چرا افغان ها به سادگی در ایران محکوم می شوند؟ اعدام می شوند؟ چرا صدایشان به هیچ جا نمی رسد ؟ فعالان حقوق بشر مدام نسبت به این روند ابراز نگرانی می کنند اما  اوضاع  همچنان تاسف بار است  و هیچ چیز تغییر نمی کند. اعدام  افغان ها همچنان ادامه دارد ؟؟؟؟ا

این بار اول نیست در گذشته هم افغان ها در ایران اعدام شده اند  و هیچ وقت هیچ کس پاسخگو نبوده  و هیچ آمار مشخصی هم وچود نداشته است . شما چه فکر می کنید؟ چاره چیست ؟؟

…..

 

سازمان دیده بان حقوق بشر یا Human Rights Watch می گوید: عاملان قتل افغان ها در سرحد افغانستان و ایران باید مجازات شوند.

فراز صانعی پژوهشگر امور ایران در سازمان دیده بان حقوق بشر دیروز گفت: هیچ پاسخگویی در مورد افغان هایی که از سوی نیرو های سرحدی ایران کشته شده اند، وجود ندارد.
سازمان دیده بان حقوق بشر می خواهد اجساد تمام افغان هایی که در ایران اعدام و یا از سوی نیرو های سرحدی این کشور با ضرب گلوله کشته شده اند به افغانستان منتقل شوند.
تا هنوز معلوم نیست اجساد چی تعداد افغان در نزد ایرانی ها وجود دارد.
فراز صانعی، پژوهشگر امور ایران در سازمان دیده بان حقوق بشر عدم واگذاری این اجساد به افغانستان را عمل کاملاً غیر عادلانه خواند.
به گفتهء وی، افغان هایی که در گذشته از سوی نیرو های سرحدی ایران کشته شده اند، مسلح نبودند و با این نیرو ها مقاومت نکرده اند:
« روند کشتار های فرا قضایی که در مرز های ایران صورت می گیرد، روندی نیست که فقط به مرز افغانستان و ایران مرتبط شود. باید یک سیستم پاسخگویی وجود داشته باشد که نیرو های امنیتی این مساله را مورد تحقیق قرار بدهند و کسانی که به طور فرا قضایی به سوی مهاجران افغان شلیک کرده اند، باید مجازات شوند.»
شمار افغان هایی که در جریان چند سال اخیر در ایران اعدام و یا از سوی نیرو های سرحدی آن کشور کشته شده اند، مشخص نیست.
سازمان دیده بان حقوق بشر در حالی خواهان انتقال اجساد افغان ها از ایران به افغانستان شده است که هفته گذشته ده ها باشندهء ولسوالی های سرحدی هرات در اعتراض به آنچه عدم واگذاری اجساد سیزده جوان افغان از سوی ایران به افغانستان خواندند، مظاهره کردند.
آنها گفتند این جوانان حدود پنج ماه پیش از سوی ایران کشته شده اند.
مقام های قنسلگری ایران در ولایت هرات می گویند اسناد و شواهدی که موجودیت این اجساد در نزد حکومت ایران را ثابت کند، به آنها ارایه نشده است.
حکومت ایران به تازه گی اجساد شماری از افغان هایی را که در ایران اعدام شده بودند، به افغانستان فرستاد.
برخی از رسانه های دولتی ایران گزارش داده اند که این افراد بخاطر قاچاق مواد مخدر اعدام شده بودند.
اما سازمان دیده بان حقوق بشر از حکومت ایران می خواهد تا اجرای احکام اعدام بالای افغان ها را لغو کند.
این سازمان می گوید: تعداد زیاد از افغان ها در تضاد با قوانین بین المللی در ایران اعدام شده اند.
پژوهشگر امور ایران در سازمان دیده بان حقوق بشر در مورد چنین گفت:
« خیلی از اتباع افغان طبق قوانین بین المللی – قوانین که خود ایران امضا کننده آن است، به خدمات قنسلگری افغانستان و امکانات گرفتن وکیل مدافع دسترسی ندارند.
جرایم مواد مخدر و قاچاق مواد مخدر نمی تواند منجر به اعدام شود.»
دیگر سازمان های مدافع حقوق بشر نیز از ایران خواسته اند تا زمینهء دسترسی زندانیان افغان به وکیل مدافع را مساعد بسازد و از اجرای احکام اعدام بالای آنها منصرف شود.
اما با وجود این تقاضا ها، افغان ها هم چنان در ایران اعدام می شوند.
به اساس معلومات سازمان عفو بین المللی، بیش از سه هزار افغان انتظار اجرای حکم اعدام بالای شان اند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com