جنبش اعتراضی وسیع آبان ۹۸ برای نان و آزادی دستاوردهای بزرگی به همراه داشت. نه فقط عبور از اصلاح طلبان حکومتی و نه فقط عبور از اسلام سیاسی، بلکه گام‌های بزرگی برای پایان دادن به عمر رژیم جمهوری اسلامی برداشته شد و به همین دلیل رژیم با وحشیگری شدید حدود ۱۵۰۰ نفر را در خیابان کشت و هزاران نفر را بازداشت و مورد شکنجه قرار داد. بحران اقتصادی هر روز ابعاد گسترده تری به خود می‌گیرد و رژیم جمهوری اسلامی برای جلوگیری از خیزش مجدد کارگران و مردم پیشاپیش اقدام به سرکوبگری‌های علنی کرده است تا بلکه در افکار عمومی مرعوب کند.

در همین رابطه حکم اعدام سه تن از معترضین آبان ماه به نام‌های حسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی را در دیوان عالی تایید کرد و قصد اجرای آن را دارد. در اصفهان نیز حکم اعدام هشت نفر از معترضین آبان ماه را در دادگاه صادر کرد. دو تن از فعالین سیاسی کردستان نیز اعدام شدند و یک نفر تنها به جرم نوشیدن مشروب در مشهد نیز اعدام گردید. این جنایات در شرایطی صورت گرفتند و یا در شرف اجرا هستند که رژیم اسلامی در موقعیت بسیار وخیم و بحرانی قرار دارد و تلاش دارد با نشان دادن سرنیزه و درنده خویی خود از خیزش توده‌ای جلوگیری نماید.

اما از همین ابتدا موج اعتراضات شروع شده است. در کنار اعتصاب یک ماهه کارگران نیشکر هفت تپه به وضعیت معیشتی که پرداخت دستمزدهای معوقه، خارج شدن کارخانه از دست بخش خصوصی فاسد و بازگشت کارگران اخراجی است، تجمعات وسیع معلمان، بازنشستگان و طوفان توییتری برای جلوگیری از اعدام سه معترض آبان ماه به راه افتاد. در مدت زمان کوتاهی بیش از پنج و نیم میلیون نفر “اعدام نکنید” را تویت کردند و بیش از یک میلیارد نفر بازدید کننده داشته است. این موج وسیع اعتراضی پتانسیل گسترده‌ای ایجاد کرد و دستگاه قضایی و اطلاعاتی آدمکش جمهوری اسلامی ناچار به کمی عقب نشینی شد و پرونده‌ها را در اختیار وکلای متهمین قرار دادند.

گره خوردن مطالبات اقتصادی و سیاسی در شرایطی که فشار اقتصادی بر گرده کارگران و مردم هر روز بیشتر می‌شود نوید آغاز موج جدید اعتراضات توده‌ای می‌دهد. اگر موج وسیع توییتری توانست رژیم را به عقب نشینی وادار کند موج وسیع اعتصابات و اعتراضات می‌تواند وضعیت حکومت اسلامی را به مراتب بدتر کند. کارگران هفت تپه و سندیکای واحد به همراه معلمان مریوان و انجمن صنفی اسلام شهر پیش از این نسبت به احکام اعدام سه متهم آبان ماه اعتراض کرده بودند و این موضوع بیانگر همبستگی بیشتر کارگران و مردم در مبارزات اقتصادی و سیاسی است. رژیم جمهوری اسلامی تنها و تنها ادامه حکومتش بر سرکوب استوار است اما توده‌های به جان آمده از فشار شدید اقتصادی و اجتماعی هر روز کمتر تحت تاثیر ماشین سرکوب قرار میگیرند. کارگران و مردم زحمتکش چیزی جز زنجیر‌هایشان ندارند تا از دست بدهند.

ما نیز به سهم خود خواهان آزادی تمام زندانیان سیاسی، لغو حکم اعدام معترضین آبان ۹۸ و دیگر احکام اعدام هستیم و همچنین با تاکید بر ضرورت گسترده شدن اعتراضات کارگری بر فعالیت خود تا سرنگونی رژیم اسلامی و تحقق نان، کار و آزادی پیش می‌رویم.

ننگ و نفرت بر شکنجه گران و آدمکشان رژیم اسلامی!
نان کارآزادی حکومت کارگری!
زنده باد سوسیالیسم!
کمیته اجرایی اتحاد سوسیالیستی کارگری
۲۶ تیرماه ۹۹ – شانزده ژوئیه ۲۰۲۰

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)