سومین دور اعتصاب کامیونداران سراسر کشور بیش از دو هفته است که همچنان ادامه دارد. این اعتصاب سراسری که براساس فراخوان قبلی از اول مهرماه ۹۷ آغاز شده است در بیش از ۳۰۰ شهر از ۳۱ استان کشور شکل گرفته است و به‌رغم تمامی تلاش‌های عوامل حکومتی برای پایان دادن به آن همچنان در بسیاری از شهرهای کشور ادامه دارد و سر باز ایستادن ندارد.

کامیونداران در اعتراض به پایین بودن کرایه حمل بار؛ گرانی قطعات یدکی و عدم پاسخگویی مسئولان حکومتی به مطالبات معوقه قرار بود از اول مهر ۹۷  اقدام به اعتصاب سراسری کنند. کامیونداران در برخی از شهرها از روز ۳۱ شهریور اعتصاب خود را شروع کرده و از سایر همکاران خود خواستند تا پایان شنبه شب ۳۱ شهریور ۹۷ به استانهای خودشان بازگردند.

اعتصاب سراسری کامیونداران در بسیاری از شهرها از جمله بندرعباس، خرم‌آباد، تاکستان، دهاقان، خمینی‌شهر، قم، کاشان، شهرکرد، بندر خمینی، اصفهان، شیراز، یزد، گرگان، بندرگز، بروجرد، مبارکه، ایذه، اراک، تالش، اهواز، ارومیه، تبریز، بروجرد، تهران، ساوه، زنجان، مهران، شهرضا، قروه سنندج، قهدریجان، کنگاور، محلات، اراک، تایباد، تاکستان، مرند، خرم‌آباد، دزفول، طبس، شهرکرد، بوشهر، مشهد، زرقان، مرودشت، اراک، اردکان، اسدآباد همدان، ملایر، الیگودرز، نجف‌آباد، سیرجان، زرین شهر، سبزوار، شهربابک، قوچان، شهرضا، میانه، نجف آباد، اهواز، بروجن، شاهرود، سمنان، بوکان، مهاباد، قزوین، گرگان، محلات، کاشمر، مهریز، اردبیل، ملایر و بسیاری از شهرهای دیگر در استان‌های مختلف کشور شکل تاکنون شکل گرفته و ادامه یافته است.

مسئولان حکومتی در هراس از گسترش اعتراضات و اعتصابات و دامنه‌دار شدن آن و همچنین پیوستن سایر اصناف به این اعتصابات از تمامی حیله‌ها استفاده کرده‌اند تا هر طور شده به این اعتصاب پایان دهند.

ابتدا به آنها گفتند قرار است لاستیک با قیمتهای ارزان و حتی مجانی بین کامیونداران توزیع شود. سپس روز دوم مهر در دومین روز اعتصاب سراسری یکی از رانندگان اعتصابی اصفهان اعلام کرد که رئیس حمل و نقل منطقه اصفهان به منظور شکستن اعتصاب کامیونداران، به رانندگان تانکر که آزاد کار می کنند قول داده است که اگر بار جایگاه های سوخت را بزنند، به آنها امتیاز شرکت نفت را خواهد داد.

در سومین روز اعتصاب مسئولین استانداری بندرعباس طی جلسه ای که با صنف رانندگان و باربری‌ها داشتند، قرار گذاشتند که از کامیون های شرکتی برای شکستن اعتصاب کامیونداران استفاده کنند. از این روز به کلیه شرکت های دولتی نامه دادند که کامیون های خود را جهت حمل بار به بندرعباس اعزام کنند. به همین دلیل کامیونداران اعتصابی به یکدیگر هوشیاری دادند که مانع رفت و آمد و حمل بار توسط کامیون های شرکتی شوند.

آنها همچنین برای درهم شکستن اعتصاب کامیونداران، چند تانکر سوخت را که از عوامل حکومتی بوده برای جابجایی سوخت بکار گرفتند و با چندین خودروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی اسکورت آن را اسکورت کردند.

