چندی ست در محافل حقیقی و مجازی مختلفی می شنوم که صاحب نظران و هنرمندان و نخبگانی که جایگاهی در میان مردم دارند زبان به انتقادات تندی از مردم گشوده اند و مضمون آن اینکه ما مردمی بی فرهنگ داریم و منشا تمام مشکلات مامردم ایران است و نه حاکمیت و چه و چه! و برای خود استدلال می تراشند که دیدید وقتی کارخانه سایپا پراید ۲۵میلیونی پیش فروش میکرد همه مردم هجوم برده بودند که بخرند و به قیمت گزاف بفروشند و در این میان دلالی کنند و سودی به جیب بزنند و آیا ندیدید وقتی کامیونی در میان جاده چپ کرده بود و مردم به جای کمک به راننده مشغول غارت بار زمین ریخته آن کامیون بودند؟
متاسفانه این دوستان زبان انتقاد بر حاکمیت که خود ناقض اصلی حقوق بشر در ایران است را بربسته و زبان به انتقاد مردمی گشوده اند که سالهاست درگیر بی سوادی و فقر هستند. این نخبگان، مردم را به دیده تحقیر می نگرند و با القای اینکه ما هشتاد میلیون مردم بی فرهنگ داریم. حکومت را بری از مسئولیت کرده و توجه مردم را از مسبب اصلی این نابسامانی ها در این چهل سال که همانا جکومت است، منحرف می کنند.

احسان حسین زاده

در این مقاله سعی دارم با بیان یک سری واقعیت های اجتماعی، قانونی و حتی مذهبی به رد این رویکرد بپردازم.
در پاسخ به این منتقدان باید یادآور شد که طبق اصول سوم[۱] و سی ام[۲] قانون اساسی، حکومت جمهوری اسلامی موظف است آموزش همگانی رایگان را در اختیار همه مردم قرار دهد. اما جالب اینکه بعد از گذشت چهل سال مطابق خبری[۳] که دویچه وله منتشر کرده، در ایران امروز ما ۹میلیون بیسواد مطلق و ۱۱ میلیون کم سواد داریم. حال سوالی که از این نخبگان می توان مطرح کرد اینکه شما از بیست میلیون انسان کم سواد و بیسواد در جامعه ایران چه انتظاری دارید؟ انتظار دارید کاملا به مفاهیم دموکراسی و حقوق بشر و آزادی های خود واقف بوده؟ یا در مواقع بحرانی برای جلوگیری از کاهش ارزش پول خود دست به دامن خرید پراید غیراستاندارد نشوند؟ مقصر اصلی در این میان کیست؟ آیا کسی جز حکومت جمهوری اسلامی است که به وظیفه اولیه خود یعنی اجباری کردن آموزش همگانی مبادرت نورزیده و بعد از گذشت چهل سال از عمر خود، بیست میلیون کم سواد و بیسواد روی دست جامعه ایران گذاشته است؟
متاسفانه این دوستان حقایق اقتصادی را نادیده می گیرند و بی جهت زبان به تحقیر مردم ستمدیده ایران می گشایند. مگر جز این است که مطابق اصل [۴]۱۱۰ قانون اساسی سیاست های کلان نظام در دست شخص رهبر جمهوری اسلامی است؟ مگر جز این است که پافشاری بر انرژی هسته ای، ترویج شعار مرگ بر امریکا و اسرائیل، حمله و تخریب سفارت کشورهای خارجی در تهران، جنگ افروزی در سوریه و یمن تنها بخشی از سیاست های همین نظام است که مردم ایران تاوان آن را با تحمل فقر و شدیدترین تحریم های اقتصادی می دهند؟ آیا شما باید زبان به انتقاد از حکومت بگشایید یا زبان به انتقاد از مردمی که هیچ نقشی در تعیین این سیاست ها نداشته اند و همواره در راهپیمایی های خودجوش خود آنها را نفی کرده اند.
آیا شما باید از وجود شورای نگهبانی انتقاد کنید که باب دموکراسی را در ایران مسدود کرده و تک صدایی را در کشور حاکم کرده است یا مردم؟ آیا شما باید از مردم انتقاد کنید یا از سپاهی که هم ضابط قوه قضاییه است، هم زندان و بند دارد و هم قاضی دوست و هم مسلک در قوه قضاییه؟
این یک حقیقت علمیِ اجتماعی ست که وقتی فقر گریبان یک ملت را گرفت آمار جرم و جنایت و دزدی در آن جامعه بالا خواهد رفت‌. بر اساس خبری[۵] که خبرگزاری خانه ملت منتشر کرد خط فقر مطلق در ایران، اکنون شش میلیون تومان است! یعنی خانوارهایی که درآمد سرپرست خانواده پایین تر از شش میلیون تومان در ماه باشد مستعد جرم و جنایت هستند و این خانوارها ۵۰% کل خانوارهای ایران را تشکیل می دهند! لذا در این بین کسی جز حکومت مستحق نکوهش نیست چراکه مسئول اصلی ایجاد شغل و درآمد مناسب مطابق قانون اساسی، حکومت جمهوری اسلامی است. حال که کشاورزان نواحی مرکزی و جنوبی ایران با بی آبی و فقر مطلق دست و پنجه نرم می کنند و با کاهش ارزش پول ملی بازار ایران دچار رکودی وحشتناک است آیا حقایق جامعه شناختی نوید کابوسی جز افزایش بزهکاری های اجتماعی را می دهد؟ و آیا عقل سلیم قبول میکند که مردمی را سرزنش کنیم که هیچ نقشی در سیاست های تنش زای جمهوری اسلامی نداشته اند؟ ظاهرا باید به این مراجع اجتماعی، به این سلبریتی ها و هنرمندان که مردم فلاکت زده ایران را سیبل تحقیر و فحاشی کرده اند این واقعیات علمی را یادآور شد و با افشای سیاست آنها به عموم مردم، این نکته را گوشزد کرد که این دوستان از روی عدم آگاهی یا غرض ورزانه درصدد تثبیت وضع موجود و ناامید کردن مردم از تغییر هستند.


