کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته سوم تیر ۹۹ را در بازه زمانی جمعه ۱۳تیرماه تا روز جمعه ۲۰تیر ماه ۱۳۹۹ شامل سرکوب و نقض حقوق بشر از طریق، اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، اذیت و آزار زندانیان و صدور احکام حبس از سوی ارگان‌ها و نهادهای امنیتی منتشر کرد.

گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته سوم تیرماه ۹۹

در  هفته‌ای که گذشت دست کم ۱۰ زندانی در شهرهای ارومیه، کرج ، ایرانشهر، مشهد، شیراز و گرگان اعدام شدند.  هم چنین حکم اعدام در ملاء عام برای دو زندانی . افزایش اعدامها و صدور احکام اعدام درهراس و وحشت از اوج گیری قیامهایی است که هم اینک درایران جریان دارد. اما اعدام یک مرد در زندان مرکزی مشهد به «اتهام شراب خواری» باردیگر برای همگام به اثبات رسید که سیستم قضایی غیر مستقل درایران در جنایت و دیدگاههای ضدبشری پدر جد داعش است.

اما، در هفته گذشته صدور احکام سنگین برای فعالان سیاسی ، نیز بخشی از هراس نظام از آتش زیر خاکستری است که هر آن شعله خواهد کشید.

روز چهارشنبه ۱۸تیر۹۹ حکم حبس و زندان هفت تن از زندانیان سیاسی سابق و دهه شصت توسط محمدرضا عموزاد، قاضی شعبه۲۹ «دادگاه انقلاب» تهران صادر شد. این ۷ نفر عبارتند از: هانی یازرلو و فرزندش هود یازرلو، مهدی خواص صفت و همسرش صدیقه مرادی، محمدولی غلام نژاد، زهرا اکبری نژاد درچه (همسر زندانی سیاسی ابوالقاسم فولادوند) و فرنگیس مظلوم (مادر زندانی سیاسی سهیل عربی).

در هفته ای که گذشت عفو بین‌الملل خواستار لغو حکم اعدام  زندانی سیاسی هوشمند علی‌پور شد و اعلام کرد وی از دسترسی به وکیل انتخابی خود محروم بود و گفته است که بر اثر شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها مجبور به اعتراف اجباری شده است. دادگاه سنندج هوشمند علی‌پور، زندانی سیاسی کُرد اهل سردشت را به اعدام محکوم کرده است.

 در هفته گذشته نماینده دولت آلمان بریل کوفلر، در مورد تایید احکام اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی از سوی دیوان عالی، اطمینان داد که دولت آلمان برای لغو مجازات اعدام در ایران اقدام خواهد کرد.

موج جدید شیوع کرونا در زندان ارومیه منجر به گسترش علایم این ویروس در میان زندانیان شد و نزدیک به ۲۰۰ زندانی محبوس در بند ١۴ زندان مرکزی ارومیه با علائم سرفه و مشکوک به کرونا به بهداری زندان مراجعه کردند. پزشک و پرستاران زندان توانایی معاینه این تعداد از بیمار را ندارند و روزانه حداکثر ٢٠ نفر را می توانند معاینه کنند. خبرها حاکی است که معاون زندان ارومیه نیز به کرونا مبتلا شده است. هم چنین برگرداندن زندانیان مشهد و بیرجند به زندان ابتلا به کرونا را در زندانها بیشتر کرده است.

روز ۱۷ تیرماه، یک زندانی به نام رستم قربانی، اهل کامیاران و یک زندانی ۶۲ ساله که پیشتر با اتهامات مالی دستگیر شده و سالها در زندان کرج محبوس بود، در اثر ابتلا به بیماری کرونا و عدم رسیدگی مسئولان زندان فوت کردند. رسانه های حکومتی تا این لحظه این خبر را منتشر نکرده اند.

در هفته‌ای که گذشت آتنا دائمی زندانی سیاسی محبوس در سیاهچال اوین علیه پرونده سازی جدید و حکم شلاق و ۲ سال حبس شورید و در طی پیامی گفت:« من امروز آزادم چون آزادی به آن طرف میله‌ها بودن نیست». هم چنین پدر این زندانی سیاسی خطاب به سازمانهای بین المللی خواستار دادخواهی داشت.

اعدام در هفته سوم تیر ۹۹

-صبح روز ۱۱ تیر ماه۹۹، حکم اعدام دست‌کم سه زندانی در زندان رجایی شهر کرج به اجرا درآمد. نام این سه زندانی که با اتهام «قتل » محبوس بودند، مصطفی محمدی، میلاد خردمند و حسین جلالوند بوده است.

-در تاریخ۱۴تیر۹۹، حکم اعدام یک زندانی در زندان مشهد به اجرا درآمد.

– یک زندانی در زندان دهدشت به اتهام  قتل اعدام شد. نام وی حبیب سبحانی فر ۴۵ ساله و پدر ۴ فرزند دختر بود.

