صدارت – رسانه‌های شخصی، جنگ روانی. شورش و جنگ و تخریب در پساکرونا، یا جنبش و صلح و سازندگی؟

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

علی صدارت – رسانه‌های شخصی، جنگ روانی. شورش و جنگ و تخریب در پساکرونا، یا جنبش و صلح و سازندگی؟

علی صدارت– رسانه‌های شخصی، جنگ روانی.

شورش و جنگ و تخریب در پساکرونا، یا جنبش و صلح و سازندگی؟

تاریخ تولید و انتشار: جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ برابر با ۸ می ۲۰۲۰

مطلب را به شکل صوتی، در همین‌جا بشنوید: 

 

بحران کووید۱۹، از نوع بحران‌هایی است به ندرت، و هر چند قرن یکبار اتفاق می‌افتد.

الان ما درون این بحران و گرم این ماجرا هستیم و خودمان ابعاد این بحران را آن‌طور که بعدها تاریخ‌نویسان خواهند نوشت احساس نمی‌کنیم. البته تبعات فاجعه‌آمیز بحران، بخصوص در بعد اقتصادی و معیشتی، هنوز در راه هستند.

اگر مانند گذشته (و از جمله بعد از بحران دات کام در اوایل سال۲۰۰۱، و بحران سقوط بازار در سال۲۰۰۸) چرخیدن در بر پاشنه سرمایه‌سالاری ادامه پیدا کند و همان سیاست‌ها ادامه یابند، ابعاد سایر همه بحران‌هایی که تمدن قرن۲۱ با آن روبرو بوده است، بسیار گسترده‌تر خواهند شد. 

جهان پساکرونا، با دنیایی که ما در قبل از شروع سال۲۰۲۰ می‌شناختیم، تفاوت‌های عظیمی خواهد داشت.

پرواضح است که قدرت‌ها و سلطه‌گران، برای ماهی گرفتن از این آب گل‌آلوده، بی‌کار ننشسته‌اند.

برای اینکه قدرت‌ها و سلطه‌گران، بتوانند به پیش‌برد منویات خود و به هدف‌های خود برسند، مدیریت یک پیش‌نیاز حیاتی بسیار ضروری است. آن پیش‌نیاز، براه انداختن و مدیریت انواع جنگ‌های روانی، و پیروزی در آن جنگ‌ها است.

از نیرنگ‌های شناخته شده و موثر سلطه‌گران و قدرت‌ها برای پیروزی در جنگ‌های روانی، سه مورد را در این گفتگو مورد بحث قرار می‌دهیم و مثال‌هایی می‌اوریم:

۱- استروترفینگ (Astroturfing) یک حرکت مزورانهٌ سیاسیِ دروغین و ساختگی است که شرکتها و بنگاهها، و یا گروهها و احزاب سیاسی، تعدادی از مردم را، (بعضی دانسته و استخدام شده، و بسیاری دیگر را نادانسته و داوطلبانه) برای پیش‌برد منافع و منویات و اهداف خود، بکار می‌گیرند و ابزار دست خود می‌کنند تا توسط آن‌ها با کنش‌هایی با هدف‌هایی صوری، هدف‌های اصلی خود را با ظاهر یک حرکت خودجوشِ مردمی، عملی کنند. روشی که در بیراهه رفتن انقلاب۱۳۵۷ و نیز از ابتدای بحران کرونا در ایران، شاهد آن بوده‌ایم.

۲-پساحقیقت (Posttruth)  به معنی شرایط و زمانی است که برای ساخته شدن نظر و عقیده و باور در افکار عمومی،  واقعیت‌های ملموس، جای خود را به احساساتِ بریده از واقعیت، و باورهای شخصی سوگرایانه می‌دهند. استنباطها و برداشت‌های سوبجکتیو، واقعیت‌های ابجکتیو را به تدریج و به درجات مختلف، از افکار عمومی و وژدان همگانی، به کناری رانده، و چه بسا کاملا جانشین آن می‌شوند. واقعیتی که در بزنگاههای این چهار دهه اخیر، و نیز در دوران بحران کرونا دیده‌ایم.

