از روز شنبه ۷ مهر تا روز جمعه ۱۳ مهرماه ۱۳۹۷ در گوشه و کنار شهرهای ایران شاهد سرکوب و نقض حقوق بشر از جمله موج گسترده ای از اعدام و بازداشتهای خودسرانه، صدور احکام حبس، شکنجه و قتل بودیم.

اعدام:

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، در هفته ای که گذشت دست‌کم ۱۱ زندانی در زندانهای ایران به دار آویخته شدند.

سحرگاه روز سه شنبه١٠ مهرماه ٩٧ حکم اعدام ۳ زندانی کرد که در میان آنان یک زن نیز وجود داشت، در زندان مرکزی ارومیه (دریا) اجرا شد.

اسامی این سه زندانی اعدام شده به اتهام قصاص به قرار زیر است:

زینب سکانوند، ۲۴ ساله که به مدت ۷ سال در انتظار اجرای حکم اعدام محبوس بود.

حسن حاجیلو، اهل ماکو که به مدت ۴ سال در حبس بود.

سلمان خان علی لو، اهل خوی که به مدت ۶ سال در حبس بود.

صبح روز سه شنبه ۱۰ مهرماه ۹۷ یک زندانی به نام حامد والی‌زاده ۳۸ ساله در زندان مرکزی قزوین به دار آویخته شد. چهار زندانی نیز صبح روز سه شنبه در زندان مرکزی بیرجند اعدام شدند. 

صبح روز چهارشنبه ۱۱ مهرماه دست‌کم ۳ زندانی در زندان رجایی شهر کرج به دار آویخته شدند.

همچنین صبح روز سه‌شنبه ۱۰ مهر دادگاه زاهدان تحت فشار اطلاعات سپاه این شهر حکم اعدام عبدالحمید میر بلوچ زهی را صادر کرد.

بازداشتها:

در پی اوج گیری دور جدید اعتصاب کامیونداران و رانندگان کامیون در اعتراض به گرانی شدید لوازم یدکی و لاستیک، دستگاه قضاییه ایران به جای پاسخگویی به مشکلات رانندگان،  به بهانه ایجاد اختلال در نظم کشور، اقدام به بازداشتهای گسترده و طرح اتهامات سنگین علیه آنها کرده است. از روز شروع اعتصاب سراسری کامیونداران که از ۳۱ شهریورماه شروع شده است تاکنون بیش از ۲۳۰ نفر از رانندگان بازداشت شده اند که بیش از ۱۴۰ نفر از آنها در هفته ای که گذشت دستگیر شدند.

احمد عالی نژاد، فعال مدنی ساکن شیراز روز شنبه ۷ مهرماه توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. مأموران اطلاعات سپاه همسر وی را نیز در تاریخ ۸ مهرماه بازداشت کرده‌اند.

روز پنج‌شنبه ۱۲ مهرماه نیروهای امنیتی به منازل شش تن از فعالان سیاسی نزدیک به نهضت آزادی در نائین یورش برده و اقدام به تفتیش و ضبط اموال آنها کرده‌اند. از اتهامات و محل نگهداری این افراد اطلاعی در دست نیست.

روز پنج‌شنبه ۱۲ مهر نیروهای اطلاعاتی به منزل شخصی یک شهروند کُرد به نام عثمان زبره  اهل اشنویه یورش برده و پس از تفتیش منزل شخصی، او را بازداشت کردند.

همچنین روز پنج‌شنبه ١٢ مهر ، نیروهای ادارە‌ اطلاعات اشنویه یک شهروند به نام رزگار معروف را بازداشت و‌ به محل نامعلومی منتقل کردند.

این دو شهروند کرد به اتهام «همکاری با احزاب کرد مخالف نظام» بازداشت شدند.

احضاریه ها:

روز یکشنبه هشتم مهرماه، یک هنرمند پیکر تراش به نام عدنان قادری به اداره اطلاعات مریوان احضار شد.

دلیل احضار این هنرمند پیکر تراش ساخت پیکر شریف باجور اعلام شده است. 

یک فعال مدنی به نام صدیق رستمی در شهر سنندج به اتهام توهین به خمینی به شعبه یک دادگاه انقلاب ایران در شهر سنندج احضار شد.