در یک اقدام عجیب، دستگاه قضاییه وارد شد و دستور بازداشت و شناسایی کامیونداران اعتصابی را داده و با طرح اتهامات سنگینی علیه آنها همچون افساد فی الارض و قطاع الطریق، در صدد شکستن اعتصاب کامیونداران برآمد.

جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران طی بخشنامه ای خطاب به دادستانهای شهرستانها و روسای حوزه های قضایی بخش استان تهران؛ از آنها خواست نسبت به کسانی که دست به اعتصاب زده و یا هر نوع اخلالی در حمل و نقل؛ ایجاد می‌کنند؛ اقدام مقتضی قانونی انجام دهند. وی همچنین اعلام کرد: «برخی از مصادیق بستن جاده ها، مصداق ماده ۶۵۳ قانون تعزیرات و قطاع ‌الطریق [راهزنی] است که مجازات بسیار سنگینی برای مرتکبان پیش‌بینی شده‌است.»

گفتنی است که در قانون جمهوری اسلامی ایران بحث راهزنی معادل حکم اعدام است. در همین رابطه دادستان کل کشور نیز با همین موضعگیری بر مجازات سنگین رانندگان کامیون تأکید کرد.

پس از تهدیداتی که علیه رانندگان کامیون از سوی بالاترین مقامات قضایی صورت گرفت عوامل وابسته به حکومت، اقدام به بازداشتهای گسترده کامیونداران جهت سرکوب خواسته‌ها و اعتصاب آنها کردند.

روز یکشنبه ۸ مهر عوامل حکومتی به منظور مقابله با اعتصاب سراسری کامیونداران، مأموران خود را سراغ کامیونداران اعتصابی اسلامشهر فرستاد و به زور همه آنها را از پایانه اسلامشهر بیرون کردند.

دوشنبه شب ۹ مهر ۹۷ مأموران نیروی انتظامی اقدام به کندن پلاکهای کامیونها در دو پارکینگ در اراک به نامهای پارکنیگ انصاری و ربیعی نموده و خطاب به رانندگان اعتصابی اعلام کردند که برای گرفتن پلاکها به محل نیروی انتظامی مراجعه کنند. همچنین در شهر توره (بین بروجرد و ملایر) نیروهای حکومتی پلاک های کامیون های در حال اعتصاب را کندند.

در صالح آباد همدان هم پلاک های کامیون های اعتصابی شرکت فولاد ویان توسط ماموران اطلاعات کنده شد.

روز دوشنبه ۹ مهر نزدیک به ۲۰۰تریلی اعتصابی که در حال رژه از عسلویه به سمت شیراز بودند و می خواستند وارد شیراز شوند، با ممانعت ماموران پلیس راه شیراز مواجه شدند که مانع از ورود آنها به شهر شدند. رانندگان نسبت به این اقدام مأموران پلیس راه اعتراض کردند. این اعتراض بسرعت تبدیل به درگیری رانندگان اعتصابی با مأموران پلیس راه شد.

همچنین در جریان اعتصاب سراسری کامیونداران که دو هفته است با اتحاد و همدلی رانندگان ادامه دارد بیش از ۲۳۰ تن از رانندگان کامیون به اتهام «افساد فی‌الارض»و «اخلال در نظم و امنیت» و «قطاع‌الطریق»  بازداشت شده اند.

این بازداشتها در استان‌های قزوین، البرز، اردبیل، اصفهان، فارس، سمنان،همدان، کرمانشاه، زنجان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، گلستان و شهرستان‌های نهاوند، بجنورد، کنگان، پاکدشت، نیشابور، شیروان، سنندج، آذرشهر، گرگان، زرن، زرند و ایذه صورت گرفته است.

اما علیرغم همه این اقدامات، رانندگان زحمتکش کامیون اعلام کرده‌اند ما در برابر این تهدیدات و دستگیریها کوتاه نمی‌آییم و تا رسیدن به خواسته‌هایمان به اعتصاب ادامه خواهیم داد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com