– روز سه‌شنبه ۱۷ تیر ماه ۹۹، یک زندانی به نام امیرعباس صالحی، در زندان مرکزی شیراز اعدام شد.

– روز ۱۸ تیرماه ۹۹ یک زندانی که به اتهام قتل، به اعدام محکوم شده بود، در زندان گرگان اعدام شد نام این زندانی ۴۳ ساله باسط سیدی بود.

– روز ۱۸ تیرماه ۹۹، حکم یک زندانی بنام «مرتضی جمالی» ۵۵ ساله که به اتهام «شرب خمر» به اعدام محکوم شده بود، در زندان مرکزی مشهد به اجرا درآمد.

بازداشت در هفته سوم تیر ۹۹:

-روز جمعه ١٣ تیرماه۹۹، امید مصطفی‌پور، شهروند اهل شهرستان نقده توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

– روز ۱۴ تیرماه ۹۹، رامتین موثق، دانشجوی دانشگاه ملی(موسوم به بهشتی) توسط ماموران اطلاعات سپاه در منزل پدری خود در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد

– روز ۱۵ تیرماه۹۹، پنج شهروند کُرد به نامهای سعید تابناک، اسکندر سیدمحمدپور، رحمان تابش، ابوبکر بلال و رحیم رفعتی، اهل اشنویه از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

– روز ۱۵ تیرماه۹۹، یک جوان کُرد به نام ابراهیم رحمانی، اهل بوکان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

– روز ۱۵تیر۹۹، اکبر جباری، نویسنده و پژوهشگر ساکن تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. عدم پاسخگویی مسئولین زندان اوین با گذشت چهار روز از بازداشت آقای جباری باعث افزایش نگرانی خانواده وی شده است.

– روز ۱۶ تیرماه۹۹، دو جوان کُرد به نام‌های احمد و جلال ناصری توسط نیروهای امنیتی بازداشت گردیدند.

– دارا رحمانی، شهروند اهل جوانرود، جهت تحمل دوران محکومیت خود بازداشت و به زندان دیزل‌آباد کرمانشاه منتقل شد.

– روز ۱۶ تیرماه۹۹، یک هنرمند کُرد به نام عبدالله چاوشی، اهل بوکان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

– روز ۱۷ تیرماه ۹۹، مهدی سلیمی توسط نیروهای امنیتی در منزل مادر خود در شهرستان اهر بازداشت شد. در زمان بازداشت شماری از وسایل شخصی وی از جمله تلفن همراه، لپ تاپ و دستنوشته‌های او توسط ماموران ضبط گردید

– به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، دادستان عمومی شهرستان دهلران خبر داد، ۸ تن به علت اخلالگری در شهر بازداشت شدند.

– پریسا رفیعی، فعال صنفی دانشگاه تهران، بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت  ۶ساله خود به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

– روز ۱۶ تیرماه، دو جوان کُرد به نام‌های احمد و جلال ناصری توسط نیروهای امنیتی بازداشت گردیدند.

– روز تیر ماه ۹۹ فرشاد بیگی، شهروند اهل کرمانشاه را بازداشت کردند.

– روز۱۷تیرماه، ماموران اطلاعات سپاه در شهرستان مهاباد پس از بازداشت متین خوله، شهروند ساکن این شهرستان وی را به مکان نامعلوم منتقل کردند.

– روز ۱۸ تیر ماه ۹۹, مریم سامقانی، فعال مدنی ساکن گرگان در پی احضار تلفنی به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای امنیت تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

– روز ۱۸ تیر ماه، ابوبکر عبدی،بهروز بایزیدی و کیوان شوانی، سه تن از شهروندان ساکن شهرستان اشنویه توسط مأمورین امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل گردیدند.

احضار در هفته سوم تیر ۹۹:

-روز۱۴تیرماه۹۹، احمدرضا حائری جهت اجرای حکم حبس و شلاق به شعبه اجرای احکام دادسرای اوین احضار شد. وی از متهمین واقعه پنجشنبه سیاه اوین است که به شش ماه حبس تعزیری و ۷۴ضربه شلاق محکوم شده است.

اذیت و آزار زندانیان:

-۱۷تیر۹۹، صدیقه مالکی فرد همسر آقای هاشم خواستار نماینده معلمان ایران، از انتقال این زندانی سیاسی با دستبند و پابند به پزشکی قانونی در مشهد خبر داد.

آقای هاشم خواستار بدلیل ابتلا به بیماری در زندان نیاز به عمل جراحی دارد اما بدلیل شرایط کرونا حاضر به انجام این عمل در زندان نشده و مسئولین زندان نیز مرخصی استعلاجی را مشروط به اجازه پزشکی قانونی و اقدام دادستان کرده بودند.