۳-پیتزاگیت: (Pizzagate) مثال موفقی از استروترفینگ و پساحقیقت است که طرفداران ترامپ در مبارزات انتخاباتی، با موفقیت توانست ضربه مهلکی به کلینتون بزنند. تزویر ادعای دروغین اشعه موی زن، و نسبت دادن آن به آقای بنی‌صدر مثال موفق دیگری است.

انتخاب سرنوشت ما در دوران پساکرونا، در دست ما است:

هشدار!!!

آیا با انفعال، با پذیرش تزویرهای قدرت‌ها، در جنگ روانی آنها شکست می‌خوریم و در دوران پساکرونا، تنگنا و زندان بد و بدترهایی که خود را در آن محبوس کرده‌ایم تنگ‌تر خواهیم کرد؟ در این صورت شاهد شورش‌ها و آشوب‌ها و تخریب‌ها و خشونت‌ها و… خواهیم بود!

ولی اگر تعداد هرچه بیشتری از همه ما، با آگاهی از نیرنگ‌هایی که قدرت‌ها، در جنگ روانی بکار برده و می‌برند و خواهند برد، شور و شعف حضور در میدان ساختن سرنوشت، و شادی و غرور مشارکت در سرنوشت‌های خوب و خوب‌تر را بر خود روا داریم، در این صورت شاهد جنبش و جوشش و نهضت و سازندگی و دوستی و صلح و… خواهیم شد.

❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊

 SoundCloud

فایل صوتی در ساندکلاد استقلال و آزادی، برای پیاده کردن (دانلود)، و پسندیدن (لایک) و یا نپسندیدن و لطفا هم‌رسانی: 

https://soundcloud.com/a-banisadr/sedarat-99-02-19asrjadid  

 

 

❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊

با جنگ روانی است که رژیم ولایت مطلقه، توانسته است ۴دهه مردم ایران را منفعل و بی‌عمل نگاه دارد که بتواند بر آنها سلطه داشته باشد. تا جایی که بعضی از مردم با پای خود به حوزههای رای‌گیری میروند و با دست خود به این رژیم مشروعیت میدهند، تا باز هم بر سر کار بماند و به تجاوزها به حقوق آنها، ادامه دهد!

و نیز با جنگ روانی است که رژیم  ولایت مطلقه، توانسته و می‌تواند افراد یگان ویژه و سایر قوای سرکوب و قوای اطلاعاتی و امنیتی را، به مانند حیوانات وحشی،  به جان هموطنانشان، خواهران و برادرانشان، بیاندازد. 

همه به کمک همدیگر میتوانیم هرگونه سانسوری را از بین ببریم، و برای اینکار وسایل متعددی در اختیار شما و همهٌ ما موجود است.

جنگ واقعی ، جنگ روانی است. 

❊❊❊❊❊

❊❊❊❊❊

هم‌وطن و هم‌زبان عزیز، آنچه که در ذیل آورده شده است، همان مطلب فوق است که در  شبکه‌بند‌های اجتماعی مختلف، و به این منظور که کار شما عزیزان، در گسترش فرهنگ مردم‌سالاری، با مشارکت در مبارزه با سانسورها، آسان‌تر گردد. 

امیدواریم که هرکدام از ما، به سهم خود و به نوبه خود، خویشتن را از لذت همکاری در ساختن سرنوشت خوب و خوب‌تر، برخوردار کنیم.

❊❊❊❊❊

❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊

فایل در پادکست علی صدارت، برای مشترک شدن(subscribe)، و هم‌رسانی: 

https://podcasts.google.com/feed/aHR0cDovL2ZlZWRzLmZlZWRidXJuZXIuY29tL2FsaXNlZGFyYXQ/episode/aHR0cHM6Ly9hbGlzZWRhcmF0LmNvbS8_cD02MDc5?ved=0CAcQ38oDahcKEwjI2tLUuaXpAhUAAAAAHQAAAAAQAQ  

❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊

 Telegram

فایل در کانال تلگرام برای هم‌رسانی و عضویت در کانال: 

https://t.me/sedaratMD/1025  

❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊

 YouTube

فایل در کانال یوتیوب علی صدارت، برای اشتراک(subscription) در کانال، ابراز نظر(کامنت) و پسندیدن(لایک) و یا نپسندیدن،  و هم‌رسانی: 

https://youtu.be/FKJNS5wd_qA 

❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊

 Instagram

آدرس لینک مطلب برای ابراز نظر(کامنت)، و پسندیدن(لایک) و یا نپسندیدن، و هم‌رسانی،  و دنبال کردن(follow)مطالب در اینستاگرام: 

