به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، از روز شنبه ۱۷ آذر تا روز جمعه ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۷ در گوشه و کنار شهرهای ایران شاهد سرکوب و نقض حقوق بشر از جمله اعدام، موج گسترده ای از بازداشتهای خودسرانه، صدور احکام حبس، شکنجه و قتل بودیم.
اعدام:

در هفته ای که گذشت دست کم ۲ زندانی به دار آویخته شدند.
صبح روز یکشنبه ۱۸ آذرماه دادگستری کل استان قزوین خبر از اجرای حکم اعدام یک زندانی در زندان مرکزی (چوبیندر) قزوین داد. هویت این زندانی نامشخص است.
صبح روز دوشنبه ۱۹ آذر ماه، حکم اعدام یک زندانی در زندان مرکزی ارومیه به اجرا درآمد. این زندانی به نام یونس عزیزی که با اتهامات مربوط به جرائم مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود، روز یکشنبه ۱۸ آذر جهت اجرای حکم به سلول‌های انفرادی زندان ارومیه منتقل شده بود.
روز چهارشنبه ۲۱ آذر زندانی سیاسی وحید صیادی نصیری بر اثر اعتصاب غذای طولانی مدت جان باخت. وحید صیادی نصیری فعال سیاسی از روز شنبه ۱۴ مهر ماه ۹۷ به زندان لنگرود قم منتقل و در این زندان به بند متهمان مواد مخدر و در بین افرادی که اعتیاد شدید به مواد مخدر دارند نگهداری می شد. وی از ۲۱ مهرماه ۹۷ بدلیل عدم رسیدگی به خواسته های به حق خود و عدم رعایت اصول تفکیک جرائم و دسترسی به دادرسی عادلانه در اعتصاب غذا بسر می‌برد. خواسته او انتقال به زندان اوین بود.

بازداشتها:

در هفته ای که گذشت دستگاه قضایی در سیستان و بلوچستان ۱۰ نفر را به بهانه انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در مقر فرمانداری شهرستان چابهار بازداشت کرد.
همچنین در این هفته دست‌کم ۹ شهروند کرد از سوی نهادهای امنیتی در پیرانشهر، سنندج، بوکان و ارومیه به اتهام همکاری با احزاب کردی مخالف بازداشت و به مکانهای نامعلومی منتقل شدند.
اسامی برخی از این بازداشت شدگان شامل وحید عظیمی ۱۷ آذر در سنندج، سلیمان محمد نژاد۲۰ ساله روز ۲۰ آذر در پیرانشهر، جمال محمودزاده ۲۶ ساله روز ۱۹ آذر در ارومیه و باپیر برزه در پیرانشهر می‌باشد.

شامگاه چهارشنبه ۲۱ آذرماه ۹۷ فعال کارگری بهنام ابراهیم زاده توسط مأموران اداره اطلاعات تهران در منزل شخصی‌اش دستگیر شد.
دو تن از فعالین آذربایجانی ساکن ارومیه با نام‌های رضا جعفرلو و اکبر قلی‌زاده روز شنبه ۱۷ آذر از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

احضاریه ها:

صفر رمضانی معلم و پژوهشگر موسیقی محلی گیلان، طی احضاریه‌ای به شعبه‌ی دوم دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب دادگستری شهرستان لنگرود در ارتباط با تحصن مهر و آبان‌ماه معلمان احضار شد.

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان:

روز چهارشنبه ۲۱ آذر ماه، مأموران زندان مرکزی اردبیل به طور ناگهانی صابر ملک رئیسی، زندانی سیاسی بلوچ را که در این زندان در تبعید به سر می برد، احضار و بدون اینکه وی اجازه جمع آوری وسایل شخصی‌اش را داشته باشد او را به محل نامعلومی منتقل کردند.
زندانیان سیاسی تبعیدی در زندان مرکزی اردبیل در اعتراض به انتقال یک زندانی بیمار مبتلا به هپاتیت اقدام به اعتصاب غذا کردند. مسئولان زندان بدون اینکه زندانیان مطلع باشند، یک زندانی بیمار مبتلا به هپاتیت را به بند ۷ زندانیان سیاسی منتقل کردند. به دنبال اعتراض زندانیان به این وضعیت امکان تماس زندانیان سیاسی قطع شده است. مسئولان زندان پاسخ اعتراض خانواده زندانیان سیاسی را نیز نمی دهند. زندانیان سیاسی تبعیدی نیز پس از عدم پاسخگویی مسئولان زندان از تاریخ یکشنبه ۱۸ آذر ماه ۹۷ در اعتراض به این موضوع اعتصاب غذا کردند.