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان:

صادق قیصری، دانشجوی زندانی در اعتراض به بی عدالتی و شرایط وخیم زندان تهران بزرگ دست به اعتصاب غدا زده است این روزنامه نگار و دانشجوی دانشگاه بهشتی که پیش از این به ۷ سال زندان، ۷۴ ضربه شلاق و ۲ سال ممنوعیت از فعالیت در مطبوعات محکوم شده بود، روز چهارشنبه ۱۱ مهر ماه طی تماس تلفنی با خانواده اش اعلام کرد اعتصاب غذای خود را آغاز کرده است.

دو زندانی در زندان مرکزی ارومیه در اعتراض به شکنجه‌های وحشیانه توسط مأموران زندان دست به اعتصاب غذا زدند. این دو زندانی به نام‌های مرتضی ظهرعلی و علی بدلیل داشتن گوشی موبایل مدت ۲۶ روز است که در سلول انفرادی تحت شکنجه های وحشیانه قرار دارند.

زندانیان زندان گچساران از روز شنبه ۷ مهرماه ۹۷ در یک اقدام اعتراضی دست به اعتصاب غذای جمعی زده‌اند.
این زندانیان در اعتراض به وضعیت معیشتی خانواده‌هایشان در بیرون از زندان و همچنین رفتار و تبعیض در داخل زندان، اعتراض به احکام صادره از سوی دادستان شهرستان گچساران و بدرفتاری و بی‌احترامی دادستان نسبت به خانواده های زندانیان مراجعه کننده اعتصاب غذا کرده اند.

صدور احکام:

در یک پرونده سازی جدید، شش ماه حکم تعزیری زندانی سیاسی سعید شیرزاد تایید و به وی ابلاغ شد. 

حمیدرضا امینی جمعا به ۱۱ سال زندان و ۴ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد. روز چهارشنبه ۱۱ مهر
حمیدرضا امینی به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی به ۵ سال حبس،  به دلیل تبلیغ علیه نظام به ۱سال حبس و به دلیل  توهین به خامنه ای به ۲ سال زندان محکوم شد. وی پیش از این در دو دادگاه دیگر نیز پرونده داشته و به سه سال حبس محکوم شده بود که در مجموع به ۱۱ سال حبس و ۴ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده است.

زندانی سیاسی سهیل عربی؛ با حکم شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی احمدزاده رئیس این شعبه، مجددا به  ۳ سال حبس تعزیری، تبعید و اقامت اجباری در برازجان محکوم شد.

معاون اول قوه قضاییه در نشست مطبوعاتی خود روز دوشنبه ۹ مهرماه از صدور حکم اعدام برای سه نفر به بهانه مفسدان افتصادی تحت عنوان «مفسد فی‌الارض» و حکم ۲۰ سال تا یک سال حبس برای ۳۲ نفر به عنوان مفسدان اقتصادی خبر داد.

قتل و کشتار مردم:

روز دوشنبه ۹ مهر یک کولبر اهل ارومیه به نام اکرم خلیلی، با شلیک مستقیم نیروهای نظامی ایران به قتل رسید. اکرم خلیلی ٢٧ ساله،  در کوهستانهای مرزی ارومیه از سوی نیروهای نظامی ایران به رگبار بسته شد و متاسفانه در دم جانش را از دست داد.

همچنین روز چهارشنبه ۱۱ مهر عظیم احمدی کولبر ۴٢ ساله اهل نوسود از سوی نیروهای نظامی ایران   بازداشت و از فاصله  نزدیک تیرباران شد.

انتشار نخستین گزارش جاوید رحمان از وضعیت حقوق بشر در ایران

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل در امور ایران در نخستین گزارش خود که در ۵ مهر ۹۷ (۲۷ سپتامبر) منتشر شد از مقام‌های ایران خواست تا به ممنوعیت ۱۳ ساله ورود گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل به این کشور پایان داده و به او اجازه سفر به این کشور را بدهند.

جاوید رحمان در نخستین گزارش خود نسبت به موارد نقض حقوق بشر در ایران نظیر اعدام زندانیان از جمله متهمان زیر ۱۸ سال بدون داشتن محاکمه‌ای عادلانه، شکنجه و دیگر مجازات‌های بی‌رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز علیه زندانیان، نقض حقوق اولیه آزادی بیان و آزادی تشکیل اجتماعات، خدشه‌دار کردن حقوق زنان و نقض سیستماتیک حقوق اقلیت‌ها ابراز نگرانی کرده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com