به شکل IGTV در اینستاگرام:

https://www.instagram.com/tv/B_-lvX3AH7J/ 

❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊

 FaceBook

آدرس لینک مطلب برای ابراز نظر(کامنت)، و پسندیدن(لایک) و یا نپسندیدن، و هم‌رسانی، و دوست(friend)شدن در صفحهٌ  فیس بوک 

ویدیو (Videos):

https://www.facebook.com/Sedarat57/videos/2612476239033830/

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2657406214535681&set=a.1468228190120162&type=3&theater 

❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊

 Twitter

آدرس لینک مطلب برای پسندیدن(لایک)، ری‌توییت، و ابراز نظر(کامنت-توییت)، و هم‌رسانی، و دنبال کردن(follow)مطالب در در تویتر: 

https://twitter.com/sedaratmd/status/1258912571916247042 

 

❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊

سایت

آدرس لینک مطلب در سایت علی صدارت برای مشترک شدن(subscribe)، ابراز نظر(کامنت)، و پسندیدن (لایک) و یا نپسندیدن، و لطفا هم‌رسانی: 

https://alisedarat.com/1399/02/20/6079/ 

❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊

❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊

هر ایرانی، یک رسانه‌گر!

(جمله فوق، عنوان درشت صفحه اول رسانه‌های معتبر دنیا در جنبش۱۳۸۸ بود که با شوق، جنبش خودجوش را ترسیم میکردند)

اگر با مطالب و فایلهای نوشتاری/صوتی/تصویری که خدمتتان تقدیم می‌شود مخالفت عمده‌ای در کلیت آنها ندارید و مطلب را کمکی و قدمی، هرچند بسیار کوچک، برای یک تلاش فرهنگی و خشونت‌زدا جهت آزادی و استقلال میهن می‌دانید، در پخش و نشر آن (لااقل با به اشتراک گذاشتن در شبکه‌بند‌های اجتماعی، و یا ارسال آن به آدرس‌های ای‌میل  دوستان خود) ما را یاری فرمایید. 

لینک‌های مربوطه، برای راحتی کار شما، در بالا و نیز انتهای این صفحه آورده شده است. اگر راههای دیگری برای راحت‌تر شدن کار شما به نظرتان می‌رسد، ما را با ارسال پیشنهادهای خود، خوشحال کنید.

دموکراسی در هیچ کشوری بدون وجود فرهنگ مردمسالاری، متصور نیست. تا تغییر نکنیم، نمی‌توانیم تغییر بدهیم. 

بدون فعالیت و ابتکار در امور فرهنگی و رسانه‌آی، و بدون مشارکت در جنبش خودجوش، (و تلاش برای هرچه فراگیرتر کردن آن)، استقرار و استمرار و پیش‌برد مردمسالاری در میهن ممکن نمی‌شود. 

برای ساختن سرنوشتی بهتر، کسب قدرت و در اختیار خود گرفتن و بکار بردن قدرت،  لازم نیست. 

برای ساختن سرنوشتی خوب و خوب‌تر، من و شما و هر کدام از همه ما مردم باید کاری بکنیم، هرچقدر هم که  آن کار، در ظاهر،  به نظر کوچک بیاید.

مردم باید یک کاری بکنند! چه باید کرد؟ 

https://alisedarat.com/1397/08/06/4317/ 

❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊

برای دریافت خبرنامه/مطالب سایت به صورت خودکار، آدرس ایمیل خود را در قسمت مربوطه در بالای این صفحه برای ما بفرستید.

دریافت مطالب سایت به صورت خودکار توسط: 

توسط پادکست:

https://podcasts.google.com/?feed=aHR0cDovL2ZlZWRzLmZlZWRidXJuZXIuY29tL2FsaXNlZGFyYXQ&ved=0CAQQrrcFahcKEwiYm5XxuJzoAhUAAAAAHQAAAAAQBQ 

❊❊❊

توسط فیدبرنر:

http://feeds.feedburner.com/alisedarat 

❊❊❊❊❊❊❊❊❊❊

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)