اینروزها هربار که میخواهم واتساپم را چک کنم ، دلشوره عجیبی میگیرم،ضربان قلبم تند میشود و دردلم خداخدا میکنم باز خبر رفتن عزیزی از همکاران را نبینم ….
لیست جلوی روی من است. کادر درمان درگیر با کرونا …..صد وپنج نفر ..‌‌‌‌‌…..صدوپنج نفر؟!فقط؟! حداقل من بیست نفر دیگر را میشناسم که دراین لیست نیستند ….
خبر بعدی ……
دکتر منصف ،دانشیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان، متخصص طب اورژانس، آسمانی شد ….
چقدر کوتاه. …..چقدر سنگین …‌‌‌چقدر ترسناک…..چقدر تاسفبار …..

اول باورم نمیشود…دروغ است…همین امشب خواندم سچوریشنش بهترشده. ….دوباره میخوانم خبربعدی …وبعدی…
تسلیت می گویند …‌.

عصبانیم، …ناراحتم،….خشمگینم….متنفرم …..به خدا التماس میکنم ….فقط اگر یک ماسک و عینک و یک لباس بود شاید الان این خبر نبود …..اعتراض میکنم ….شکایت می کنم …مستاصلم مستاصل ….

سالهاست در نظام سلامت مادران بدنبال هرمرگ مادر بارداری که اتفاق می افتد، کمیته مرگ تشکیل میشود ارسال اطلاعات پرونده به تهران ، تیم پرسشگری، کمیته بیمارستانی، کمیته معاونت درمان ، کمیته دانشگاهی، بررسی و پیگیری …..

مادر باردار ارزشمند است و مرگ وی ناگوار. …جزو شاخص های بهداشتی جهانی است و رصد میشود ..ریز ریز دنبال جای پای خطا و کم کاری می گردند. دنبال نقایص کار ،نقایص سیستم ….

برای تک تک مرگ‌این نحبگان کادردرمان ، باید کمیته تشکیل شود باید تیم پرسشگری باشد
و اول ازهمه ان خانم مسئولی که درا وج بحران کرونا تیم ورزشی چین را به رشت اورد ، باید پاسخ بدهد …
وبعد …‌همه انها که پیش بینی نکردند، همه انهاکه پنهان کردند ….. دیر تصمیم گرفتند ….دروغ گفتند ……..همه انها که اشتباهی بودند …اشتباهی……

مرگ خاموش این نخبگان ،در کجای شاخص های بهداشتی قرار میگیرد؟

تک تک این نخبگان به تنهایی وجودشان و بودنشان پیشگیری کننده حداقل پنج مرگ مادر بود پس نه یکبار. بلکه به اندازه پنج بار باید تیم پرسشگری برود و کنکاش کند، کمیته تشکیل شود تحقیق و تفحص شود …‌..

باشد …..اینها را بگذاریم کنار. بگذاریم به وقتش …الان وقت همدلی است و همفکری …همه باهم تلاش کنیم تا براین غول مرگبار فایق آییم ….

مسئولین استان گیلان:
روزهاست جمعی از اساتید و نخبگان‌دانشگاه دارند فریاد میزنند. ، التماس می کنند ، هشدار می دهند. این بحران راه حلش ،قرنطینه سفت و سخت است و تمام…..راه حلش بهداشت است و پیشگیری و قطع زنجیره انتقال ..

قبل از انکه دیرتر بشود ، قبل از انکه کادر درمانی ای دیگر نباشد، قبل از انکه تک تک ذخیره های علمی استان از دست بروند ،قبل از اینکه دیگر فرصتی نباشد و فقط آه بماند و حسرت ودریغ….لطفا دستور قرنطینه استان را بدهید …

مسئولین عزیز. استان ….
نگوئید جنگ است …کادر درمان را سپر انسانی این مثلا جنگ نکنید …..
درکدام‌جنگ ، فرماندهان را بی حفاظ،بی سپر ،بی تدبیر در خط مقدم قرار میدهند؟
این جنگ نیست ….این یک بحران است که کرونا آعازگران بود و بی تدبیری مسئولین اشاعه گران …

مسئولین استان…
کادردرمان را سپر انسانی کرونا نکنید…
کادردرمان را گوشت دم توپ نکنید….

استان گیلان را

قرنطینه کنید
قرنطینه کنید
قرنطینه کنید …..
قبل از انکه. خیلی خیلی خیلی دیربشود ….

دکتر سودابه کاظمی- رشت اسفند ۹۸

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)