پی نوشت:

[۱] اصل‏ سوم: دولت‏ جمهور اسلامی‏ ایران‏ موظف‏ است‏ برای‏ نیل‏ به‏ اهداف‏ مذکور دراصل‏ دوم‏، همه‏ امکانات‏ خود را برای‏ امور زیر به‏ کار برد: … ۳. آموزش‏ و پرورش‏ و تربیت‏ بدنی‏ رایگان‏ برای‏ همه‏ در تمام‏ سطوح‏، وتسهیل‏ و تعمیم‏ آموزش‏ عالی‏.
‎‎‎

[۲] اصل‏ سی ام: دولت‏ موظف‏ است‏ وسایل‏ آموزش‏ و پرورش‏ رایگان‏ را برای‏ همه‏ ملت‏ تا پایان‏ دوره‏ متوسطه‏ فراهم‏ سازد و وسایل‏ تحصیلات‏ عالی‏ را تا سر حد خودکفایی‏ کشور به‏ طور رایگان‏ گسترش‏ دهد.

[۳] https://www.dw.com/fa-ir/%DB%B9-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%A8%DB%8C%D8%B3%D9%88%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%B7%D9%84%D9%82-%D9%88-%DB%B1%DB%B1-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%DA%A9%D9%85%D8%B3%D9%88%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86/a-43247456

[۴] اصل‏ یکصد و دهم: وظایف‏ و اختیرات‏ رهبر: ۱. تعیین‏ سیاستها کلی‏ نظام‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ پس‏ از مشورت‏ با مجمع تشخیص‏ مصلحت‏ نظام‏؛ ۲. نظارت‏ بر حسن‏ اجرای‏ سیاستهای‏ کلی‏ نظام؛ ۳. فرمان‏ همه‏ پرسی‏؛ ۴. ‎‎‎‎ فرماندهی‏ کل‏ نیروهای‏ مسلح‏؛ ۵. اعلام‏ جنگ‏ و صلح‏ و بسیج‏ نیروها‏؛ ۶.نصب‏ و عزل‏ و قبول‏ استعفای‏ : الف‏ – فقهای‏ شورای‏ نگهبان؛ ب. عالیترین‏ مقام‏ قوه‏ قضائیه؛ ج. رئیس‏ سازمان‏ صدا و سیمای‏ جمهوری‏ اسلامی؛ د. رئیس‏ ستاد مشترک؛ ه. فرمانده‏ کل‏ سپاه‏ پاسداران‏ انقلاب اسلامی؛ و. فرماندهان‏ عالی‏ نیروهای‏ نظامی‏ و انتظامی؛ ۷. حل‏ اختلاف‏ و تنظیم‏ روابط قوای‏ سه‏ گانه؛ ۸. حل‏ معضلات‏ نظام‏ که‏ از طرق‏ عادی‏ قابل‏ حل‏ نیست‏، از طریق‏ مجمع تشخیص‏ مصلحت‏ نظام‏؛ ۹. امضا حکم‏ ریاست‏ جمهوری‏ پس‏ از انتخاب‏ مردم‏. صلاحیت‏ داوطلبان‏ ریاست‏ جمهوری‏ از جهت‏ دارا بودن‏ شرایطی‏ که‏ در این‏ قانون‏ می‏ آید، باید قبل‏ از انتخابات‏ به‏ تأیید شورای‏ نگهبان‏ و در دوره‏ اول‏ به‏ تأیید رهبری‏ برسد؛ ۱۰. عزل‏ رئیس‏ جمهور با در نظر گرفتن‏ مصالح‏ کشور پس‏ از حکم‏ دیوان عالی‏ کشور به‏ تخلف‏ وی‏ از وظایف‏ قانونی‏، یا رای‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ به عدم‏ کفایت‏ وی‏ بر اساس‏ اصل‏ هشتاد و نهم؛ ۱۱. عفو یا تخفیف‏ مجازات‏ محکومین‏ در حدود موازین‏ اسلامی‏ پس‏ از پیشنهاد رئیس‏ قوه‏ قضائیه‏. رهبر می‏ تواند بعضی‏ از وظایف‏ و اختیارات‏ خود را به‏ شخص‏ دیگری‏ تفویض‏ کند.
‎‎

[۵] http://www.icana.ir/Fa/News/396686/50-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%AF%DA%86%D8%A7%D8%B1-%D9%81%D9%82%D8%B1-%D9%85%D8%B7%D9%84%D9%82-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF-6-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%8C-%D9%86%D8%B1%D8%AE-%D8%AE%D8%B7-%D9%81%D9%82%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D9%87

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com