این مقالات با هدف ارتقای دانش امنیتی برای دگرباشان ایران تهیه شده و در آن مباحث اولیه برای بالا بردن امنیت و آموزش نحوه محافظت از اطلاعات شخصی و حرفه‌ای مطرح شده است. کاربران با مطالعه این مقالات با خطرات امنیتی احتمالی و نحوه مقابله با این خطرات نیز آشنا شده و همچنین می‌توانند از تاثیر رد پای دیجیتالی و ابزارهای الکترونیکی در امنیت شخصی و حرفه‌ای آگاه شوند.

ارسال امن ایمیل‌ها:

توصیه ما این است که حتما برای ارسال ایمیل‌های خود از رمزگذاری سر تا سر (End-to-End) استفاده کنید. رمزگذاری سر تا سر یعنی هر دو طرف باید از یک پروتکل رمزنگاری استفاده کنند تا بتوانند پیام ارسال یا دریافت کنند. برای استفاده بهتر از این روش، باید از مشکلات آن نیز آگاه باشید. برای مثال بر اساس پروتکل رمزنگاری، عنوان ایمیل رمزنگاری نمی‌شود.

برای ارسال پیام‌ها نیز حتما از برنامه‌ای استفاده کنید که دارای رمزنگاری سر تا سر است. Signal و Whatsapp دو اپلیکیشن کاملا رمزنگاری شده هستند. ویژگی‌های بارز اپلیکیشن Signal، امکان حذف خودکار پیام‌ها بعد از دیده ‌شدن است.

نکات امنیتی در دسترسی به شبکه:

سعی کنید تا حد امکان، اطلاعات حساس خود را بر روی دستگاه‌های مشترکی که اعضای خانواده (یا هم اتاقی) از آن استفاده‌ می‌کنند، ذخیره نکنید. شاید شما در حفظ امنیت این اطلاعات بسیار کوشا باشید، اما ممکن است برای آنها اصلا مهم نباشد که بدافزار یا جاسوس افزاری روی سیستم نصب می‌شود یا نه! این کار اطلاعات شما را نیز به خطر می‌اندازد.

هرگز در اماکن عمومی به وای‌فای‌های رایگان وصل نشوید. افرادی که به این شبکه متصل باشند می‌توانند به اطلاعات وسیله قابل حمل‌ شما دسترسی پیدا کنند. اگر اجباری در کار باشد، سعی کنید زمان استفاده از اینترنت را کاملا محدود کنید و به محض اتمام کارتان، اینترنت را قطع کنید.

اگر به وی‌پی‌ان دسترسی دارید، حتما از آن استفاده کنید. VPN های امن IP کاربر را از سایت‌ها مخفی می‌کنند و یک IP موقف در اختیار او قرار می‌دهند. علاوه بر این، ترافیک کاربر با عبور از سرور VPN رمزنگاری می‌شود و دیگر این ترافیک برای اپراتور ارائه دهنده خدمات ADSL قابل مشاهده نخواهد بود. اما مشکل اینجا است که خود سرور VPN می‌تواند این اطلاعات را ببیند. از این رو به هیچ عنوان نباید از VPN های داخلی استفاده کنید.

نکات امنیتی در مورد بلوتوث:

بلوتوث‌های قدیمی رمزنگاری شده نیستند. از این رو بهتر است هرگز بلوتوث خود را روشن نگذارید. بلوتوث‌های جدید همگی رمزنگاری شده هستند اما با این وجود، ایرادات خاص خود را دارند. بسیاری از تجهیزات جانبی گوشی و لب‌تاب از طریق بلوتوث کار می‌کنند، از این رو توصیه‌ می‌شود که به محض اتمام کارتان، حتما آن را خاموش کنید.

 

در بخش بعدی به بررسی امنیت در مرورگر‌ها پرداخته و دلیل اهمیت IP را به طور کامل شرح خواهیم داد.


بخش اول:

بخش دوم:

بخش سوم:

بخش چهارم:

راهنمای ویژه امنیتی برای جامعه کوییر ایران (بخش چهارم)

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)