چنین روزی درچند سال پیش
۲بهمن۱۳۶۰
یک چیزی غیر از این ها هم داریم؛ اقتصادخصولتی!
هاشمی رفسنجانی(خطبه نمازجمعه):
آیا اسلام نظام و سیستم اقتصادی دارد یا ندارد؟…بله دارد. و بهترین نوع اقتصاد را هم دارد. امروز در دنیا سه سیستم اقتصادی مهم وجود دارد: کاپیتالیسم یا سرمایه داری و سوسیالیسم که اوجش کمونیسم است و اقتصاد مختلط؛ به قول خودشان[میکسداکونومی]که معجونی از سرمایه داری و سوسیالیسم است…بسیاری از کشورها اقتصاد مختلط دارند. یعنی هم دولت است و هم بخش خصوصی. اسلام را نه می توانیم بگوئیم سرمایه داری،نه می توانیم بگوئیم سوسیالیسم و نه می توانیم بگوئیم به این معنای موجود [میکسداکونومی]. البته همانطور که می دانید ما در قانون اساسی بخش خصوصی داریم،بخش تعاونی هم داریم، بخش دولتی هم داریم و یک چیزی غیر از این ها هم داریم. [کتاب درمکتب جمعه،ج۴،ص ۱۹۹ ].
پاورقی:
اقتصاد و اصول آن یک مکانیسم علمی میکانیکی ریاضی است که کارشناسان با شناخت جغرافیا و منابع آن، ابتدا برنامه ریزی و سپس ازآن کالا تولید و در نهایت، عرضه برای فروش.
اگر بخواهیم اقتصاد را در یک جمله کوتاه تعریف و خلاصه کنیم،می شود:مکانیسم عرضه و تفاضا.
از اقتصاد وقتی سرمایه داری بوجود آمد که دستیابی سریع به پول و سرمایه ی بیشتر هدفش شد!
اقتصاد( پول و سرمایه) روبنایی است که هم زیر بنای های جامعه را می سازد و هم زیربناهایی را تخریب و ویران می کند.بستگی به نوع و شیوه برنامه ریزی دارد. و اقتصاد ارزشی در این پروسه هویت پیدا می کند!
هویت نظام سرمایه داری با چرکه انداختن و بدست آوردن سود بیشتر در کمترین زمان و ضرر کمتر، شناخته می شود. سرمایه داری ایدئولوژی نیست؛ بلکه بدلیل شیوه ی درآمدزایی، و ایجاد شکاف طبقاتی در دو قطبی کردن جامعه به فقیر و غنی، در ذات خود (آنتی تز) ایدئولوژی های بسیاری را تولید و ساخت؛ که این ایدئولوژی ها برای پر کردن خلا و توازن و برقراری باصطلاح عدالت بوجود آمدند:سوسیالیسم،مارکسیسم،و لیبرالیسم(نئو لیبرالیسم)ازاین جمله هستند.
چیزی به نام[اقتصاد اسلامی] نداریم.بلکه در ذیل دیگر احکام و روایات و فتاوی دینی،هویت پیدا می کند.خیلی از این احکام اخلاقی ست. یعنی به فرد مسلمان توصیه می شود که اگر مثلا صدقه یا قرض الحسنه بدهند،صواب اخروی آن این مقدار است و آن مسلمان با انجام این فعل،مقداری از سهم بهشت را می خرد!!
حکومت اسلامی با این شیوه های دستوری و نه لزوما الزامی، (و گاه سلبی،مثل عقوبت اخروی ندادن خمس و زکات) درصدد پر کردن خلا و پوشش دادن به مساله معیشت است. برای حکومت اسلامی معیشت مردم اصل است. زیرا اعتقاد دارند کم و کیف معیشت زندگی درکم و کیف ایمان مردم به خدا و روز قیامت، و در انجام دادن و ندادن بزه و گناه اثر بارز و قوی دارد. و جامعه ای که گناه کمتری در آن شود، به عدالت سریع نزدیک می شود!
آنچه در ۴۱سالگی انقلاب بیش از همه دراقتصاد کشور رخ می نماید، نهادینه شدن،اقتصاد خصولتی است.
نظام ولایت فقیه از همان سال نخست،افتصادش با اقتصاد خصولتی گره خورد.
همانطور که دولت سایه(یا پنهان) در راس حاکمیت است و دولت و تصمیم گیر اصلی اوست، اقتصاد سایه هم برمنابع و سرمایه کشور چنگ انداخته و آن را در اختیار خود دارد.منابع درامدزا (که متعلق به همه است و ملی ست)برخلاف قانون اساسی،ولی با توجیهات، تبصره و تفسیر هایی خاص،توجه ویژه ای به برخی افراد و نهادها شد و این منابع درامدزا مفت و ارزان و به قیمت ثمن بخس و با کمک رانت دولتی در اختیار آنان قرارداده شد.که الان برخی مثل سپاه و آستان قدس رضوی و بیت رهبری تبدیل به یک غول(تراست و کارتل) اقتصادی شده اند و آن قول اقتصادی(که اقتصاد اسلامی و عدالت هم مربوط به همین موعظه هاست!!) فراموش شد.و در کنارآن هم،البته کاسه لیس ها، نوکیسه ها و…و…و…رشد و غول بچه ها غول شدند.
وضعیت بدخیم و فلاکت بار معیشت مردم،و فسادی که نظام ولایت فقیه را دارد غرق می کند،همه ناشی از همان به اصطلاح اجرای اقتصاد اسلامی یا همان که هاشمی رفسنجانی در خطبه اش گقت:[و یک چیزی غیر از این ها هم داریم]:اقتصاد خصولتی!
دوم بهمن نود و هشت
محمد شوری(نویسنده و روزنامه نگار(
t.me/shourimohammad

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)