازی گالری:

اگر سیستم عامل گوشی شما اندروید باشد، به احتمال زیاد عکس‌هایتان به صورت خودکار بر روی گوگل درایو ذخیره می‌شوند. افرادی که از گوشی‌های آیفون (iPhone) استفاده می‌کنند نیز عکسهایشان در iCloud ذخیره می‌شود.

در سال ۲۰۱۴ iCloud با یک حمله فیشینگ هک شد و تصاویر خصوصی بسیاری (اغلب زنان) از جمله سلبریتی‌های مشهور مثل جنیفر لارنس (Jennifer Lawrence) وکریستین دانست (Kirsten Dunst) منتشر گردید. از آنجایی که هیچ کس نمی‌خواهد چنین اتفاقی برای او هم رخ دهد، بهتر است عکس‌های حساس خود را بر روی فضاهای ابری ذخیره نکنید.

با این وجود نمی‌توان از مزیت‌های هم‌گام‌سازی گالری هم چشم‌پوشی کرد. این قابلیت در صورتی که اتفاق ناخواسته‌ای برای گوشی شما رخ دهد، مثل سرقت، آسیب‌دیدن و … برای بازگرداندن عکس‌ها بسیار مفید است. بنابراین بهتر است به جای عدم هم‌گام‌سازی، به صورت دستی عکس‌های خصوصی خود را از فضای ابری پاک کنید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که اگر هم‌گام‌سازی خودکار فعال باشد و عکسی را از فضای ابری حذف کنید، آن تصویر در گوشی شما نیز پاک خواهد شد. پس اگر قصد دارید عکس مورد نظر را ذخیره کنید، بهتر است ابتدا آن را به محلی امن (پوشه رمزنگاری شده) انتقال دهید و سپس حذفش کنید.

۶. ارسال تصاویر برای افرادی که به آنها اعتماد ندارید ممنوع!

شاید فکر کنید که نیازی به بیان این نکته نباشد، اما نتایج تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته نشان می‌دهد ۱۶% از افراد عکس‌های برهنه خود را به افراد کاملا غریبه ارسال کرده‌اند. بنابراین همیشه این نکته را هم به خاطر داشته باشید که هرگز عکس‌های برهنه خود را به افرادی که به طور کامل به آنها اعتماد ندارید یا شناخت کافی و درستی از آنها ندارید، ارسال نکنید.

 

در مقاله بعدی به نکات امنیتی لازم برای حفظ امنیت اطلاعات در صورت به سرقت رفتن تلفن همراه، خواهیم پرداخت.


در همین زمینه:

ارسال امن پیام‌های جنسی یا سکسی


بخش اول:

بخش دوم:

بخش سوم:

بخش چهارم:

بخش پنجم:

بخش ششم:

ارتقای توانایی امنیتی زنان در فضای مجازی (بخش ششم: دوست‌یابی اینترنتی و مزاحمت جنسی)

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)