آخرین اخبار از وضعیت و شرایط زندانی سیاسی ارژنگ داوودی حاکی از شکستن پاهای وی بر اثر پرتاب از بلندی در قرنطینه زندان مرکزی زاهدان است. این زندانی سیاسی ۶۵ ساله در قرنطینه زندان زاهدان مورد شکنجه قرار گرفته و از بلندی به پایین پرتاب شده است. آقای داوودی در حالیکه پابند به پا و دستبند به دست داشت، به دفتر رئیس زندان مرکزی زاهدان محمد خسروی احضار شد. پس از بیرون آمدن از اتاق توسط معاون رئیس زندان از بالای پله های طبقه دوم ساختمان به پایین پرتاب شد.
وی که بدلیل پابند و دستبند قادر به کنترل نبود، در اثر پرتاب دچار شکستگی ران پای راست از دو نقطه، شکستگی ساق پای چپ، در رفتن کتف و ضرب دیدگی مهره های کمر شد. او تا آخر عمر قادر به راه رفتن نیست و هم اکنون در حد بسیار محدودی با واکر قادر به حرکت است.

آقای یادگار داوودی عموی ۷۸ ساله زندانی سیاسی ارژنگ داوودی پس از آنکه چند ماه از سرنوشت آقای ارژنگ داوودی بی‌خبر بود، به همراه سه فرزندش خود را به زندان زاهدان رساند تا از وضعیت این زندانی سیاسی اطلاع حاصل کند. ایشان نه تنها موفق به کسب خبر و دیدار با برادرزاده‌اش نشد بلکه از طریق مسئولان زندان و در هماهنگی با ‌دادستان شهرستان به نام محمد سریزی و دادستان زاهدان به نام موحد به اتفاق همراهان خود با چشم‌بند به اداره کل اطلاعات استان سیستان و بلوچستان انتقال یافت و به مدت ۱۴روز به طور جداگانه مورد بازجویی‌های طاقت‌فرسای شبانه روزی قرار گرفت. پس از ۱۴ روز نگهداری آقای یادگار داوودی و همراهانش در دخمه‌های جداگانه و پرونده‌سازی، آنها را به شعبه ۶ بازجویی دادسرای انقلاب زاهدان اعزام و با صدور حکم ۱۵ میلیون تومان وثیقه نقدی برای هر کدام جداگانه از آنجا به زندان انتقال دادند.

روح الله مردانی زندانی محبوس در زندان اوین، به دلیل عدم تحقق وعده‌های مسئولان مبنی بر موافقت با درخواست آزادی مشروطش و همچنین وضعیت نامناسب زندان و عدم رسیدگی پزشکی مناسب به وضعیت جسمی، از روز جمعه ۱۶ آذر ۱۳۹۷، مجددا دست به اعتصاب غذا زده است.

۵ جوان کرد به دلیل همکاری با احزاب کردی مخالف نظام در سلول انفرادی در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج به سر می‌برند. این ۵ نفر به نام های حمید پروازه ٢٨ ساله، محسن فرهمند ٢۴ ساله و محمد پروازه ٢١ ساله هرکدام ٧٢ روز است که در سلول انفرادی سنندج در بازداشت به سر می‌برند و محمد نامداری ٣٣ ساله و سلمان افرا ٢٢ ساله هرکدام به ترتیب ٢١ و ٢٢ روز است که در سلول انفرادی زندان سنندج نگهداری می‌شوند.

طی روزهای ۱۷ و ۱۸ آذرماه ، زندانیان سیاسی و امنیتی زندان وکیل آباد به دو بند مختلف که محل نگهداری زندانیان عادی ازجمله محکومین مواد مخدر و جرائم خشن است، منتقل شده اند. علیرغم اعتراض زندانیان و خانواده آنها مسئولین زندان کماکان دلیلی در ارتباط با این انتقال به آنها ارائه نکرده‌اند.

محمود ناجی، زندانی امنیتی محبوس در زندان اوین از تاریخ ۱۹ آذرماه در اعتراض به عدم پاسخگویی مسئولان
در ارتباط با اتهامات و پرونده وی و همچنین عدم موافقت با مرخصی خود دست به اعتصاب غذا زده است.

صدور احکام:

روز یکشنبه ۱۸ آذرماه شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری ۲ تربت حیدریه حکم ۶۰ تن از شهروندان بازداشت شده از یک جریان مذهبی به نام «انصار امام مهدی» را به صورت گروهی صادر کرد. بر اساس احکام صادر شده ۵۸ تن از این شهروندان جمعا به ۸۲ سال و ۶ ماه حبس، ۴۲۱۸ ضربه شلاق، ۱۳ سال تبعید و یک میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده‌اند. دو نفر از این افراد نیز از اتهامات وارده تبرئه شده‌اند.
روز یکشنبه ۱۸ آذر امید اسدی یکی از فعالین کارگری اهل کامیاران به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم بە اتهام فعالیت کارگری و صنفی و همکاری با احزاب کرد اپوزسیون حکومت ایران صادر شدە است.

قتل:

ساعت ۶ صبح روز چهارشنبه ۲۱آذر۹۷ لیاقت بشکار فرزند حسن ۲۰ ساله به دنبال تعقیب و گریز نیروی دریابانی پسابندر واقع در استان سیستان و بلوچستان و شلیک به طرف اتومبیل وی، از مسیر منحرف شده و در اثر شدت جراحات فوت کرد. پس از آن مأموران از صحنه جنایت فرار کردند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com