حمزه درویش، زندانی سنی مذهب با گذشت نزدیک به ۲ ماه از زمان انتقال به لاکان رشت، کماکان در سلول انفرادی محبوس است. حمزه درویش طی یک تماس تلفنی با خانواده‌اش از نگهداری طولانی مدت خود در سلول انفرادی خبر داد. او همچنین از شیوع کرونا ابراز نگرانی کرده و گفته است که به دلیل شیوع این بیماری گاهی از ترس بیماری از خوردن غذا نیز امتناع می‌کند.

– مرتضی امیدبیگلو، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری سال ۹۸ دوره محکومیت خود را در زندان تهران بزرگ سپری می‌کند. وی به ۱۴سال حبس تعزیری، ۲۲۲ ضربه شلاق و کاراجباری محکوم شده است و شرایط سختی را می گذراند.

صدور احکام در هفته سوم تیر ۹۹:

– در تاریخ۱۴تیرماه۹۹، دیوان عالی حکم ۱۵ سال حبس تعزیری حبس عباس لسانی، فعال ترک (آذربایجانی) محبوس در زندان اردبیل را عینا تایید کرد.

-زندانی عقیدتی کُرد محبوس در زندان ارومیه، محی‌الدین تازه‌وارد، به اتهام «عضویت در گروه‌های سلفی» به اعدام محکوم شد.

– پس از دادگاه علنی دو متهم مربوط به حادثه آتش‌سوزی و انفجار در پمپ بنزین شهرستان گرم‌دره که منجر به کشته شدن دو مامور نیروی انتظامی شده بود، هر دو متهمان به اعدام در ملاء عام محکوم شدند.

– حکم میثم جولانی، فعال آذربایجانی و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸ توسط دادگاه کیفری ۲ اردبیل  افزایش یافته  و ۱۳ ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق شد.

– روز یکشنبه ۱۵ تیر ماه ۹۹, دیوان عالی کشور محکومیت صادق عباسی، از بازداشت شدگان اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶ مبنی بر تحمل ۲ سال حبس تعزیری را عیناً تائید کرد

 شهریار شمس ۲۱ساله و متولد سال ۱۳۷۸، در جریان اعتراضات دیماه ۹۶ بازداشت و توسط دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در مرحله تجدید نظر به ۴ سال و ۱ ماه و ۱۵ روز حبس تقلیل یافت. در روز ۱۵تیر۹۹، در پی دریافت احضاریه به شعبه اجرای احکام زندان اوین در آنجا بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. شهریار شمس ۲۱ساله و متولد سال ۱۳۷۸، در جریان اعتراضات دیماه ۹۶ بازداشت و توسط دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در مرحله تجدید نظر به ۴ سال و ۱ ماه و ۱۵ روز حبس تقلیل یافت.

قتل در هفته سوم تیر ۹۹:

-سه شنبه ۱۷تیر۹۹، نیروهای سپاه پاسداران در ارتفاعات دشت وزینه شهرستان سردشت به سمت یک چوپان جوان آتش گشودند و او را به قتل رساندند. این چوپان جوان یوسف احمدی، اهل روستای الواتان از توابع میرآباد سردشت بود.

-روز ١۶ تیر ٩٩ گروهی از کولبران کرد، در مرزهای نوسود وارد کمین نیروهای مسلح شده و پس از آن که از سوی نیروهای مسلح مورد تعقیب قرار گرفتند، چند نفر از آنها خود را به داخل رودخانه سیروان انداختند که یکی از آنها به همین دلیل جان خود را از دست داد.

-روز ۱۵ تیر۹۹، نیروهای امنیتی در روستای گروانی از توابع شهرستان سراوان واقع در استان سیستان و بلوچستان، با شلیک مستقیم یکی از شهروندان را زخمی کردند. نام این هموطن مهران بلوچ‌زهی است.

-روز ۱۹ تیر ۹۹، در جریان تیراندازی نیروهای نظامی به سمت گروهی از کولبران در در ارتفاعات مرزی صومای و برادوست از توابع شهرستان ارومیه، سه کولبر زخمی شد. هویت این کولبران شمزین احمدی، حکمت احمدی و روشن جهانگیری عنوان شده است.

– روز پنجشنبه ١٩ تیر ٩٩ ، صدها نفر از پیروان طریقت قادریه برای شرکت در مراسم خاکسپاری شیخ محمد کسنزانی رهبر طریقت قادری عازم سلیمانیه بودند که از سوی نیروهای هنگ مرزی مورد حمله قرار گرفته و دست کم ۶ درویش زخمی شدند.

امید عیدانی نوجوان ۱۳ ساله ‌ای که روز دوشنبه ۱۶ تیرماه ۹۹ در حمایت از برادر ۲۰ساله خود به نام عباس هدف شلیک مستقیم ماموران جنایتکار انتظامی قرار گرفت، روز بعد در بیمارستان جان سپرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)