دیوان محاسبات اعلام کرده، سازمان خصوصی‌سازی در جریان واگذاری‌ها تخلف کرده و به بیت‌المال ضرر رسانده است. متولی خصوصی‌سازی اقتصاد، شرکت‌های دولتی را به کسانی واگذار کرده که اهلیت و تخصص کافی نداشته‌اند، قیمت کارشناسی برای واگذاری‌ها کمتر از قیمت واقعی بوده، بخشی از دارایی‌های شرکت‌ها را اساسا بدون ارزیابی واگذار کرده و تخفیف‌های بزرگی برای کسانی درنظر گرفته است که مشخص نیست، نام آنها چیست و با چه نفوذی چینن تخفیف‌هایی را گرفته‌اند. به‌عنوان مثال قیمت کارشناسی شرکت پالایش نفت کرمانشاه ۶۱۷ میلیارد تومان بوده اما سازمان خصوصی سازی با تخفیف ۷۰ درصدی این شرکت را واگذار می‌کند.

۱۷سال از عمر سازمان خصوصی‌سازی می‌گذرد و در این مدت این سازمان ۸۳۵ شرکت دولتی را به ارزش۱۴۴هزارمیلیاردتومان به بخش‌خصوصی واگذار کرده است. نام کسانی که این شرکت‌ها را خریداری کرده‌اند و قراردادهای واگذاری به‌نوعی اسناد محرمانه سازمان خصوصی‌سازی است و هیچ انتشار عمومی تاکنون پیدا نکرده است، هرآنچه هم تاکنون از مفاد واگذاری‌ها به اطلاع عموم رسیده از مسیر اعتراضات و اعتصابات کارگری شرکت‌های واگذارشده بوده است. حالا دیوان محاسبات گزارشی از خصوصی‌سازی‌ها در ۵ سال اخیر منتشر کرده که حاوی تخلفات گسترده سازمان خصوصی‌سازی در جریان واگذاری‌ها است. دیوان محاسبات در گزارش سالانه خود گفته، واگذاری‌ها مغایر با قوانین و مقررات بوده و خریداران کسانی بوده‌اند که اهلیت نداشته‌اند و علاوه بر آن قیمت کارشناسی برای واگذاری‌ها به مراتب کمتر از قیمت واقعی بوده است.
آنگونه که در گزارش تفریغ سال ۱۳۹۶ آمده، خریداران هیچ‌کدام از شرکت‌های پالایش نفت کرمانشاه، نیشکر هفت تپه، هپکواراک و ماشین سازی تبریز، ریخته گری ماشین سازی تبریز و املاک ائل گلی در تبریز، اهلیت و تخصص کافی نداشته‌اند. همچنین تخفیف‌های عجیب توسط کارشناسان سازمان خصوصی سازی از دیگر نکات گزارش دیوان محاسبات است، به‌عنوان مثال قیمت کارشناسی شرکت پالایش نفت کرمانشاه ۶۱۷ میلیارد تومان بوده که سازمان خصوصی سازی در اقدامی عجیب برای خریدار ۷۰ درصد تخفیف قائل شده و آن را با رقم ۱۹۹ میلیارد تومان واگذار کرده است. یا در مورد دیگر، بخش اعظمی از دارایی‌های آلومینیوم المهدی و هرمزال به ارزش تقریبی ۵۰۰ میلیارد تومان اساسا ارزیابی نشده بود، ضمن اینکه این شرکت بیش از ۲۶۰ میلیارد تومان کمتر از ارزش واقعی‌اش قیمت‌گذاری شده است.
در بخش دیگری از گزارش تفریغ بودجه آمده، برآورد ارزش واقعی سهام شرکت کشت و صنعت مغان بیش از ۴ هزار میلیارد تومان بوده اما سازمان خصوصی سازی آن را با رقم ۱۸۵۰ میلیارد تومان واگذار کرده؛ رقمی که از نصف ارزش واقعی آن نیز کمتر است. کشت و صنعت مغان به «یونس ژائله» صاحب شرکت شیرین عسل واگذار شده است.
سازمان خصوصی سازی همچنین، شرکت‌های ماشین سازی تبریز، ریخته گری ماشین سازی تبریز و املاک ائل گلی را با قیمت کارشناسی سه سال پیش (قیمت سال ۱۳۹۴) و با قیمت ۶۱۱ میلیارد تومان به فردی به نام فرخ زاد واگذار کرده است. قربان‌علی فرخزاد، در دادگاه مفسدین اقتصادی به‌عنوان مجرم ارزی معرفی شد. او ۴۴۶ میلیون دلار ارز دولتی دریافت کرده بود و به نرخ ارز آزاد فروخته بود. محتوای کیفرخواست فرخ‌زاد نشان می‌دهد که که او در بانک مرکزی نفوذ داشته و در سال ۹۴با وساطت یکی از مدیران بانک مرکزی به نام صمد کریمی با تیمور عامری آشنا شده و در تمام تخلفات ارزی فرخزاد، رد پای صرافی عامری هم دیده می‌شود.
در گزارش تفریغ بودجه همچنین آمده که بیش از ۶۰۰ کیلوگرم ظروف نقره‌ای در هتل لاله تهران بوده که حتی قیمت آنها هنگام واگذاری لحاظ نشده است. دیوان محاسبات در گزارش سالانه خود تاکید کرده که شرکت توسعه گردشگری در سال ۱۳۹۶، یک قطعه زمین بیست و دو هزار ۲۲.۰۰۰ متر مربعی شرکت در اصفهان با ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان داشته که سازمان خصوصی سازی آن را تنها ۲۶ میلیارد تومان قیمت گذاری کرده است؛ یعنی چیزی در حدود ۱۱ برابر کمتر از قیمت واقعی.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com